in Adevărul

Mărirea şi decăderea unor trotuare

Pe vremea primarului Videanu, un studiu foarte scump arăta un lucru pe care mulţi locuitori din Bucureşti l-ar fi putut spune gratis: capitala are nevoie de o reţea modernă de metrou. Nu s-a făcut, de-abia acum se vorbeşte de o magistrală care să ajungă în Drumul Taberei, în timp ce nordul ar putea primi una doar când va deveni sudul Ploieştiului.

În continuare, acest oraş este gândit de parcă în el ar trăi milioane de automobile şi de clădiri, iar omul ar fi un fel de oxiur tolerat în organismul vast de beton şi asfalt. Discutăm despre parcări, aproape deloc despre parcuri, despre „diametrale” şi autostrăzi zburătoare, nu despre pieţe centrale, închise circulaţiei rutiere, în care lumea să se strângă, căci un oraş nu reprezintă doar un teritoriu parcurs de la nord la sud sau invers, ci şi o comunitate. Parcă bucureşteanul s-ar fi născut într-o clădire de afaceri sau pe bancheta din spate a unei maşini. Pentru imaginea noastră, a te urca în automobilul personal e ca şi cum ai accede pe un tron. În alte oraşe mari, oamenii folosesc de nevoie maşini mici, aici e la putere inutilul şi poluantul SUV împărătesc. Aşadar, parafrazând cuvintele lui Henric al IV-lea, „Micul Paris” nu are nevoie de o liturghie rutieră, ci de taxarea celor care şi-ar permite luxul de a străbate zonele centrale în litiere.

Astăzi, pietonii sunt membrii unei secte aflate la marginea legii. Se strecoară temători printre clădiri şi maşinile parcate, căci nu există teritoriu care să fi suferit atâtea mutilări ca trotuarele bucureştene. Colac peste pupăză, aici au fost alungaţi şi bicicliştii, pe care, dacă nu-i omoară poluarea, o face portiera deschisă de un şofer grăbit.

În această ciopârţire sistematică, de o singură înnoire au parte trotuarele, anume de borduri prezentabile şi perisabile, care se trec mai repede decât ghioceii. Pe viitor, e foarte posibil să fie alcătuite doar din cei 20 de centimetri marginali, pe care să facă echilibristică laolaltă pietonii şi bicicliştii. Două luni pe trimestru, cât timp bordurile vor fi schimbate, oamenii îşi vor căuta trasee alternative, prin magistrale subterane care să unească pivniţele blocurilor, ori traversând agăţaţi snopurile de 20-30 de cabluri care unesc stâlpii de beton.

Nici măcar despre damele de consumaţie nu mai poţi spune că fac trotuarul. Spaţiul devenind minuscul şi neofertant, s-au mutat după şirul maşinilor parcate, în plină stradă, stârnind blocaje de circulaţie mai ceva ca agenţii de la Brigada Rutieră.

Spune-ți părerea!

44 Comments

  1. Omule, îmi cer scuze dar aş vrea ca nico să asculte asta în oraşul ei, sau în oricare – salut nico!

  2. Sunt perfect de acord cu tine numai ca eu stau in drumul taberei si god knows, chiar avem nevoie de metrou. O viata intreaga am pierdut cel putin 45 de minute pe drum pana la destinatie, fie ea scoala sau job.
    Astept cu nerabadare un articol despre rusinea de la Zenica :)

  3. Salut,

    nimic mai adevarat decat in ceea ce ai spus. Dar sa nu uitam ca Bucurestiul este si o rezultanta a locuitorilor ei care s-au complacut ani de-a randul in mediocritatea de a accepta tot ce li s-a oferit. Eu cred ca situatia Bucurestiului este reprezentata de un cerc vicios al politicienilor,situatiei economice dar nu ar trebui exclusi si locuitorii lui.
    O zi buna.

  4. bucurestiul s-a sufocat de toti tzaranii care au venit la capitala si care n-au mai plecat de aici. asa a ajuns un oras mediocru.

  5. Adi

    Dap, in mod sigur ar fi fost un oras mult mai linistit daca ciobanul Bucur ar fi ramas singur. Asa ar fi fost si cel mai ecologic oras din lume sarbatorind earth-hour in fiecare seara :)

  6. Corect. Iar unii dintre ei comenteaza pe bloguri, motiv pentru care exista pericolul ca ele sa devina mediocre :lol:

  7. Urbanismul in Romania este jalnic! Uitati-va si la cladiri, peticite ca un cojoc vechi. Bineinteles, noi avem lucruri mult mai importante de facut: sa injuram, sa scuipam, sa barfim, sa ne uitam la emisiunile de 2 bani de la TV, sa ne plangem de mila si sa dam vina pe altii…
    Cand vii dintr-o tara civilizata in Romania te intristezi si te intrebi: “Oare de ce noi, romanii, suntem atat de prosti?”

  8. pepeman

    Ti-am indeplinit dorinta.
    Am ascultat aceasta adevarata cryptograma muzicala. Faina bucata. In orasul meu. Si i-am lasat si pe altii sa o asculte. Multam fain.

    Da sa stii ca am mai primit un cadou azi de la God of the Blues himself – Godfathers and sons.
    Fain rau.
    Va saluta: o taranca.

  9. Cu parere de rau,iti spun ca asta mi se pare cel mai slab si mai neinspirat articol pe care l-ai scris vreodata.In principiu asa,sunt de acord cu tine.In sensul in care ar trebui sa se ia mai multe decizii in favoarea comunitatii,a omului.Dar te rog eu nu deveni un ecologist extremist.Deciziile referitoare la marirea carosabilului si deci,implicit,miscorarea trotuarelor nu sunt luate in detrimentul omului ci in favoarea sa!Eu merg la fel de mult si pe jos si cu masina.Si ghici ce?Nu ma deranjeaza sa mai ocolesc o masina sau sa ma strecor printre niste oameni…pt ca dispun de aceasta varianta fara aproape nici un fel de efort in plus.Pe cand,spune-mi tu te rog,ce faci cand mergi cu masina pe un bulevard cu 2 benzi,dintre care una ocupata cu masini parcate?cum te strecori?N-ai cum si efectul este formarea unei cozi de zeci de masini la care stai cu orele.Cozi de zeci de pietoni cauzate de ocolirea unei masini, n-am vazut.Cat despre locurile de parcare…probabil ca esti singurul om din orasul asta care se poate plange de de faptul ca se cauta solutii pt locurile de parcare.Adevarul e ca la un milion de masini si o suta de mii de oameni mai bine fac o piateta in care sa canta guta in weekend,nu?

    ps:o chestie care ma enerveaza si pe mine,intr-adevar,este faptul ca romanul pare ca s-a nascut in masina…am prieteni de 20 de ani care merg cu masina 200 de metri pana la piata :| sau se duc seara la fotbal sau alergat in parc,dar pana acolo merg cu masina.Aici da,se poate critica,repara,ce vrei tu.Dar parca e totusi alta discutie…

  10. @durden

    sorry … dar gandesti total aiurea. de ce sa tai din trotuare?? … ca sa mergi tu cu masina, vecinu cu masina, sotia cu masina, sotia vecinului cu masina, fii tu cu masina … (ai prins ideea) … cand se poate investi in autobuze, metrouri, tramvaie unde incap de zeci de ori mai multi oameni…si totul intr un mod civilizat, comod, placut. de ce se creezi un aer irespirabil, sa ajungi sa nu mai ai loc sa plantezi un copac, de spatii de refugiu, de mici “oaze” de verde intre betoane??? … nu vezi ca e o gandire bolnava … sa mergi in romania cu un mijloc de transport in comun e un fel de statut al ratatului, sarantocului … tu ai circulat vreodata cu mijloace de transport in comun in alte tari, orase mari ale europei??! … sa vezi ce oameni merg in tramvaie??? oameni care teoretic si ar permite 20 de SUVuri poate … dar nu au nevoie de ele … si constientizeaza lucrul asta … in fine …

  11. si sa nu mai vorbesc de tineret … cine naiba a mai vazut atatia copii care sa vina la scoala cu propria masina?!? … parca am fi prin los angeles … cat mergeam in timisoara la facultate, nu aveai loc sa mergi printre masinile parcate in gura usii de intrare … aici n am vazut in 4 ani de zile sau cat un singur student sa vina cu masina la facultate

  12. Ecologist ori ba cert e ca siguranta cetateanului nu sta central in Romania.
    Si dupa cum vad eu politicienii romani gandesc astfel:
    Ce ne trebuie noua trotuare?
    Trotuarele costa primaria bani. Trebuie intretinute. Ce daca mai moare cate unul doi sau zece. Oricum avem prea multi. Si de obicei aia care mor mor din vina lor. Pt ca nu au avut bani sa-si cumpere masini. Deci oricum nu au facut nimic pt tara. Pt economie. Macar cei care circula cu masina fac bine economiei. Deci cumparati-va masini si drum bun. Un drum spre autodistrugere. Sanatate!

  13. Si ce va trebuie voua piete centrale inchise? Vorba lui durden vreti sa-l ascultati pe Guta?
    Lasa ma romanii sa se delecteze cu zgomotul unu Audi RS 2. Mult mai misto sa stai la o bere si sa incerci sa-i ghicesti viteza. Sau ce-i iar misto e sa incerci sa ghicesti dupa ureche ce motor are.
    http://www.youtube.com/watch?v=qNwST_kJp_s

    Nu-i asa ca-i misto?

  14. @lol

    haha … poa sa puna si intrare la vot … platesti biletu de intrare si ai inclus o bere la pahar de plastic de 0.1l si un mic cu mustar si un sfert de felie de paine

  15. @dz

    Pai, probabil de-aia vor sa modifice, ca stiu ca pe cei din afara nu-i cumperi cu un mic, o bere si-un kil de faina. Motiv pentru care voteaza cu cine vor, nu cu cine da mai mult.

  16. eu as fi amator daca ar face altfel,
    cine nu merge la vot sa nu plateasca taxe :)
    Si uite asa ar pierde Basescu un vot

  17. @AG:
    solutia e foarte simpla. Alea de fac trotuarul sa il faca mai lat.

  18. Un alt articol despre Bucureşti…
    arhitectura blocurilor, biciclişti, trotoare, Steaua, Rapid, Dinamo,conducerea şi bucureşteanul.Vă respect, dar nici chiar aşa. Un comentariu despre Hunedoara, Galaţi, sau un sătuleţ unde nu prea au trotoare şi atâta ciment, poate chiar şi un subiect mai interesant decât trotoarele e recomandat. Avortul, pedeapsă capitală, drepturile omului, chiar şi acel drept de a purta o armă, sistemul de taxe, sindicate, infrastructura, comerţul, inovaţii, educaţia, lipsa locurilor de muncă, şomerii, debil mintal, familia, credinţa, sex, dragoste,ura, chiar şi muzica…sunt mult mai interesante decât aceste trotoare din Capitală.Recomand să schimbaţi consilierul…

  19. lol
    haios e ca un partid de “dreapta” vrea sa impiedice diaspora sa voteze :D Asta era telul lui Iliescu si al lui Nastase
    strange times :D

  20. e un proces normal.bucurestiul inca se cauta.de regasit nu se va regasi niciodata.

  21. @ the kop,
    ” e un proces normal.bucurestiul inca se cauta.de regasit nu se va regasi niciodata.”Well written lad!
    Cum se numesc acei care numai despre ei scriu şi vorbesc?
    Bucureştiul este parcul cimentat al celor introverţi, iar toate trotoarele duc înspre El.I think i’m going back to Africa http://www.youtube.com/watch?v=ULSt5v3VWdo

  22. @dz

    M-ai inteles gresit. Prefer de o mie de ori un sistem de transport in comun bine pus la punct. Aici era vorba doar de trotuar pt pietoni vs carosabil pt masini. Si repet (nefiind unul d-ala care merge numai cu masina,dar nici numai cu bicicleta sau pe jos) masina are castig de cauza pt ca este pur si simplu mai practic. Daca ducem discutia mai departe,evident ca cel mai civilizat ar fi sa mergem cu metroul. Insa o magistrala se construieste la noi in 20 de ani. Un trotuar se rade si se toarna un drum peste intr-o luna.

    @nico

    De fapt am zis guta. Cu ‘g’ mic :D

  23. @ lol,
    nu cumva sunteţi din Bucureşti? Nu cred, pentru că vă gândiţi şi la alţii…
    De multe ori aveţi dreptate şi sunteţi corect, dar eu sunt mult mai tînăr decât se pare…Don’t let the smooth taste fool you!
    Politeţea nu este bătrână.

  24. parcuri ?! piete centrale inchise circulatiei rutiere?! pai bucuresteanul cu ce ajunge in aceste locuri? doar n-o sa vina pe jos sau cu transportul in comun… :lol: si nu tot la parcari ajungem?!

  25. @Roger

    Nu, Ramnicu Valcea. ;)
    Si melodia e mult mai tanara decat pare, are vreo 25 de ani in varianta romaneasca :)

  26. Oameni faini in Ramnicul Valcea.
    I am very often imitated, but never duplicated, precum si Celine
    “Dijon”…original nu imitatie

  27. @ lol,
    hats off to you…
    Jennifer Rush (born September 28, 1960) is an American/German-based pop/rock singer, best known for the million-selling single “The Power of Love”, which she co-wrote and which went on to be covered by Laura Branigan and Celine Dion.

  28. lol:
    Ai fost mortal cu comentatorii mitici de pe bloguri :) :) :)

  29. lol:
    sau nemitici? :)
    ma rog, n-am stiut niciodata daca termenul de se refera la veneticii din Bucuresti sau la cei direct din spita lui Bucur

  30. thanks a lot for all these wonderful tips but as now fagun maas is over so not posslbie to do this pooja….upto next year. so humble REQUEST….. is please try to upload tips early & on time so that we all may take benefit of these important thitis & pooja -paath ….thanks…HARI OM…….

  31. I am just happy that now fagun maas is over :D

  32. Fagun mass is the twelfth month of the Hindu calendar. :D I just learned this today. :D

  33. Sa-ti explic cum sta treaba cu bordurile si dalele. Ca sunt pe felie.
    Se cumpara cinci basculante de pietris.
    Se cumpara un tir de ciment prost.
    Se sudeaza cinci forme-tinichea din tabla de la fier vechi.
    Se gasesc cinci pinguini care toarna apa peste ciment si pietris. Se amesteca. Ies borduri si dale care tin exact 4 ani.
    Se cumpara un primar sau macar un vice-primar.
    Se castiga bani cu nemiluita, cam 300%. Tu iti opresti cam 30% din castig, restul se duce la primarie care face cam juma-juma intre alesii locali si fondurile pentru urmatoarea campanie electorala.
    Daca nu castiga ai tai, stai patru ani cuminte la vila pe care ti-ai facut-o la Chiajna.

    Se lasa jurnalistii sa vorbeasca despre urbanizare.

  34. Mai e si treaba cu pietrisul, alta afacere buna.
    Iei o autorizatie de decopertare pentru cateva hectare pe la Sabareni. Acolo scrie ca dupa ce scoti piatra trebuie sa pui pamantul la loc. Scrie multe.Da’ tu nu esti prost.Lasi groapa in stare naturala si-o faci iaz de peste. Creste salaul in draci.
    Fa o plimbare pe coclauri pan’ la Bolintin si-o sa vezi cratere mai bele ca alea de pe Luna.