in Gazeta Sporturilor

Recuperare, regenerare, pace!

Ce auzi cel mai des în comunicările radio cu piloții din Formula 1? „Menajează pneurile! Economisește benzina! Nu încinge frânele! Ai grijă de motor!”. Mai rar „Depășește!”. Mesaje de gospodină care-și trimite soțul la cumpărături precizând: „Vezi să nu cheltui prea mult!” și pe copil la joacă spunându-i: „Nu juca fotbal că-ți rupi tenișii și alții nu-ți iau!”. Parcă suntem într-un film neorealist italian, cu muncitori săraci, deși, dacă stai să te gândești, în anii ’50 Formula 1 era o regină strălucitoare, iar echipele erau aproape toate din „Cizmă”.

Or, Formula 1 a fost mereu o măsură a îndrăznelii, a visului, chiar a risipei – căci și a zbura spre Lună e o risipă -, nu a austerității. Pot înțelege de ce astăzi se rotesc mașinile prin deșertul arab – acolo sunt banii -, chiar și de ce vom avea o cursă la Soci, dar această nevroză pulsând sub smalțul sclipitor devine apăsătoare. Parcă e un C.A.R. pe roți, „să ajungă la toată lumea”, să se recupereze și regenereze totul. În curând, le vor monta turbine eoliene pe mașini, să ilumineze un sat din Africa după trei linii drepte, și le vor spune să bage la loc în sticle șampania vărsată pe podium, să fie și pentru cursa următoare ori că, la urma urmei, bucuria lor e jignitoare pentru cei ce au pierdut.

În acest început de sezon, există totuși și un lucru bun: colegii de echipă au reînceput să se lupte între ei. Vă readuc în memorie faptul că, în sezonul ’88, Senna și Prost au câștigat 15 din 16 curse. Dacă nu s-ar fi luptat între ei, în amintire n-ar fi rămas un an senzațional pentru F1, ci unul cumplit de plictisitor. Ordinele de echipă au fost într-un timp interzise, iar când era de făcut o „manevră”, veneau mesaje codificate – în același timp clare pentru toată lumea -, de parcă piloții se pregăteau să debarce în Normandia, într-o ordine bine stabilită.

Remediul nu ține de interzicerea prin regulament, ci de schimbarea oamenilor. De aceea, jos pălăria pentru Ricciardo! Proaspăt sosit la prima echipă Red Bull, în cursa din Bahrain s-a luptat cu colegul său Vettel, câștigătorul ultimelor patru titluri mondiale, și l-a bătut corect. Hamilton și Rosberg, având strategii diferite în cursă, s-au duelat superb și i-am văzut după sosire bucurându-se împreună, ca niște copii. Piloții Force India s-au luptat între ei, la fel și cei de la Ferrari, singurii care sper să n-o facă sunt cei de la Lotus, Maldonado și Grosjean, pentru că echipa ar avea imediat nevoie de unii noi.

O cursă mai devreme, în Malaezia, lui Massa i se ordonase să-i facă loc colegului de echipă, mai rapid. Mi-l imaginez pe brazilian mușcând volanul la auzul acestor cuvinte, ca în secvența din „Portocala mecanică”, când un om face atac de cord percepând aceeași melodie pe care o auzise în urmă cu câțiva ani, în timpul unei siluiri.

Iar Felipe, spre cinstea lui, nu doar că a refuzat, dar a oferit, imediat după cursă, și o argumentație solidă în acest sens. N-a spus „Nu-mi cereți mie să mă dau la o parte!” – ar fi fost și culmea! -, ci „Îmi respect meseria și, la fel, trebuie să ne respectăm unii pe ceilalți. E prea devreme pentru o astfel de cerere. E oare incorect să dai tot ce-i mai bun în tine?”. Mai interesant, Claire Williams – fiica lui Sir Frank Williams, director adjunct la echipa cu același nume –, le-a oferit apoi scuze piloților și fanilor pentru solicitarea nelalocul ei.

Așadar, sunt semne că s-ar schimba ceva, măcar la acest capitol, măcar la începutul sezonului. Altfel, dacă punctele și banii sunt tot ceea ce contează în sport, ar putea foarte bine să pună panouri mari pe monoposturi și să parcurgă circuitul încet, să se vadă sponsorii cum trebuie, ca mașinile cu megafoane care prezintă târguri de confecții sau candidați la alegeri. 

Tu ce zici?

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

45 Comments

  1. Anul acesta e anul Mercedes fara doar si poate.
    Oricum, mai bine decat Redbull …again!!!
    F1 nu mai e ceea ce a fost si nici nu va mai fi. Motoarele (ra)suna oribil, iar depasirile barbatesti (fara ajutor de DRS, kers, etc) tin de domeniul trecutului.
    Sper totusi sa isi revina nitel si Ferrari fiindca e mare pacat sa ii vezi chinuindu-se in spatele celor de la Force India.

  2. Noroc cu luptele interne pt ca altfel parca am asistat la inot sincron. Numai perechi de masini. Asa frumos se ordoneaza performantele tehnice ?

  3. Anul trecut m-am uitat la F1 cu toate ca era asa plictisitor cand Vettel avea 30 secunde avans la fiecare cursa.

    Desi sunt fan Hamilton, anul asta pur si simplu nu mai imi vine sa ma uit. Iubesc F1, dar nu imi ofera nici o satisfactie.

    Spre deosebire de F1, am vazut o cursa in MotoGP cu 5 piloti care se bateau pentru pozitia 1, cu Rossi si Marquez batandu-se de stateam in genunchi in fata televizorului. Pacat F1…

  4. Departe de lumea dezlantuita, nici macar in tribune, strimbam superiori din nas: vai de tine, Formula 1. Nu ne mai placi, am vrea caramboluri, rasturnari si accidente periculoase, adrenalina sa se transforme in singe.
    Ata ete ;)

  5. Foarte ciudat efect al DRS-ului. Am inceput sa urasc depsasirile :D. Aproape ca nu mai poti tine pe nimeni in spatele tau.

  6. Foarte bun articolul,Adrian,la obiect,intradevar nu mai auzi mesaje gen ”GET HIM ” sau ”KILL HIM”,monoposturile se invart pe circuit doar sa prezinte sponsorii si cand mai auzi comentarii de genul celor fe la Mercedes ”daca nu se schimbau motoarele probabil ne-am fi retras”…nu stiu ce sa mai zic,adica nu mi-l pot inchipui,facand un salt in timp,pe Ron Dennis spunandu-i lui Senna:ai grija de pneuri,salvazeaza combustibil,lasa-l pe Prost sa te depaseasca pt ca e mai rapid ca tine……Cum spunea cineva mai sus,ce va fi f1 peste 5 ani?Vom trai si vom vedea.

  7. Formula 1 = cel mai plictisitor ‘sport’ din istoria pamantului, la concurenta cu ciclismul. Ma refer la punctul de vedere al privitorului, ca de practicat o fi interesant, nu zic nu. Dar sa te uiti ore in sir cum merg unii cu masina sau cum se dau altii cu bicicleta.. e de-a dreptul sinistru.

  8. Din păcate ăsta-i adevărul. O cursă de F1, astazi, ca acțiune și spectacol se rezuma la start si la ultimele trei tururi, în cel mai bun caz. În rest…plictiseală.

  9. Indicatzii radio de la boxe ca sa se economiseasca benzina sau ca pilotzii sa protejeze pneurile au fost intotdeauna, insa nu le-a auzit nimeni pentru ca televiziunile nu aveau acces din punct de vedere tehnic la ele. Asha cum bine a spus Ron Dennis la Sky, cei care se pling de zgomotul motoarelor sau de pneuri sau de consumul de benzina, nu sint competittivi shi doresc sa distraga atentzia de la rezultatele slabe pe care le obtzin. Regulile sint aceleashi pentru totzi, iar obiectivul principal este de a identifica unde sint problemele fiecarei mashini pentru ca apoi sa poata fi ajustate pentru o performantza optima.
    Ashadar, pastrind acest mod de analiza, problema celor care urmaresc F1 in Romania este comentariul de la televiziune, neprofesionist, galagios shi fortzat spectaculos, din care privitorii nu intzeleg performantza celor care cheltuie miliarde pentru a schimba technologiile pentru viitor, ci cred ca se uita la nunta lui Borcea.
    In plus, ca sa mai afle shi romanii ce se intimpla in propria ograda, un consortziu de firme coordonate de guvernul lui Ponta, incearca sa intre in Formula 1 cu o echipa chiar de anul viitor. Celor care pot citi fluent in engleza le recomand acest link:
    http://joesaward.wordpress.com/2014/02/28/the-romanian-formula-1-project/

  10. Se stie ca f1 a fost mereu un mix de pilotaj si tehnologie de exceptie. Ei bine, dupa ce motoarele v8 au fost stoarse de tot si modificarile de aerodinamica faceau diferenta ( mai precis asa zisele gauri din regulament) , cred ca s-a dorit ceva nou, un challenge pentru ca f1 inseamna inovatie. Si hybrid este viitorul chiar si al supercarurilor(mclaren p1. Ferrari laferrari si porsche 918 de ex). Si fata de sezonul trecut acum plutonul de mijloc este mult mai strans. Da Mercedes are momentan primplanul dar la fel s-a intamplat si cu Redbull in 2011 si 2013. Se va vedea ca in cateva curse masinile vor fi la fel de rapide ca cele de anul trecut. FIA a trebuit sa puna unele limitari, altfel s-ar ajunge la viteze mult prea periculoase.

  11. mai are un pic F1 si ajunge ca Nascar…unde trebuie sa stii sa TII STANGA…si chiar si acolo sunt accidente foarte spectoaculoase, unde s-ar putea sa dea avantaj Nascar-ului la capitolul show…mda, din pacate a ajuns plictisitor. sper ca hamilton si rosberg sa faca show :)..era sa se loveasca de vreo 2 ori in ultima cursa :)

  12. ultima speranta ca f 1 poate fii in cont atractiva a fost in 99 parca atunci cind irvine a fost la un pas sa cistige titlul dar…pina la urma..nu a fost lasat de propria echipa.mai tineti minte faza cu roata? de atunci…ordine de echipa…economie…reguli…total aiurea pt virful tehnologiei auto…etc.in citiva ani o sa avem masini electrice si singurul zgomot o sa fie de la rulajul pe pista… asta nu mai e f 1..e…o…suferinta!

  13. Am citit ca fara aceste modificari, Mercedes si Renault s-ar fi retras din F1 si Honda n-ar mai fi revenit din 2015.

    De fapt, chiar azi, am citit pe autosport o declaratie a unui director de la Daimler, care spunea foarte clar ca cu vechile motoare, F1 nu mai prezenta interes pentru ei.

    Asa ca eu prefer F1 cu mari producatori, decat o F1 cu motoare standard pe toate masinile.

  14. Nu va bucurati ca va fi anul Mercedes, ci aduceti-va aminte inceputul anului trecut, primele 6 curse – 6 castigatorii diferiti ( daca nu ma inseala memoria ). Red Bull a venit pe turnanta dupa pauza de iarna si i-a rupt pe micuti pe genunchi. Asa ca rabdare, inca n-a venit martie 2015. Abia atunci iese Vettel All Mighty la rampa, ca doar stim cu totii…Red Bull iti da aripi…si nu-s de la KFC :) !

  15. X – corect la ambele postari. Si eu am inceput sa tin cu ursul pacalit de vulpe. Iar cand ii vezi insirati in ordinea motoarelor, doi cate doi, ca in excursie la Cozia, te apuca rasul.

  16. jocker12 – au fost mereu indicatii in sensul prezervarii, caci reducererea consumului si a uzurii a oferit mereu avantaje. Acum insa treaba asta e cruciala. Mi-e teama sa nu le ceara sa conduca preventiv, la limita evitarii oricarui pericol.

  17. victor L – interpetati malitios scrisele mele, dar, desigur- stiti asta. Cel mai mai urat lucru care se poate intampla intr-o cursa e un carambolaj, iar cel mai frumos, o depasire neasistata.

  18. alex, Florinzone – Pe mine nu ma deranjeaza ca Mercedes sau RedBull sunt mult in fata celorlalti. E meritul lor si problema concurentei. Totul e ca pilotii sa poata lupta intre ei.

  19. Eu cred ca e „plicticoasa” Formula 1 pentru ca nu mai e la Digi, ci la „zaharel”….Bine ca eu pot sa ma uit pe M1,RTL,BBC,ORF sau multe alte televiziuni cu adevarat profi.

  20. F1 a murit incepand cu anul 2009, cand noile reguli au intrat in joc, cand sasaiurile au fost total schimbate, facand monoposturile sa arate total urate. Formula 1 a murit pentru mine desi am urmarit-o din 1999 -2013…sezonul 2014 nu pare deloc interesant, motoarele suna ca dracu, pare plictisitor in continuare …

  21. eu nu cred ca formula 1 se mai poate numi sport. totul tine de mecanica pilotii nu mai conteaza in acest joc

  22. Formula 1 pare să devină, treptat, anticamera Formulei E. Că deh – ne place sau nu, într-acolo ne îndreptăm, spre era motoarelor electrice.

    La un moment dat, maşinile de Formula E vor deveni cel puţin la fel de rapide ca actualele monoposturi din F1. Şi, probabil, vor reuşi să acopere o distanţă similară (să nu uităm că există baterii la ora actuală, încă nelansate pe piaţă, care pot stoca de 10 ori mai multă energie decât un acumulator litiu-ion).

    Iar, când se va întâmpla asta, probabil că nu vom mai auzi mesajele evocate de AG. Căci, nu-i aşa, consumul de electricitate este „politically correct”.

  23. MotoGP ramane de baza. Pacat ca e prea putin promovat prin presa. In ziua de azi nu mai existe termen de comparatie intre plictiseala din F1 si MotoGP.
    Pe langa toate chestiile pe care le’ati scris cu totii pana acum, ce sa mai zici ca in F1 majoritatea „depasirilor”, adica ordinea finala se stabileste la boxe. Nu stiu care face 3 schimburi dar rupe cauciucurile, si ala care a facut 2 schimburi l’a depasit pe primul cand era la boxa! Rusinos, sa vezi astfel de curse castigate practic fara duel direct!

  24. @dd

    Maestre ai mare dreptate in materie sportiva incepe cea mai frumoasa perioada .Rezolvati voi estul noi vestul si ne vedem in finala :)

  25. Din pacate cei de la conducerea F1 experimenteaza, nu totdeauna fericit, pentru a dinamiza cursele si a le face atractive. Remember, organizatorii de curse platesc foarte multi bani pentru a avea tiribombele un weekend pe circuit. Intotdeauna restrictiile intr-un sport, care in conceptia lui este fara limite, este o alegere nefericita. Sport de viteza, stai! ca ai depasit 99,36 litri/ora si ne descalifica. Plus eliminarea testelor din timpul sezonului, cand pilotii si masinile se dezvolta mai mult pe simulatoare PC si mai putin pe circuit. Ok nu este normal cau un constructor ca Ferrari sau McLaren sa faca 30000 km in teste si Marussia abia 500, dar dezvoltarea pe calculator nu lasa loc de o dezvoltare coerenta, care sa permita o competitie. Este evident ca Mercedes au facut un motor foarte bun si combinat cu performantele sasiului de uzina ii fac imbatabil. Cei de la Renault sunt marii pierzatori. Ferrari de la Schumacher incoace nu au mai dezvoltat un monopost competitiv. Ok, Pirelli este singurul furnizor de pneuri, nu inteleg de ce trebuie sa aleaga ei compozitia pneurilor pentru curse. Sa fie puse la dispozitie n randuri de pneuri pe week-end, dar sa poata fi folosite toate compozitiile super-soft, soft hard si medium. Oricum nu se vor folosi toate 4, dar se lasa optiunea. Restrictia de carburant mai ia din spectacol, mai bine reintroduceau alimentarea. Dominatia celor de la Red Bull din ultimii ani a fost estompata de sistemul de punctaj, care ii ajuta pe cei care puncteaza regulat. F1 vrea sa aiba o competitie dinamica gen Indy Car (sau CART cum ii mai zice), dar nu reuseste. Cu cat motoarele si tehnologia folosita in F1 va fi mai simpla, va conta pilotul. Nu uitati ca echipele de F1 au baze de date cu setarile din fiecare GP, „setarile” tin mai mult de computerizare, nu mai tin de nea Gigel mecanicu’ si de pilot.