in Gazeta Sporturilor

Mașina de spălat creiere

Bărbați discutând. Ședințe. Certuri. Gesturi largi. Se votează. Unii câștigă, alții pierd. Apoi aceiași bărbați, ceva mai bătrâni, biruind într-o nouă discuție. Ciclul se reia, ca la o mașină de spălat creiere. Alte personaje intră în scenă, se rotesc câteva minute pe ecran ca niște călușei din parcul de distracții, apoi dispar. E rezumatul filmului “United Passions”, despre istoria FIFA, în care Depardieu, Sam Neill și Tim Roth îi interpretează, în ordinea numerelor de pe tricouri, pe Jules Rimet, Havelange și Blatter.

Aproape că se aude scârțâitul scripetelui care mișcă toate aceste corpuri cerești în fața unui decor din vinilin. Din când în când, sunt presărate secvențe de la campionatele mondiale, ca un praf de copt menit să închege totul, de fapt suflat în ochii privitorului, căci sportul în sine e doar un pretext  pentru trecerea la nivelul următor al luptelor de culise. Aici e deturnarea sensului: un film prezentat ca fiind despre fotbal și despre pasiune nu conține, nici una, nici alta. E doar propagandă.

Șefii FIFA înalță deasupra capului drapelul corectitudinii politice de orice tip. De pildă, sunt și femei în film, cu rol pur decorativ, acela de a-i pune în valoare pe  titanii vizionari și neobosiți cărora le sunt fiice sau secretare. Ceea ce este de-a dreptul ironic, de vreme ce episodul care apare obsesiv este cu o fetiță care stă tot filmul în poartă până când iese cu mingea la picior și înscrie un gol. Aici, nenea Blatter ne face pervers cu ochiul, transmițând fin mesajul că el și nimeni altul este eliberatorul tuturor oropsiților pe care nu-i oropsește nimeni.

Cei care înoată în miezul scandalurilor de corupție se prezintă drept incoruptibili. Cei care transportă fotbalul ca pe un clovn la petreceri private din Rusia și Qatar sunt vizionari. Și pentru că trebuia să existe un personaj negativ, acesta a fost identificat cu o constantă precizie. Englezii. Ei sunt mereu retrograzii, invidioșii, rasiștii, aroganții, cei care se opun forțelor binelui și progresului.

Pe lângă un astfel de film, o manea este un act decent. Ai senzația că Jules Rimet și Joao Havelange au existat numai pentru a-i deschide calea lui Blatter și că în general fotbalul a fost inventat doar pentru ca el să aibă ce păstori. E ca în bancul în care întrebarea era ce eveniment important s-a petrecut în 1821. Nu revolta lui Vladimirescu, ci “o sută de ani înaintea înființării PCR”.

Dar nu faptul că filmul e atât de prost sau că are nota 3 pe imdb.com reprezintă problema, ci că în lumea liberă există mecanismul care să-i permită șefului unei asociații nonprofit să plătească peste 20 de milioane de euro pentru a se glorifica singur, înaintea alegerilor programate anul viitor.

Ceaușescu, dac-ai fi știut… Îi puneai lui Depardieu un “astrahan” pe cap, dădeai jumătate din PIB și ai fi rămas altfel în istorie.

Spune-ți părerea!

23 Comments

  1. A ciruclat destul de mult in perioada campionatului mondial aceasta secventa din emisiunea lui John Oliver:

  2. Si totusi, nimic despre F1 ? Te-ai rupt cu totul de marele circ ? Pentru ca in F1, acum totul e un mare circ ! E momentul Mercedes ! Urmeaza Wiliams !

  3. Păi, Alex, e un sezon cam fad. Păcat că FIA a creat prea mult avantaj pentru Mercedes, altfel ar fi fost un an foarte echilibrat. Se pregătește Ferrari? Nu știu ce să zic.

  4. “eliberatorul tuturor oropsiților pe care nu-i oropsește nimeni” GE-NI-AL!!!asta e o chestie a ta de inspiratia de moment sau ai auzit-o undeva?

  5. Multumesc pentru raspuns, Adrian. Intr-adevar, F1 nu mai este ce a fost acum 10 ani. Sunt mai interesante calificarile, dar si acolo incepand de la locul doi in jos. E o competitie muribunda, cel putin la televizor. S-au vazut si la MP al Germaniei multe locuri libere, desi e cu totul altceva sa vizionezi la fata locului intrecerea. Cred ca vor mai fi interesant de vazut doar cursele de la Spa si de la Monza, in rest nimic interesant pe noile circuite de la arabi.
    Referitor la “Se pregateste Ferrari !”, era mai mult o speranta. Pacat ca Alonso si Raikonnen nu au o masina cu ajutorul careia sa arate de ce sunt in stare.

  6. Ce dreaq era F1 acu’ 10 ani ? O chestie anosta dominata de Schumi care depasea la boxe (asa s-a inventat DRS-ul). Si mai anost pt privitori era comentariul lui michi :D .

  7. Scuze, poate trebuia sa spun acum 20 de ani, cand comentator era domnul Graur !

  8. Sau esti fan michi ? Ma scuzi. Fiecare cu fetisurile lui..

  9. Scuze pentru iesirea de ieri. Nu vroiam sa spun decat ca pe la inceputul anilor ’90, cand tvr1 transmitea in direct f1, Graur s-a incumetat sa comenteze cursele respective. Nu mai retin daca singur sau cu Michi. Atat. Despre Michi am aceeasi parere ca si ta. Retin doar ca facea o reclama asidua lui Sechelariu Doru.

  10. alex, acu 10 ani dupa primele 5 ture singura necunoscuta din cursa era daca michi il va pomeni pe dorulet sau nu. Acu 20 ani cui ii pasa de comentarii ? Habar n-am daca Dadi a comentat vreodata F1 dar nu asculta nimeni comentariul. Aveai curse pe pista nu la boxe, nu cu DRS, Kers sau mai stiu eu ce alte “minuni”. uite aici:

  11. Deacord cu tine. Cam asta am vrut sa spun si eu dar am incurcat perioadele de timp. Pe de alta parte, cursele de azi sunt mai anoste decat cele de acum 10 ani ( castigatorul este in general cel din pole position) si nu se pot compara cu cele de acum 20 de ani. Pe vremea aceea masinile aveau cam aceleasi performante, componenta principala fiind pilotul. Senna, Hunt, Alesi, etc.

  12. alex nu pilotii sunt problema. Cred ca de la “asistenta electronica” vine problema.
    Cursa de la Hungaroring ne cam contrazice dialogul. Chiar a fost o cursa frumoasa cu multe depasiri chiar si fara DRS. Ciudat e ca avem curse frumoase numai pe ploaie. Propun sa puna aspersoare pe marginea pistelor :D .

  13. Da, la Hungaroring a fost o exceptie. Dar cu aceeasi “asistenta electronica”, e o diferenta mare intre Mercedes si Red Bull, pe de-o parte si Ferrari, Wiliams, Force India si celelalte marci pe de alta parte. Pe ploaie lucrurile se schimba radical. Din pacate nu prea am avut parte de curse pe ploaie. Parerea mea este ca in acest caz se pot intampla surprize mari. Parere personala: cred ca Mercedes “triseaza” cu ceva anul acesta. Prea sunt buni, desi anul trecut a avut o prestatie modesta

  14. alex, nu prea sunt de acord cu tine. Mercedes au avut un an foarte bun in 2013.
    Si Williams are un sezon excelent in 2014 comparativ cu rezultatele lor din ultimii 10 ani.
    Dar nu uita ca au inceput cu totii aproape de la 0 cu motoare aspirate si benzina limitata.
    Foarte posibil ca unii sa triseze dar acuzatiile astea au fost in permantenta. Si Ferrari’ul lui Jean si Braun’ul lui …. Ross (agica actualul Mercedes) chiar si Red Bull’ul lui Adrian au fost acuzate in decursul timpului ca triseaza. Williams in 93 (by the way tot Newey) avea suspensia asistata, controlul tractiunii si asistenta la franare ocolind regulamentul (cand au interzis electronica in 94 masina a devenit de necontrolat si l-am pierdut pe Ayrton). Lotus in anii 70 au aplicat pt prima data principiul aripii rasturnate.
    Ideea e ca exista o linie subtire intre frauda si evolutia tehnologica.
    Dupa o mine problema cauciucurilor este una majora in zilele noastre. Ultimile sezoane au fost o rusine. Lipsa competitie la cauciucuri a dus in 2012 si 2013 la clasamente false ce tineau de menajarea gumelor nu de raicing (nu ma refer la Red Bull dar Lotus a castigat enorm deoarece reuseau sa menajeze gumele).

  15. Se pare ca esti mult mai informat decat mine. Totusi, fata de pretentiile care le aveau la inceputul campionatului, Mercedes s-a comportat modest: trei locuri 1, locul 4 la piloti. E adevarat ca au iesit pe locul doi la echipe, dar la putine puncte de Ferrari si Lotus. Apropo, Lotus a disparut anul asta.
    Referitor la gume, toate echipele beneficiaza de aceleasi cauciucuri. Daca te-ai instalat pe primele loc la start, ti-e mult mai usor sa protejezi gumele. Calificarile devin astfel de foarte mare importanta. Si acolo se pot face smecherii.