in Gazeta Sporturilor

Cine mai are nevoie de curse?

MP4-X-1920x1200_001De curând, a fost organizat un meci de Go între unul dintre cei mai buni jucători din lume, Lee Sedol, și un computer construit de către cei de la Google. În cadrul celei de-a doua partide, computerul a făcut o mutare ciudată, căreia cei din asistență nu i-au înțeles de la început rostul. „A fost o mutare stranie, dar frumoasă”, a exclamat un comentator. Lee a ieșit din sală, și-a dat cu apă rece pe față, a revenit și s-a gândit vreo de 15 minute până a pus o piesă pe tablă. După un timp, a cedat.

Ferice de fanii Go-ului! În disciplina lor, frumusețea născută de calculator există și e transmisibilă publicului. În cursele de mașini, e imposibil. 

Către sfârșitul anului trecut, McLaren a lansat monopostul MP4-X (foto), foarte asemănător cu un Batmobile. Este mașina care prefigurează, se spune, viitorul Formulei 1. Detaliile aerodinamice sunt controlate prin electrozi, celule solare ar putea furniza un plus de energie pentru depășiri. Mașina va fi controlată prin impulsurile cerebrale ale pilotului și prin folosirea hologramelor. Tradiționalul volan va dispărea. Aparatura montată în combinezonul pilotului va transmite informații legate de starea sa medicală.

Realizați, desigur, că mașina aceasta va putea ajunge de la punctul A în punctul B în cel mai scurt timp cu putință și că inserarea pilotului este facultativă, fiind un element de risc. Mașinile Google care se conduc singure, testate pe distanța a milioane de kilometri fără accidente notabile, spun același lucru: nu va mai fi nevoie de șoferi.

Cursele auto sunt fluieratul imperfecțiunii în biserica tehnologiei. Ele se întemeiază pe greșeală. Nu apropierea de perfecțiune a mașinilor ne cheamă ca spectatori ori ca telespectatori, ci posibilitatea erorilor umane. Dacă două mașini merg cu viteza maximă una în spatele celeilalte, fiecare pe traiectoria perfectă, cel din spate nu-l va putea niciodată depăși pe cel din față. Viitorul curselor pe circuit depinde de modul în care va putea fi strecurată posibilitatea acestei erori în sistemul  din ce în ce mai perfect al automobilismului.

La Go, scorul a fost de 4-1 pentru mașină. În prezent, în Formula 1, ponderea în ceea ce privește parcurgerea cât mai rapidă a traseului este de 90 la sută pentru mașină, 10 la sută pentru factorul uman (estimarea îmi aparține).

De aceea, cred că lui, pilotului, i se va da o nouă fișă a postului – cea de entertainer și de suport pentru reclamă; nouă, publicului, iluzia spectacolului. Formula 1 va fi mai degrabă o punere în scenă, un salon auto în care se vor răsfira sistemele viitorului. Asemenea wrestlingului, va fi o dramatizare a unui fapt pentru care nu vor mai fi motive să se întâmple. Nu spun că e rău, ci doar că așa va fi.

Ne vom plictisi în deplină siguranță.

Tu ce zici?

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.