in În pat cu duşmanul

Pro și contra mersului cu bicicleta prin București

cyclist_car_wide

Mica terapie de fiecare zi

de Corina Georgescu

psihoterapii.com

Sunt multe motive pentru care bicicleta este mijlocul de deplasare cel mai indicat prin oraș. În primul rând, am cronometrat: în timpul orelor de vârf, ajung aproape în același timp la cabinet dacă merg cu bicicleta sau dacă iau cu mijloacele de transport în comun. Automobilul aproape că iese din discuție. Ce înseamnă să mergi cu mașina prin București? Să te izolezi de ceilalți, să te enervezi pe ceilalți, să fii singur într-o cutie de metal și sticlă. 

Beneficiile medicale ale mersului cu bicicleta sunt multe și bine cunoscute: folosește majoritatea grupelor de mușchi, este un excelent exercițiu cardiovascular, reduce poluarea, reprezintă o mică aventură urbană și te ajută să economisești timp. De asemenea, îmbunătățește viața sexuală. Conform unui studiu realizat la Universitatea Cornell, bărbații care pedalează constant au o potență corespunzătoare unei vârste cu 2-5 ani mai mici decât cea pe care o au, iar femeile întârzie apariția menopauzei cu același interval de timp. La fel, ciclismul ajută creierul. Cercetătorii Universității din Illinois au descoperit că o îmbunătățire de cinci procente în activitatea cardiovasculară duce la un progres de 15 procente în testele mentale, întrucât mersul cu bicicleta ajută la producerea de noi celule în hipocamp, regiunea responsabilă cu memoria, care se deteriorează începând de la 30 de ani.

Ca psihoterapeut, îl recomand și din alte motive. Când mergi pe bicicletă, nu depinzi decât de tine și înaintezi prin propriile tale forțe, nu prin ale altuia. Nu este nimic mai terapeutic și mai motivațional decât să înaintezi astfel. Orice obstacol (propria greutate, gropile din asfalt, benzile inexistente, mașinile, poluarea) devine o oglindire a problemelor pe care le întîmpini în viață. Ține numai de tine să le depășești, în mica terapie de fiecare zi.

Dușmanul numărul 1 al tuturor

de Adrian Georgescu

În Munchen e mișto bicicleta, în Stockholm, în Paris, în Amsterdam. În București, e ca și cum ai face genuflexiuni sub apă, încercând să respiri în același timp. Chestiile sănătoase nu merg oriunde.

Până acum câțiva ani, am mers cu bicicleta prin oraș. Țin minte și acum senzația de libertate, aerul pur de eșapament care-mi umplea plămânii, saluturile prietenoase ale șoferilor ce mă invitau să trec în față, indicând direcția cu degetul median.

În București cel puțin, biciclistul e tratat de parcă ar fi dușmanul numărul 1 al tuturor. De pe carosabil a fost alungat pe trotuar, întrucât acest oraș parcă a fost construit pentru mașini, nu pentru oameni. Avem trotuare de un metru pe care sunt parcate automobile și unde au fost puse și benzile pentru biciclete. Capacele deschise ale canalizării râd primitor. Și poți să legi bicicleta cu patru cabluri de asigurare, că până la urmă tot ți se fură.

Am pedalat o dată 9 kilometri până la serviciu. Am zis că fac o chestiune sănătoasă. Primul kilometru a fost OK, până când a apărut marea problemă. Nu mai puteam să respir. Erau atâtea gaze de eșapament, încât te sufocai. Când am avut de urcat o rampă lungă, nu foarte înclinată, am renunțat. Dar nu atunci am terminat cu mersul pe bicicletă în oraș. Nici când aproape am făcut o portieră deschisă brusc în fața mea de un șofer neatent să se deschidă la 180 de grade. Nu, s-a terminat când, mergând pe banda desenată pe trotuar, dintre mașinile parcate, la un metru în fața mea, a sărit un copil de vreo patru ani care fugea de maică sa.

Atunci am zis: “Nu, mulțumesc. Dacă vreau senzații tari, mă duc la bungee jumping ori sar cu parapanta”. Dacă am gândi un oraș mai puțin poluat, unde circulația automobilelor prin zona centrală ar fi descurajată, dacă s-ar investi mai mult în metrou, dacă benzile de biciclete ar fi gândite ca parte a traficului, nu ca un ghimpe în coasta celorlalți, atunci și Bucureștiul ar deveni un oraș mai prietenos cu bicicletele.

Până atunci, merg pe jos.

Voi ați merge cu bicicleta prin București?

Loading ... Loading ...

Spune-ți părerea!

17 Comments

  1. Adrian, am vrut sa te intreb mai demult..era un joc de fotbal pe net..hattrick…cred ca mai e si acum..era acolo un forum privat, pt cei care aveau suporter…numit..Sfatul Batranilor…are vreo legatura?!

  2. Sporturi extreme as numi scena de a circula cu bicicleta in Bucuresti. Nu stiu sa merg pe bicicleta … nu pot sa-mi tin echilibrul si mi-e frica, dar conduc automobil in care ma simt foarte comfortabil. Mi-e frica sa merg si pe jos pe trotoar unde este, ca sint foarte inguste si masinile trec cu mare viteza si toata lumea la telefon de obicei cu urechea albastra si nici nu vad pe unde circula cu dubla viteza decat cel afisat. Lumea a devenit un loc foarte periculos.
    Ma gandesc cu groaza la anii cand nu voi putea conduce, de frica sau de la vederea slabita, boala, batrinete … unde voi locui sa fiu si in siguranta dar sa evit si traficul infernal? Ar trebui construit un oras elvetian unde se circula/plimba pe jos la piata, posta, parc, banca, doctor, spital si cafenea. Acum sint la mari distante toate si nimic langa o cladire de locuit in liniste. Cred ca va trebui inventat masina care conduce omul unde-i comanda sa mearga … un fel de GPS dar mai destept. Cand am locuit in Bucuresti mergeam pe jos la serviciu in zile frumoase, era o placere. In vizita la Munich la fel era sa murim de la gazele de masini mergand pe jos la plimbara, ne sufocam!!! Acest sport sanatos este foarte periculos, chiar ce ar acoperi o asigurare de viata? ca de cea medicala nici n-ar fi nevoie la un accident de circulatie serios. Nu se merita.

  3. prostii…. va plangeti de mila aiurea, ca de obicei.
    problemele astea sunt si in toate celelalte metropole europene, mai putin in Amsterdam, poate…
    adevarata problema este faptul ca trebuie pus osul si MUNCIT!

  4. Norvegienii si bicicletele,
    Mă aflu momentan in Oslo unde partidele majoritare care alcătuiesc Consiliul Local s-au angajat să construiască 60 km de piste pentru bicicliști până în 2019 si să elimine complet circulația autovehiculelor în centru.In următorii cinci ani se vor aplica masuri similare în toate orașele, alternativă luată si de alte orașe din Europa.

  5. @adi:
    In München, de pildă, nu există aceste probleme. Nici în Stockholm. Nici în Rotterdam. Nici în Copenhaga. Nici în Utrecht. Nici în Strasbourg. Nici în Dublin. Nici în Cracovia.
    Dar mă fulgeră o bănuială: tu ai ieșit vreodată din țară?
    “Muncit”-ul ăla scris cu litere mari mi-a făcut cu ochiul.

  6. @RB:
    Dacă nici mata nu mai vezi rostul unei exagerări, atunci cine să-l mai vadă?

  7. @DIANAD:
    Păi da, acolo aș merge și cu monociclul prin oraș.

  8. Do whatever makes you happy, as long as you respect others and
    the traffic regulations.
    Most people that ride their bikes in San Francisco have no respect
    for the people that drive a car.
    As far as the benefits of riding a bike vs driving a car, I frankly don’t give a damn.
    I don’t like people that impose their ways of living onto others.
    I would rather ride my beautiful wife than a metal/aluminium and other materials
    to better my sex life.

  9. Adica masinile pe la München, Stockholm si Paris scot mai putine gaze? Poate miros chiar si a trandafiri gazele alea? Soferii sunt mai prietenosi? Nu se fura biciclete?
    Sau poate oamenii aia au pur si simplu mult mai mult sange in testicule? :)
    Singurul lucru care te “fulgera” pe tine este putoarea, lenea tipic romaneasca.

  10. Existã mãsti care filtreazã aerul, iar pentru celelalte “probleme” se poate merge o idee mai incet.

  11. “Am pedalat o dată 9 kilometri până la serviciu. Am zis că fac o chestiune sănătoasă. Primul kilometru a fost OK, până când a apărut marea problemă. Nu mai puteam să respir. Erau atâtea gaze de eșapament, încât te sufocai. Când am avut de urcat o rampă lungă, nu foarte înclinată, am renunțat. ”

    Normal ca ai renuntat… Asa ar fi facut si orice alta fetita cu fundite… Nu e confortabil, obosesti, transpiri, te vad vecinii…. nu-i frumos. Si lasa vrajeala cu “iesitu” ca nu tine… :)

  12. Adrian,
    Am o solutie pentru urcatul unui deal mai abrupt: cumpara un Electron Wheel. Daca vrei sa vezi specificatiile, du-te la: electronwheel.com
    Daca iti place, spune-mi, sunt unul din actionarii pricipali ai companiei si ma intereseaza feedback-ul oricarui client.
    Good luck!
    Dorin