in Călătorii

Cele mai simpatice tramvaie din Europa

Întotdeauna mi-au plăcut tramvaiele, cu mirosul lor de fier și cu zgomotul sacadat. De aceea, pe unde călătoresc încerc să urc măcar într-unul. Iată o listă cu cele care mi-au plăcut, pe care vă rog să o completați voi.

Zaragoza

În vara aceasta, întorcându-ne de pe Camino de Santiago, am ajuns în orașul spaniol Zaragoza, care ne-a plăcut foarte mult. Una dintre cele mai frumoase lucruri din această urbe liniștită și curată, care contribuie mult la fluența traficului și la păstrarea purității aerului este linia de tramvai ce unește centrul cu cartierul Valdespartera (unde străzile poartă numele unor filme celebre).

Când gazda – o femeie extraordinară, din Ecuador, care conducea un autobuz urban și putea scrie la telefonul mobil cu o viteză uluitoare – ne-a dat indicațiile despre cum să ajungem la casa ei, ne-a scris simplu “luați tramvaiul!”. Ne miram noi de ce nu ne-a zis ce număr. Nu era nevoie: e unul singur (o a doua linie e aproape de darea în folosință, dar se caută fonduri). Merge atât de iute și de silențios, încât e o bucurie să fii în el.

Lansat în 2011, tramvaiul are un sistem foarte interesant prin care poate schimba culoarea semaforului pe verde, de la distanța de 100 de metri. Are prioritate absolută în trafic, dar cu un sistem foarte bine gândit, astfel încât prejudiciul de timp pentru mașini și pietoni este minim. În acest scop, înaintea semaforului sunt plasate patru sau cinci balize, la trecerea prin fața cărora tramvaiul își semnalizează poziția și “confirmă” păstrarea culorii verzi pe traseul lui.

Și fiți atenți ce chestie deșteaptă: în centru, pentru a nu încărca spațiul aerian, în anumite zone, tramvaiul nu are cablu de contact deasupra, ci își „ia” din stație curentul necesar parcurgerii celor aproximativ 500 de metri dintre acestea, în cele aproximativ 20 de secunde de staționare.

Lisabona

Nu putem vorbi de acest subiect fără să amintim unul dintre orașele mele favorite, compus din niște cartiere frumoase și foarte diferite între ele. Mai ales în zonele de sud și de vest, cu străzi înguste și în pantă, tramvaiele cu cablu electric sau funicularele au fost o variantă utilă și fermecătoare.

În 1960, erau 24 de linii, dar construirea metroului și extinderea rețelei de autobuze a făcut ca numărul lor să se reducă. În prezent, sunt cinci linii în funcțiune, printre care linia 15, care leagă cartierul Belem de centru și linia 28, care parcurge zonele Graca, Alfama, Baixa și Estrela.

Anul trecut, primarul Lisabonei a declarat că reducerea rețelei de tramvaie a fost o greșeală și încă una va fi dată în curând în folosință.

Praga

În acest oraș superb circulă modelele pe care cei trecuți de 35 de ani și le amintesc din Bucureștiul anilor ’80. Cele cu “ochișori” rotunzi sunt Tatra T3 modificate, cărora li s-au adăugat modele moderne Skoda.

Primele tramvaie electrice au apărut în Praga în 1891. În prezent sunt 931 de garnituri, pe 21 de linii diurne și 9 de noapte, iar pe liniile din centru circulația nu se oprește niciodată.

Nancy

Tramvaiul de aici e o bizarerie vizuală, fiind mai degrabă un troleibuz care poate funcționa și pe șină. Se numește Transport sur voie réservée (TVR) și a fost dat în folosință în 2000, înainte de a fi suficient testat. Ca urmare, au fost numeroase probleme, mai ales legate de materialul rulant sau de ergonomia spațiului interior.

TVR “moștenește” cablurile electrice paralele de la fosta rețea de troleibuze,  abandonată în 1998. Este un vehicul hibrid: funcționează pe 60% din traseu ca un tramvai, și ca un troleibuz pe restul traseului. Când nu merge pe șina centrală, folosește roțile laterale, de troleibuz. Poate “lua” curent, prin trolee, de la cele două cabluri de deasupra, dar se poate deplasa și fără această conexiune.

Viena

Rețeaua vieneză e una dintre cele mai întinse din lume, cu aproximativ 176,9 kilometri de cale ferată și 1.071 stații, fiind cea mai extinsă din Europa. Povestea tramvaiului a început aici în 1865, cu vagoane trase de cai, înlocuite apoi de trenuri cu aburi și, în 1922, de garnituri electrice.

Alte câteva tramvaie frumoase din orașele prin care am fost:

This slideshow requires JavaScript.

Spune-ți părerea!

18 Comments

  1. Tramvaiul 28 din Lisabona este minunat. Exista un loc atat de ingust in forma de S (aproape de Observator) unde peretii cladirilor poarta urmele unde au fost atinsi de tramvai.

  2. Incerc sa-mi aduc aminte oare cand am fost ultima oara cu tramvai, cred ca in 1994 la Zurich.
    Am vazut in San Diego ca mergea doar spre granita cu Mexico, iar in Phoenix circula de 9 ani aproape, din Decembrie 27, 2008 dar inca n-am avut ocazie sa-l folosesc. Nu este deloc aproape de mine, iar pan-acolo am de mers cu masina. Odata ajuns acolo pot merge si mai departe pe rotile mele, aici nu este rentabil pentru marea majoritate. Avem 2 SUV, mai scot si abonament si platesc extra parcare … sa merg de aici pana niciunde si inapoi??? astept urmatorul in statie in temperaturi de peste 45*C. Copiii mei insa adorau sistemul ca a avut fiul un condo la 1 km de statie si-l foloseau des de mers la aeroport si la facultate ca pentru studenti e gratuit.

  3. Da, cele din Milano, dar cele vechi, galbene, cu interior de lemn si lustre in tavan. Iar cel mai interesant este cel care se poate inchiria pentru diferite evenimente, are garderoba, chelneri, bar, o minunatie!

  4. Incerc sa apreciez articolul si nu pot, din cauza mizeriilor numite tramvai din bucuresti. Cred ca jumatate din intersectiile cu tramvaie nu pot fi traversate cu mai mult de 20km/h din cauza elevatiei sinelor. Plus nenumarate exemple in care tramvaiul face dreapta de pe ultima banda si imi taie calea,in timp ce eu stau pe loc cu masina pe culoarea verde a semaforului (pt ca tramvaiul a oprit oricum la trecerea de pietoni). Si nici “metroul usor” nu isi are sensul cand oricum se blocheaza in toate intersectiile din cauza masinilor

    Tramvaiul ca si concept, e ok. Are si farmec in orase istorice ca praga si viena. Chiar atractie turistica precum san francisco. Ca idee moderna trebuie ff bine gandit, pt ca altfel mai mult incurca

    AG:
    Apropo, ai vorbit atat despre lisabona in ultima vreme incat m-ai convins sa ma duc si eu. Recomanzi o perioada anume?

  5. 41 din Cringasi spre Ghencea inainte de Romania – Tara Galilor 5-1 . Cum de n-a deraiat habar n-am . Si fumam in el si saream si cintam si ce Nationala aveam . Se pune ?

  6. Tramvaiul din Strasbourg m-a impresionat şi pe mine. Un sistem atât de modern într-un orăşel aşa mic. O plăcere să te plimbi cu el.