in Sfatul bătrânilor

Liceenii rock and roll

În cursa de Formula 1 de la Austin, în ultimul tur, Verstappen l-a depășit pe Raikkonen și a terminat cursa pe locul al treilea. Apoi, când aștepta să urce pe podium, a fost anunțat că fusese penalizat cu cinci secunde și coborât pe poziția a patra, întrucât, în timpul respectivei manevre, depășise cu toate roțile linia albă care delimitează pista.

Pentru început, s-o spunem: conform regulamentului în vigoare, penalizarea se impunea. Apoi, să spunem și asta: acest punct din regulament e o prostie. Au afirmat-o, după cursă, foști mari piloți precum Mario Andretti și Niki Lauda. Citez din Lauda: “E cea mai proastă decizie pe care am văzut-o. Verstappen n-a greșit cu nimic. Suntem piloți de curse, nu suntem pe o șosea obișnuită. Linia albă nu e limita”. 

Eu am și o altă întrebare. Grație acestei manevre, Verstappen a terminat înaintea lui Kimi cu vreo 4 secunde. Dacă ar fi terminat cu 6 secunde înaintea finlandezului, ar fi primit tot 5 secunde penalizare? Sau s-ar fi calculat penalizarea astfel încât să-l aducă înapoi pe poziția a patra?

Acum un timp, nu mult, am văzut o reuniune a piloților asemănătoare cu ședințele UTC de pe vremuri. Băieții se pârau conștiincios, atenți totuși să nu deranjeze prea tare. Îi preferam încordați, furioși și sălbatici, nu rebeli cu permisiunea partidului, ca-n „Liceenii rock and roll”. Se discutau teme importante, de genul “Când se poate scoate centura de siguranță după încheierea cursei?”. Personal, aș vrea să se discute mai mult despre “cum să facem competiția cât mai vie?”.

În istoria curselor, există lupte memorabile off road: între Gilles Villeneuve și Arnoux de la Dijon, din 1979. Ori Zanardi trecând de Bryan Herta, în 1996, la Laguna Seca. Astăzi, conform noului cod de atentă supraveghere a manevrelor și a manierelor rutiere, piloții ar fi penalizați. Poate ar primi amenzi pentru depășirea pe bandă continuă. Poate i-ar fi chemat a doua zi cu părinții.

Depășirea e sufletul Formulei 1. Nu iuțeala mecanicilor în a schimba roți. Nu grija piloților pentru pneuri. Nu ședințele unde se împarte dreptatea. Ea trebuie încurajată, însă nu prin creșterea artificială a producției la hectar.

Au făcut din depășire o chestiune corect politică. Dublările pe linia dreaptă lungă, cu largul concurs al dispozitivului numit DRS, sunt moartea pasiunii, un fel de Eurovision în care toți au dreptul la câteva secunde de glorie. E școala ajutătoare de depășiri. Pilotul din față știe că va fi întrecut. Cel din spate, de asemenea. Ne bucurăm ca focile, în zone special amenajate.

Au transformat-o într-un caraghioslâc fotbalistic: a fost sau n-a fost? Mai dați o dată faza. Avea toate roțile pe asfalt? Numai trei?

După mine, la întrebarea “Pe unde se poate depăși?” există un singur răspuns: “Pe oriunde, în afara liniei boxelor”. Vorba lui Lauda: “Dacă există un loc unde nu se poate depăși, puneți un zid acolo!”.

Spune-ți părerea!

21 Comments

  1. Spun din start că simpatizez cu Ferrari sa nu fiu ipocrit.
    Mai spun și că Max este cel mai iresponsabil pilot din F1 de mulți ani, nu-i pun total în spate accidentul din Singapore, dar o frână pusă la momentul potrivit poate l-ar fi ținut în cursă și cu 2 mașini Ferrari în afara cursei, sau un loc 2-3, tot era un mare plus pentru el față de ce s-a întâmplat.
    Anyway… Regulile din F1 mi se par bune spre foarte bune, trebui să facă diferența între piloți nebuni ca Sergio Perez și piloți responsabili ca Fernando Alonso.
    Cei nebuni nu pot profita de inconștiența lor să fie feriți de ceilalți.
    Cât despre liniile continue, circuitul a avut proiectanți care s-au gândit la viraje și la linii drepte unde poți face sau nu poți face depășiri, dacă tu Max vrei să forțezi regulile, ai grijă să nu ieși în afara liniei continue cu toate roțile.
    O fi așa greu? Că toți ceilalți respectă regula asta. :-)

  2. Și apropo, să-l întrebi pe Lauda despre un incident în care a fost implicat un Ferrari sau să iei părerea lui ca și căpătâi e puțin… Tendențios.
    O părere pertinentă ar veni de la Williams, McLaren sau alte echipe neimplicate.
    Părerea mea, evident. :-)

  3. @Claudiu:

    Duci lucrurile intr-un spatiu personal: Max, ceilalti respecta, el nu, Lauda, Ferrari etc. Uite un exemplu in care chiar Alonso n-a respectat si n-a fost penalizat (foarte bine ca n-a fost). Tot Austin, penultimul tur, a iesit trei masini dincolo de linia alba. Fara Max, fara Lauda, fara Ferrari etc.

    E vorba de un principiu, nu de gandirea ingusta de birocrati ai vitezei.

  4. n-am vazut cursa si doar acum reluarea depasirii lui Max.
    Ma scuzi dar nu are nicio legatura depasirea lui Alonso cu depasirea lui Max.
    Adica unul a iesit in afara dupa ce a facut depasirea si celalalt a iesit in afara ca sa faca depasirea.
    E o mare diferenta.
    Apoi… am mai omis ceva sa iti spun, nu era nevoie sa ii dea 10 secunde penalizare daca ar fi avut avans de peste 5 secunde, in F1 exista penalizare care te obliga sa oferi locul castigat nedrept.
    Asa ca… oricum ar fi facut trebuia sa dea locul inapoi.
    Deci e incredibil… a facut depasirea prin afara pistei. Rad… crede-ma ca rad.
    A fost scurtare a trasei ideale, doar sa treaca inaintea lui. Zici ca in 50m dupa asta era finishul.
    Revin… MAx is nuts!

  5. am zis sa verific si parerea unor specialisti, nu nemti, belgieni sau italieni (fara sa fie personal :-) ):

    A car entered a corner behind another, and whilst cutting the inside of that corner with all four wheels off the track, then exited the corner ahead. You can’t allow that any more than you can allow a car to straight-line a chicane or cut straight across say any of the corners in the dazzling section from Turn Three to Turn Nine in Austin.

    http://www.skysports.com/f1/news/24096/11094902/martin-brundle-formula-1-must-define-its-own-limits-before-it-goes-off-track

  6. @Claudiu:

    Te scuz. Totuşi, e un pic ridicol argumentul tău. Care ar fi diferența între o scurtcircuitare a traseului înainte şi după depăşire, dacă tot castigi o pozitie? Poți argumenta serios?

    Textul lui Brundle trebuie să-l citeşti mai atent, nu să extragi un paragraf convenabil ;)

    Repet: n-are legătură cu Max, e vorba de un principiu. Văd că tu cu el ai ce ai :)

  7. Credeam ca vorbesti de liceeni din Cluj la Balul Bobocilor … :)))
    Ador viteza si depasesc mereu limita afisata, ma mir si eu ca nu m-au prins inca. Sotul nu este asa de norocos, mereu are de mers la scoala corectionala de condus pentru o zi intreaga sa nu apara pe Licenta sau pe recorduri personale publice. Si azi am condus vreo 300 de miles fara sa mananc ceva ca altfel adorm!!! In tinerete am avut parte sa calatoresc cu Maseratti si Ferrari, un prieten al sotului era colector de masini rapide si venea Bucuresti sa mearga la mare si ne lua sa nu fie singur. Nu era foarte placuta calatoria ca mereu erau obstacole pentru care trebuia oprit masina, or acele specimene nu-s destinate ca tramvaiul 14.

  8. Ma chinui de cativa ani sa ma uit la F1 sau mai bine zis sa continui sa ma uit la F1. Inca mai sper ca odata cu venirea americanilor la conducerea F1 lucrurile sa se schimbe in bine.
    Cat despre depunctarea lui Max….am inchis imediat televizorul, a fost dezolant.

    Macar mai avem MotoP.

  9. @AdrianG ridicol? chiar si un pic!? :-)
    Observa ce am scris si reluarile de asmenea, am spus: in timpul depasirii, nu inainte. El a iesit in afara pistei ca sa faca depasirea.
    Alonso a iesit in afara pistei dupa ce trecuse de Sainz.
    Corect, ambele situatii sunt in afara legii dar cum spune si MartinB (am citit articolul, apropo), nu in toate zonele circuitului se aplica aceleasi reguli ceea ce este bizar intradevar.
    Totusi, totusi… asta nu il scuza pe Max care a meritat penalizarea, parerea mea. Care e diferenta cu taierea in drept a unui viraj, fata de ce a facut el? Lucru pe care il spune si MB.
    Si DA, am ceva cu el. E un inconstient si acesta nu va fi ultimul incident pe care il va produce (nu stiu sa pun bold la “produce”, dar intelegi :-) ).
    Simpatizand cu Ferrai as putea avea ceva cu Hamilton sau altul, dar nu pot sa zic ceva de Hamilton, un campion imaculat, poate. Pe langa Max, un copil impulsiv :-D

  10. @Claudiu

    Am spus “un pic ridicol” pentru a nu fi aspru :)

    Evident, Alonso iese de pe pistă ca urmare a depășirii, deci este exact aceeași situație. Dar nu trebuia nici el penalizat.

    De asta și pledez pentru reguli simple, aplicabile oriunde, pentru oricine, că-i luptă pentru puncte sau nu, să nu ajungem la Procesul Etapei și să ne distrăm pe la reluări. Anume: “Se poate depăși pe oriunde, cu excepția liniei boxelor”. Pe iarbă, pe vibratoare, pe nisip, pe unde poți. Iar tu, ca organizator al cursei, ai obligația să amenajezi șicanele și virajele respective astfel încât pilotului să nu-i convină să le scurtcircuiteze, dar să și rămână safe. Nu-i greu.

    În niciun caz nu e bine să penalizezi o astfel de manevră. Să vedem dacă vor schimba ceva în modul de a vedea competiția.

    Cât despre Max, are și bune, și rele. Personal, prefer să mă uit la el decât la Grosjean, de pildă. Dar clar depășește limita des.

  11. Un campionat echilibrat este DTM-ul. Cu iesiri in decor, cu depasiri largi si acrosaje. Cu spectacol savurat.
    Asta poate tocmai din cauza ca nu este FIA la butoane. Regasesc o mai mare placere in a urmari un week-end de DTM decat unul de F1.

    Vizavi de incidentul din final de cursa, pare-se ca se ajunge ca la baschet: orice atingere e penalizata. Ajungem destul de repede unde doar partea tehnica (capacitatea monopostului) mai poate face diferenta.

  12. Pai pana si Kimi a zis ca n-a vazut nimic anormal in depasirea aia. Claudiu chiar esti ridicol. It’s f— racing man.
    Max a nebun ? Perfect. De cand s-a retras Kubica tot astept un nebun.

  13. Am citit articolul, am vazut filmuletul, citit comentariile. Nu am mai urmarit F1 de mai bine de 10 ani, dar va zic si eu parerea mea. Din punctul meu de vedere trebuia penalizat. Cu cat, cum, e inafara capacitatolor mele. E o diferenta mare intre a depasi pe interior (inafara trasei ideale) ceea ce oricum iti arunca un adversar inafara trasei ideale, si a depasi normal, apoi sa iesi tu singur inafara trasei ideale. Cazul ulterior e intalnit frecvent inclusiv in era actuala unde depasirile sunt rarisime pentru ca teribilisti gasesti oriunde, sa stii sa depasesti e altceva.

    Pe de alta parte, sunt de acord ca orice depasire ar trebui incurajata, iar ce e F1 azi, e bataie de joc…
    Pentru fanii moto gp, sa nu uite cate dueluri de genul au fost sactionate intre Rossi, Marquez si Lorenzo

  14. si cica eu sunt ridicol… :-))
    Nu este vorba despre acelasi viraj. Dooooh!!
    Capisci? :-)
    Plus… Treci peste si pregateste-te urmatoarele accidente provocate de Max. :-))

  15. @Claudiu:

    Deci, in viraje diferite trebuie aplicate reguli diferite? :) Atunci, am putea propune si ca anumite echipe sa aiba voie, uneori, sa scurtcircuiteze unele viraje :) E vorba de principii aplicabile oricand, oriunde, pentru oricine. Dar tu ai treaba doar cu un anume pilot. La fiecare replica ii pomenesti numele. Așa se face la grădi :)

  16. Da. Sunt ambițios.
    Nici data trecută nu am fost pe aceeași lungime de undă cu tine și uite că încă te citesc, ambițios – cum spuneam. :-) Am simțit că e un subiect unde îmi pot spune părerea după ce am urmărit mai mult de jumătate din cursele acestui sezon în transmisie de înaltă calitate Sky.
    Și Martin Brundle spune că asta e o idioțenie a FIA, reguli diferite pentru viraje diferite, totuși în virajul ăla nimeni în afară de Max nu a tăiat virajul, în alt viraj, cel unde a ieșit Alonso, ies și toți ceilalți, pentru FIA virajul ăla nu e o problemă.
    Acum… Dacă voi nu vedeți, sau nu vreți să vedeți asta pentru că Max este nebun și pilot de curse ce trece limita de multe ori (iar asta e de bine) – go for it.
    Apropo… În urmă cu 2-3 curse l-a scos pe Riciardo din cursă în primele viraje cu o supravirare… de mare pilot ce e.
    Știu… Sunt hater cu el pe motivele pe care le am dar pot să recunosc că e pilot de perspectivă, bun spre foarte bun.
    Ăsta’s Eu, oricând voi aprecia alt gen de piloți.
    https://youtu.be/GN_wMUxrbic