in Filme, Recomandări

Patru filme bune și puțin cunoscute. Cine-i criminalul?

Întotdeauna mi-au plăcut filmele în care trebuie să găsești criminalul. Cu excepția ecranizărilor după Agatha Christie, cele cu adevărat originale sunt destul de puține, la fel și schemele de revelare ale adevăratului asasin. Iată câteva:

Raquel Welch în The Last of Sheila

1. The Last of Sheila (1973). Mari actori (James Coburn, Raquel Welch, Ian McShane, James Mason) dau viață unui scenariu original, fără clișee. La un an după ce iubita lui e ucisă într-un accident de mașină cu autor necunoscut, un milionar își invită prietenii pe iaht, să joace un joc misterios. Aceștia află că gazda lor știe câte un amănunt neplăcut din biografia fiecăruia. Sunt întorsături de situații, are loc o nouă crimă, așadar, cine-i făptașul? 

2. Witness for the Prosecution (1957). Un film care, la cei 60 de ani ai lui, a îmbătrânit neașteptat de bine. Este una dintre caracteristicile peliculelor regizate de Billy Wilder, un mare meseriaș al filmului american, ale cărui filme “curg” foarte ușor. În acesta, făcut mai degrabă în stilul lui Hitchcock, roluri memorabile au Charles Laughton, care l-a uluit pe Wilder prin capacitățile sale actoricești, Tyrone Power și Marlene Dietrich.

Un avocat retras din motive de sănătate acceptă totuși să preia cazul unui tânăr inventator, acuzat de uciderea unei femei în vârstă. Soția acuzatului contrazice însă alibiul acestuia și-l incriminează. Nimeni nu înțelege de ce.

Motivul și deznodământul sunt neașteptate, iar cei care au urmărit filmul înainte de lansare au fost nevoiți să semneze un act prin care se angajau să nu divulge răsturnarea din final.

Marlene Dietrich și Charles Laughton în Witness for the Prosecution

3. One of My Wives Is Missing (1976). Trei filme – cu unele variații asupra temei – au fost făcute pe baza romanului lui Robert Thomas, Trap for a Single Man. Cele mai bune ecranizări sunt două filme de televiziune, ambele, din păcate, foarte greu de găsit. Primul este One of My Wives are Missing (1976), al doilea Vanishing Act (1984), cu Elliott Gould.

Subiectul: doi proaspăt însurăței sunt în luna de miere, într-o casă de vacanță. După ce, timp de trei zile, soția lipsește, soțul cheamă poliția. Locotenentul care vine să ancheteze nu-l crede, iar peste câteva zile soția reapare. Toate bune și frumoase, numai că respectiva femeie nu e ea.

Ei, iată o premisă bună pentru un whodunnit, mai ales că la sfârșit există o întorsătură neașteptată.

4. Brick (2005). Puține filme deosebite există și acesta e unul dintre ele. Este o combinație de genuri despre care nu ai crede că se pot alătura, un film cu liceeni făcut însă în stilul neo-noir.

Joseph Gordon-Levitt în Brick

Caracteristicile clasice din operele lui Dashiell Hammett – masculul alfa deștept, dur și dorit de femei – îi sunt atribuite unui puști cu față și freză de tocilar, interpretat – excelent! – de Joseph Gordon-Levitt. Acesta primește un telefon de la fosta iubită, care îi spune că este într-un mare pericol, apoi o găsește moartă la gura unui tunel, iar el trebuie să descopere asasinul.

Filmul are un ritm bun  și crește spre final. Identitatea criminalului e un pic previzibilă, dar originalitatea peliculei este de aplaudat.

Tu ce zici?

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.