in Filme, Oscaricale

Filmele nedreptățite la Oscaruri

Ieri au fost publicate nominalizările pentru Premiile Oscar, care se vor decerna pe 4 martie. Câteva pelicule foarte bune lipsesc.

Barry Keoghan și Colin Farrell în The Killing of a Sacred Deer

The Killing of a Sacred Deer a fost ignorat la Oscaruri, după cum i s-a întâmplat și la Globurile de Aur. Nu pot pune această eludare pe seama vreunei antipatii față de regizorul și coscenaristul Yorgos Lanthimos, care a primit, în mod neașteptat, premiul Oscar pentru cel mai bun scenariu original în 2015, pentru The Lobster. Cred, mai degrabă, că decidenții n-au putut digera tematica dură a filmului și faptul că îți pune în față o alegere de coșmar.  După mine, rămâne unul dintre cele mai bune filme ale anului, iar interpretarea lui Barry Keoghan excepțională. 

La fel, intensul Good Time a fost lăsat deoparte. Ce eroare! Nici măcar Robert Pattinson nu a primit atenția cuvenită pentru interpretarea sa excelentă din rolul principal. Dacă ați văzut ambele filme pe care le-am recomandat, alăturați mental interpretarea lui Pattinson și, de pildă, pe cea a lui Daniel Kaluuya din Get Out. Sunt din ligi diferite.

Robert Pattinson și Taliah Webster în Good Time

Poate că tendințele momentului au influențat prea mult selecția filmelor, dar asta s-a mai întâmplat și se va mai întâmpla în povestea Premiilor Oscar. Nu mă refer la feminism, de vreme ce două filme regizate de către femei, Detroit (Kathryn Bigelow) și The Beguiled (Sophia Coppola) poate ar fi meritat mai mult. Ca element amuzant, apropo de The Killing of a Sacred Deer și de The Beguiled, să notăm că de câte ori Colin Farrell și Nicole Kidman apar împreună într-un film, acesta nu prea are șanse la nominalizări :) .

Nici de o promovare excesivă a actorilor afroamericani nu cred că putem vorbi. De pildă, cu excepția lui Mary J. Blige la rol secundar feminin, Mudbound nu are nominalizări la categoriile importante. Mai degrabă, cum spuneam, a avut loc o eludare a filmelor cu teme dure și tăioase în favoarea celor ceva mai „moi”, cum este Lady Bird, de pildă.

Și coșmarescul Mother! lipsește. Personal, filmul lui Aronofsky m-a lăsat rece, cu încercarea lui disperată de a înghesui tot acolo, de la teoriile lui Freud până la asalturile primului război mondial. Pentru mine acest film a funcționat doar ca o comedie, de aceea vă spun că am fost la petreceri care s-au lăsat cu mai mult deranj decât în Mother! :) Totuși, nu se poate să nu remarci imaginea semnată de Matthew Libatique, o nebunie permanentă așezată într-un dreptunghi, pentru a da numai un exemplu.

Imagine din Okja

Există, de asemenea, un filmuleț numit Okja, în care joacă Tilda Swinton și Steven Yeun (Glenn din The Walking Dead), care merita mai mult. E o poveste originală și frumoasă: o fetiță încearcă să-și salveze animalul de companie – un fel de cățel de dimensiunile unui hipopotam – din ghearele unei corporații. Dacă nu l-ați văzut, vi-l recomand cu căldură. Este ceva între Neverending Story și The Fall, ultima fiind o peliculă turnată în România care mi-a plăcut foarte mult.

Poate că sunt eu excesiv de îndrăgostit de poveștile spuse cu tonul potrivit, dar nici cu apa chioară care s-a infiltrat pe ici-colo printre nominalizări parcă nu mi-aș stinge setea.

De mâine vorbim mai pe larg despre nominalizate.

UPDATE: Horatiu M. mi-a amintit de un alt film nedreptățit, despre care am scris de curând, Wind River.

Vouă ce filme vi s-au părut lăsate pe nedrept în afara listelor?

Spune-ți părerea!

19 Comments

  1. Toate argumentele enumerate in articol nu sunt valabile,te-am mai intrebat in legatura cu „3 Billboards..” si raspunsul tau a fost pe langa.Vazandu-i gramada de nominalizari,am fost reticent sa-l vad banuind ce m-asteapta:in acest film OK exista bzaconii precum „politia americana tortureaza negrii” si un violator&asasin&sadic care este,evident,soldat american si,cum altfel,alb.In aceeasi ordine de idei senzationalul „Dunkirk” nu are nici o sansa.
    PS:Frances McDormand senzationala ca intotdeauna.

  2. @cabrera:

    Faptul ca te-ai dus la un film doar pentru a-ti confirma asteptarile spune multe despre cat de valabile sunt „argumentele” tale. Apoi, despre ce „argumente” vorbim cand vorbim despre un film? Eu nu vreau sa conving pe nimeni, cu atat mai putin pe tine. Nu e tribunal.

  3. Cu placere,iti stau oricand la dispozitie ca sa te indrum in materie de filme,Hollywood,USA,etc.

  4. N-am vazut niciun film din cele ce vor fi selectate la premiat, ca nu merg la cinematograf.
    Ce se va intimpla la premiere, e cu pile si aranjat demult. Pe majoritatea productiilor nu m-as uita nici sa fie pe garduri proiectate ca nu ma intereseaza toate alea, sint selectiva cand vine vorba cu ce-mi umplu timpul liber. Bani la cinema nu dau!!! Platesc o sapca de bani pe canalele de TV, si asa majoritatea nu merita 1 cent, dar floricelele la usa costa mult si te obliga sa le cumperi desi n-am voie sa le mananc. Oscarul de azi e un fel de circ cu bani multi dar putine acrobatii. Lumea merge sa manance bine dupa festivitate ca acasa nu stie sa produca asa ceva :)))

  5. Alegerea nu pare sa fi fost ghidata de caracteristica „moi” versus „dure.” Pur si simplu directiva anului a fost „DIversity/Multicultualism Above All.” Orice film despre frumusetea iubirii homosexuale intra cu un atu.

  6. Credeam ca numai eu am ramas foarte impresionat de The Fall, pe care l-am vazut cred ca de vreo 3 ori de cand a aparut si pana acum. Dar surpriza este sa aflu acum ca a fost filmat in Romania. Unde mai exact? Ca numai a imagini din Romania nu imi semana.
    Altfel, ultimul film care m-a impresionat mult in ultimii ani, a fost The Lobster, deci automat ii voi acorda o sansa noului film al lui Yorgos.

  7. @Horatiu M.:

    Da! Incredibil cum am uitat de Wind River! Alt film nedreptatit.

  8. @ariadnatheo:

    Pentru genul acesta de aserțiune chiar e nevoie de argumente. Eu am vreo două prin text. Mai pun unul, imbatabil: lista de la rolurile secundare masculine. Nimic multicultural acolo, de pildă. Dafoe, Plummer, Harrelson, Rockwell, Jenkins. The whitest white :)

  9. Fatih Akin’s In The Fade lipseste si in locul sau a fost nominalizat Ildikó Enyedi’s love story: “On Body and Soul”. Soft, as you said.

  10. @AG: Do you live in a forest? In the Fade just won the Golden Globe and Diane Krueger won the best actress at Cannes.

  11. Da’chiar mai conteaza nominalizarile si evident si premiile acordate in aceasta industrie care vrea doar bani , cat mai multi ? E o mare abureala , mai pune botu’ doar cine are chef sa-si piarda timpu’ cu filme absolut banale , in marea lor majoritate ( nu discut de partea tehnica , ma refer la poveste si act artistic ) . Filmele bune au ramas prin anii ’90 .

  12. @Adrian
    Păi la asta mă si gândeam , că produce bani , foarte multi e adevărat , da’ mai mult prin marveli si efecte … repet , vrei un film cu scenariu , regie si interpretare , cauți cam până în 2010 maxim iar dacă vrei să nu dai greș te duci în perioada 1990 -2000 … după anu’ asta e mai complicat

  13. Sugestii ”Jariskatsis mama/ Tatăl soldatului” ( 1965 ), ”Letjat juravli /Zboară cocorii” ( 1957 )