De obicei, filmele de groază mă lasă rece. Clișeele folosite, exagerările, metodele facile de a speria mă îndepărtează de majoritatea acestor pelicule. Groaza nu se construiește ușor, trebuie o mână bună de regizor, o gradare subtilă și un scenariu foarte bine scris. După cum o arată filmul de pe poziția a treia, nici măcar nu e neapărată nevoie de un buget mare pentru a face un horror bun.
Unele filme și-au atins însă scopul.
1. [REC] (2007). Spaniolii știu să facă filme de groază. Ceva din istoria Peninsulei Iberice, cu inchizitori și războaie civile, pulsează încă undeva în subconștientul lor.
Primul film din seria [REC] este o capodoperă a fiorilor de gheață. Cel de-al doilea e bun, cel de-al treilea o glumă proastă, cel de-al patrulea, care închide seria, e slab. Subiectul primei pelicule? Un grup de pompieri primește un apel de urgență ciudat dintr-o clădire de apartamente din Barcelona. Pompierii sunt însoțiți la locul intervenției de o femeie, reporter TV, și de cameramanul acesteia. Atmosfera, modul în care e filmat totul, cu camera mobilă, gradarea alunecării în teroare, totul e bine construit și înfățișat excelent.
Nu-l vedeți noaptea și nici dacă sunteți singuri acasă!
Secvența favorită: când echipa de intervenție intră în primul apartament, de unde a venit apelul. Din acel moment te faci covrig sub plapumă.
2. The Descent (2005). Șase prietene merg să exploreze o rețea de peșteri, unde întâlnesc o specie de umanoizi orbi. Film britanic regizat de către Neil Marshall, cel care a mai semnat o reușită a genului, Dog Soldiers (2002).
După ce-l vezi, devii claustrofob și, un timp, te ții departe de peșteri.
Nici partea a doua (apărută în 2009), lucru rar, n-a fost rea.
Secvența favorită: lupta de la sfârșit.
3. Paranormal Activity (2007). Original, intens și crud. În urma unor evenimente bizare, un cuplu se decide să-și instaleze camere de supraveghere în locuință. Povestea e spusă, în mare parte, prin intermediul ochilor lor, reci și neimplicați.
Cei doi actori principali, Katie Featherston și Micah Sloat, au primit salarii de câte 500 de dolari; nu au avut replici scrise, ci niște îndrumări despre cam ce ar trebui să vorbească. Filmările au durat doar zece zile și s-au făcut în casa regizorului Oren Peli. În timpul vizionărilor de testare, mulți dintre cei din public plecau în timpul filmului. Deși cei din echipă au crezut că se întâmpla din cauza faptului că filmul era slab, era, de fapt, pentru că spectatorii nu rezistau tensiunii de pe ecran. Însuși Steven Spielberg, când a văzut prima oară filmul – acasă, într-o noapte -, l-a întrerupt, spre a-l relua a doua zi, pe lumină. Sfârșitul original a fost schimbat chiar la sugestia lui Spielberg.
Paramount a achiziționat drepturile de difuzare în State pentru 350.000 dolari, filmul având încasări de 193 milioane de dolari în toată lumea, fiind astfel a doua cea mai profitabilă peliculă a tuturor timpurilor. Prima în acest top al eficienței este The Blair Witch Project (1999) – a costat 22.000 dolari, și a avut încasări de 240,5 milioane -, film de groază pe care vi-l recomand de asemenea.
Secvența favorită: tot filmul e construit ca o așteptare continuă a răului, dar secvențele din prima noapte îmi plac cel mai mult.
Vouă ce filme de groază v-au răpit liniștea și somnul?
Pe mine m-ai speriat după prima propoziţie, am citit “rece” altfel :))
#1 si #2 absolut ireprosabile. Pt un #3 as zice Scream. Doar pt ca e atat de meta si reuseste sa surprinda tot ce iubim la genul asta, intr-un mod unic. Mentiuni onorabile: 28 days later, Don’t breathe, It follows, The others (2001), Los ojos de Julia, Amityville horror (2005)
Pentru mine a fost The Blair Witch Project. urmarit filmul impreuna cu prieteni seara (iarna), plecat acasa pe jos ma uitatm imprejur si simtem fiori reci pe spate.
“Jucaria”….aveam 14 ani cand l-am vazut :)
Din nou, excelenta tema propusa de tine!
M-ai nimerit si de data asta, asa ca imi permit, la randul meu, o ierarhie a…generatoarelor de nesomn:
1. Eden Lake. Horror-thriller britanic din 2008, cu Michael Fassbender la inceput de drum. Scenariu excelent, interpretari magistrale si o atmosfera atat de realista incat de simti acolo, in poveste, la fiecare pas. De evitat inaintea unei plecari in concediu. :)
2. The Strangers. Tot din 2008, dar american. Povestea iti da ragaz de respiro doar 10-15 minute maximum, dupa care…e musai sa-ti mai citesti o data ultimul EKG, daca vrei sa privesti mai departe. Liv Tyler face un rol bun.
3. The Texas Chain Saw Massacre. 1974. Revolutionar, sumbru, “deranjat” rau ca poveste. Regizorul Tobe Hooper a deschis astfel o serie care, din pacate, a avut putine continuari cat de cat reusite. Asta, adica primul, e de colectie, macar pentru fanii genului.
4. The Mist (2007). E mai mult thriller, zic eu, dar merita o vizionare atenta macar pentru faptul ca povestea vine de la Stephen King, iar regia, de la un alt smecher – Frank Darabont, care a semnat, printre altele, si Shawshank Redemption, un film de Top 10 All Time dupa orice criteriu de bun-simt.
5. Sinister (2012). American, facut ca la manual, cu o poveste creepy rau si un Ethan Hawke in mare forma. Nerecomandabil celor care au copii sau care…intentioneaza sa aiba. :)
Văzute, mai puțin The Descent. Am crezut că sunt singurul nebun căruia i-a plăcut Rec!
Dracula … Psycho … Planeta maimutelor le-am vazut cand eram sub 15 ani.
“The ring” n-a fost chiar rau. “Shining” (mai mult pentru rolul lui Nicholson). Conceptul din “The Purge” (primul) e chiar interesant.
@durden:
“28 days later” e unul dintre poistapocalipticle mele favorite. Atmosferă, construcție, joc: totul e perfect. Sfârșitul pe care Boyle l-a ales însă nu mi-a plăcut.
Uite aici variante:
https://www.youtube.com/watch?v=Ch2vPwOlEX4&list=PLopmSbQHHWJzZ_2a8jKZNNVXEtZS6KIR-
@Local:
Da. Și speriat, și cu bani puțini :)
@vali:
Subscriu, mai ales la 1, 3 și 4.
Darabont a regizat și primul sezon din “The Walking Dead”, care este excelent. După aceea, serialul a scăzut, încet-încet.
În “Eden Lake” e de semnalat și Kelly Reilly.
Dacă vorbim de “Eden Lake”, să amintim două producții devastatoare și greu egalabile din același gen: “Straw Dogs” al lui Peckinpah și “Funny Games” al lui Haneke (cel original, cu distribuție europeană, nu varianta cu Tim Roth).
@AG
Daaa vazusem si eu alternate ending,recunosc ca imi place mai mult. Dar chiar si asa,macar originalul i-a dat posibilitatea pt 28 weeks,care la randul lui n-a fost rau. Mi-a placut ideea de post postapocaliptic. Da chiar, ar trebui abordata si tema asta
@Groparulclovn:
M-am tot învârtit pe lângă The Purge, pentru că premisa îmi place și mie, clar, dar încă nu l-am văzut.
recomand Darkness Falls (2003) si The Collector (2009) – are cateva capcane gen Cube.
@Gabi:
Wow! Multumesc. Cube a fost extraordinar, desi cele doua continuari au esuat.
“It Follows” (2014) “The Witch” (2015) “Under the Shadow” (2016, low tech Iranian movie. Excellent), “The Babadook” (2014, Australia-Canada), Train to Busan (2016) and The Wailing (2016) both Korean.
Aș adăuga Kairo. Nu doar pentru numele regizorului, ci și pentru modul în care apar întrebări în locul tradiționalului Boogie Man, iar întrebările induc spaima gradual și credibil. Nu îți sare nimeni în cârcă, nu iese nimeni din mormânt, nu sunt blesteme și nici urmările clasice ale acestora. Însă te face să crezi, mai mult – să știi că dincolo de ușă se află….ceva!
Pentru detalii:
http://www.imdb.com/title/tt0286751/
The Entity (1982).
Eu cand aud de filme horror coreene salivez si ma trec fiori in acelasi timp.
Am o noua sugestie pt horror, peste tot ce s-a vorbit pana acum. Manchester United cu Mourinho pe banca
Clerks, $ 24000, si cat am ras…plus Jay & Silent Bob <3
blair witch project – the best
The Wailing. Un film de groaza coreean foarte bun.
As adauga : “Conversatia” (Gene Hackman) ,chiar de nu este horror,iti da fiori .
Si” Blow up” Da, sunt vechituri ,poate nici n-ati auzit de ele.;) doar la cinemateca .
@Adrian Iordache:
Hei, nu-l stiam! Multumesc. Suna interesant.