in Opinii nepopulare, Oscaricale

Fences. Simfonia omului simplu

fences1

După succesul avut de piesa lui August Wilson pe Broadway, în 1987 s-a făcut o încercare de ecranizare, cu Eddie Murphy în rolul principal, în regia lui Norman Jewison. Autorul s-a opus – și a făcut-o până la moartea sa, din 2005 -, susținând că numai un negru putea regiza această poveste. Deși Jewison făcuse “In the Heat of the Night” cu Sidney Poitier, un film cu un profund mesaj antirasial care câștigase, în 1968, cinci premii Oscar, Wilson a rămas ferm pe poziții. 

“Albii ne-au furat suferința și au exploatat-o pe ecran”, spunea August Wilson. Dacă este așa, la fel de adevărat este și că Wilson a “furat” meserie de la marii dramaturgi albi ai Americii: Tennessee Williams, Eugene O’Neill și Arthur Miller.

În Fences, Troy este un fost star de baseball care muncește ca gunoier în Pittsburgh-ul anilor ’50. Este capul unei familii mari, ținută laolaltă mai degrabă de cea de-a doua soție a sa, Rose (Viola Davis). Patru actori din montarea de pe Broadway de la sfârșitul anilor 2010 își reiau rolurile: Denzel, Viola (interpretări pentru care au primit în 2010 Premiile Tony, cele mai importante distincții din teatrul american), Mykelti Williamson în rolul fratelui lui Troy, operat pe creier, care colindă străzile suflând din trompetă ca un trâmbițaș al Apocalipsei, și Russell Hornsby, în rolul fiului dintr-o căsătorie anterioară, Lyons, muzician de jazz. La viața lui, Troy a furat și a preacurvit, dar asta a fost demult. Nu dă ceea ce nu i s-a dat, la o altă vreme, nici lui. Amărăciunea de-a fi jucat baseball într-o epocă în care negrii erau dezavantajați și prost plătiți se răsfrânge în decizia de a-i bara drumul spre performanță și fiului său cel mic.

Fences este o piesă de teatru mutată pe ecran. Cu excepția curții din spate, nu există două scene care să se petreacă în aceeași încăpere (a fost dorința lui Wilson, care a scris cea mai mare parte din scenariu, până să moară). Este o invitație de-a explora viața omului care, astfel, ni se dezvăluie fără opreliști.

Principala problemă în ecranizările pieselor de teatru este chiar teatralitatea lor. A scoate povestea dintr-o convenție și a o introduce într-o cu totul alta, bazată tocmai pe mișcare și pe spații ce respiră, e ceva dificil. Cum pui în valoarea replicile unui actor, cum îl filmezi? Acest lucru nu-i reușește întotdeauna regizorului Washington, în schimb imaginea, realizată de către Charlotte Bruus Christensen, este de o frumusețe zdrobitoare.  Zidul de cărămidă al casei, grădinile vecine, treptele de lemn, țevile, rufele atârnate la uscat, încâlciturile vegetale ale crengilor și ale tufișurilor, albastrul de sineală al peretelui: din toate a țesut un cadru minunat peste care se așază filmul.

Denzel Washington este un actor uriaș și asta se vede, din nou, în Fences. Gândiți-vă cum a putut, cu fața lui de om atât de bun, să joace atât de bine un rol negativ în Training Day (2001). Aici, este într-unul din acele roluri care i se potrivesc ca o mănușă. În monologurile lui explozive, se luptă cu Îngerul morții, cu condiția lui, cu fantomele trecutului, cu patronatul, cu propriii fii și în decursul acestor lupte te înhață de chică și te ia cu el în văzduh și te coboară împreună cu el.

Regizorul Washington îi asigură actorului Washington toate condițiile pentru a străluci într-un rol care este un adevărat car alegoric. Pariul meu este că Denzel nu va avea probleme în a lua Oscarul pentru rol principal masculin, mai ales că Jeff Bridges – din motive pe care nu le înțeleg – a fost considerat în rol secundar în Come Hell or High Water, deci a fost nominalizat la acea categorie. Într-o mișcare la fel de bizară, Viola Davis a optat ca rolul ei să fie considerat secundar, pentru mai multe șanse la Premiile Oscar.

În fine, să notăm că, dacă anul trecut ne găseam în fața unei “ediții albe” a Oscarurilor, anul acesta suntem, din acest punct de vedere, departe de acea situație. Denzel și Viola sunt vârfurile de lance.

Spune-ți părerea!

  1. I had the chance to see Denzel’s performance in the play. Not live unfortunately. He was amazing. He is able to be even better on the silver screen! It was the best directing/performance by the same guy I have seen. Due to the scandal involving Casey Affleck and due to Denzel’s recent SAG win, I would say that Washington’s chances are now at 40%. Affleck is still the favorite. Viola Davis on the other hand has the Oscar in her bag.

  2. In addition to Denzel and Viola, we have: Moonlight, Hidden Figures, Mahershala Ali (the most likely winner of his category), Octavia Spencer, I Am Not Your Negro, (Raoul Peck is Haitian-American) 13th (Ava DuVernay is African-American), O.J: Made in America (Ezra Edelman is African-American), Barry Jenkins nominated for best directing (Moonlight) is also black.

  3. ..iată şi un altfel de simfonie a omului simplu, (băutor de vodka..) :)

Webmentions

  • Prin blogosfera cinefilă (30 ianuarie – 12 februarie 2017) | Recenzii filme si carti January 31, 2017

    […] ceea ce privește rolul principal masculin și cel secundar feminin are șanse foarte mari. Iată ce spune Adrian Georgescu despre rolul lui Denzel Washington: ”Denzel Washington este un actor uriaș și asta se vede, din nou, în Fences. Gândiți-vă cum […]