in Evenimentul Zilei, Jolly Joker

Expansiunea reclamelor

Cea mai agresivă metodă în publicitatea pe Internet o reprezintă, la accesarea unui site, acoperirea temporară a paginii de conţinut cu o reclamă. Sau, şi mai perfid, iniţial pagina nu e invadată, dar când accesezi un articol, apare reclama cât un ecran, iar în partea de sus scrie „Click aici pentru articolul dorit”.

Este ca şi cum, la cinematograf, doi inşi purtând un imens banner publicitar ar trece prin faţa ecranului, iar tu, ca spectator, nu ai putea decât să strigi la ei: „Hei, treceţi mai repede!”. Citirea unui ziar se transformă astfel într-un mic joc pe calculator în care miza este găsirea rapidă a acelui „x” care închide reclama.

Sunt de acord că un site cu accesare gratuită trebuie să câştige din ceva şi acel ceva nu poate fi decât publicitatea. Problema unui site care acceptă o asemenea formă de acaparare prin forţă a atenţiei este însă că riscă să-şi diminueze propriul rol şi propria imagine. Respectivele reclame extinzându-se peste articole arată că, fie şi temporar, sunt mai importante decât acestea.

Este ca un joc de „Cucereşte lumea!”, în care comercialul iese din aria lui prestabilită, extinzându-se până la ultima graniţă acceptată. Dacă în presa occidentală aceste forme barbare de expansiune aproape că au dispărut, în România inutilul şantaj vizual e încă la modă. Pun pariu că, toţi căutând butonul de închidere, nici unul dintre noi nu observă, de fapt, care este produsul promovat. Domnule creator de reclame, dacă tot ce poţi este să trânteşti o pleaşcă dreptunghiulară peste un text, fă-i măcar butoane de închidere în toate cele patru colţuri: în acea fracţiune de secundă în care cititorul se va decide de unde să închidă, privirea lui nedumerită va parcurge reclama şi-ţi vei atinge scopul.

Nu impertinenţa procedeului e cel mai deranjant lucru, ci lipsa cruntă de idei a celor care îl forţează. Vedem peste tot efectele acestui tip de cucerire teritorială, desfăşurat strict pe criterii cantitative, de pildă în cearşafurile imense care acoperă aproape un sfert dintre faţadele clădirilor centrale din Bucureşti.

Personal, cred că o reclamă care ghilotinează un text nu-şi atinge scopul, aşa cum un cerb care cântă în maşină că vrea să bea o anumită bere nu mă va convinge niciodată să folosesc respectivul produs. De pe bancheta din spate pot să-l acompanieze nu Alifantis, Baniciu şi Vintilă, ci Gilmour şi Waters din Pink Floyd, eu tot voi crede că mă pândeşte o beţie atât de cruntă, încât după o sticlă consumată mă voi simţi ca un animal.

Write a Comment

Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

116 Comments

  1. cele mai agasante reclame pe net sunt cele care „cad” de undeva de sus peste articol cand ti-e lumea mai draga :)
    incerci sa cauti „X”ul si nu-l gasesti. iti dai seama ca defapt trebuie sa pui pointerul pe reclama si atunci rasare un mic „x” , aproape invizil undeva prin partea de jos !

    sa nu mai zic de cele cu sunet !!!!

  2. vrem si o pagina de dezabonare sau mai precis, scoate-mi pls adresa din baza ta de date. Multam’. Numa’ bine.

  3. @AG
    e greu, taaare greu, sa gasesti idei originale in bransa.
    Stupida e chestia asta care apare de vreo doua zile pe evz… cu cohii uriasi…care are un „buton” pe care scrie „inchide” non-functional – nu inchide nimic, asa ca eu, ca cititor agasat de chestia asta, inchid site-ul, nu mai citesc ziarul si… gata! ca si telecomanda de la tv…
    Ia sa mai renuntam la informatie „gratuita” din presa.

  4. AG:
    Iaca ce spunea Gilles Deleuze referitor la subiectul deschis de tine:

    ” Cel mai rusinos moment a fost atins atunci cand informatica, marketingul, design-ul, publicitatea, toate disciplinele comunicarii au acaparat cuvantul „concept” si au spus: asta este preocuparea noastra, noi suntem creatorii, noi suntem oamenii cu idei. Noi suntem prietenii conceptului, noi il introducem in computerele noastre… Singurele evenimente sunt expozitiil, iar singurele concepte- produse ce pot fi vandute. Simulacrul, simularea unui pachet de taitei a devenit adevaratul concept, iar cel care impacheteaza produsul, marfa sau opera de arta a devenit filosoful, personajul care produce concepte sau artistul. Cum ar putea tine pasul filosofia, aceasta batrana doamna cu tinerele cadre intrate in cursa pentru universaliile comunicarii, pentru a determina forma comerciala a conceptului? „

  5. AG:
    Te-ai gandit de cate ori auzi zilnic termenul concept legat de un produs comercial? Compania X ofera un nou concept de sticla de bere…un nou concept de locuinta, un nou si mai catifelat concept de hartie higenica…
    Ma intreb cam cat ar cere o companie de advertising pentru a face reclama conceptului de „concept” .

  6. O reclamă inteligentă asigură ataşamentul consumatorului pentru un produs pe termen mai lung. Dar ciclul de viaţă al produselor este tot mai scurt.
    Pasta de dinţi care acum două săptămâni te vindeca de toate bolile este azi depăşită. A apărut una care te vindecă de toţi dinţii.
    Si atunci, advertiserul caută orice formă care să atragă atenţia, să şocheze. Nu contează că reclama produce dezgust, silă, oroare, ilaritate.
    Noua deviză este : înjur şi consum.

  7. Adrian, tin sa te contrazic, brandu il citesti de fiecare data, ca in timp ce duci mouseul spre x, inevitabil in gand spui: *** brandu ***…

  8. Vreti sa stiti ceva, eu stau cu radioul (care s-a stricat, deocamdata, deci nu mai stau :) ) permanent pe unul din putinele posturi ro FARA reclame.
    Pe mine, reclamele ma scot din sarite (asta si pentru ca participat la realizarea prea multora, probabil)….
    Vreau o viata fara reclame!
    Orice produs cu o reclama deranjanta ma indeparteaza de el.

  9. Mă interesează prea puţin dacă e vorba de antisemitism ori ba. Dar tipii care au făcut şi tipii care au expus asta ştiau sigur ce vor obţine.
    Şoc. Şi, în termenii lor, succes.
    I-a durut exact în gaura cotului de calitatea actului artistic.
    Asta ca să mai dăm şi câte-un răspuns la deja clasica întrebare a lui Adrian. Cine ne reprezintă ?

  10. the man:
    Lasa ca nici cu gasca lui Horvath nu mi-e rusine. Este culmea tupeului ca cineva cunoscut drept vadimisto-antisemit sa acuze pe cineva de propaganda anti-semita. Noroc ca americanii cam stiu despre cine e vorba. In rest, sunt de acord cu tine. Cand ai o profunda criza a semificatiei in toata arta occidentala, socul tine loc de catharsis. Welcome to the Brave New World :(

  11. Completare:
    Prima fraza este falsa. Nu aceea e cea mai agresiva forma de publicitate pe internet. Ci cea in care deschizi pagina dorita si o avalansa de ferestre de diferite marimi se revarsa peste tine in timp ce nu mai pridedesti cu inchisul lor.

    Acum sper ca ziarele sa nu apeleze la aceasta violenta publicitara.

  12. Doc
    La modul cel mai sincer. Chiar MSRP de cele două tabere care şi-au desfăşurat drapelele de serviciu.
    Mă deranjează altceva. Nimeni nu se mai întreabă dacă, de exemplu, un autor de grafitti poate expune într-o galerie de artă. Este un nonsens.
    Este exact un fel de cerb castrat care cântă reclame în microbuz.

  13. Si eu ma gandeam ca nu sunt de blamat atat site-urile care ne agaseaza cu reclame,ci exact comaniile care isi fac publicitate in acest fel.Pai va imaginati ce se aude prin casele oamenilor,de cate ori un meci al nationalei Romaniei,de exemplu,e intrerupt de un spot publicitar.Ei bine,cei de la compania careia ii apartine spotul respectiv nu-si imagineaza :).La fel si pe internet.Spoturile care apar brusc si acopera ceea ce vrei,de fapt,sa citesti sau sa vezi,nu scot de la tine bani,ci doar injuraturi,in diferite limbi.Si,vorbind despre limbi:

    Off topic,daca-mi permiti :) Am gasit ceva amuzant,scris in romglish:

    I love you atat de tare
    încat I believe ca mor
    you are so încantatoare
    oh my dear cât te ador.

    When I go la brat cu tine
    ma simt very magulit
    caci are looking toti la mine
    oh, I’m so, so fericit.

    All ar fi atat de bine…
    but you see, nu-i chiar asa
    caci I tell ce simt în mine
    dar tu smile si smile într-una
    And i think ca spun traznai.
    Please don’t face pe nebuna
    si mai look în ochii mei.

    Understand?: I love you draga
    cum the hell sa-ti mai vorbesc
    you are totul pentru mine
    and I want sa te-ntalnesc.

    But is dificult, vezi bine
    caci your mother e pe faza
    si din five în five minute
    carefully te controleaza

    Maybe sa ajung la tine
    ca in Shakespeare, “Juliet”
    I “Romeo” love pe tine
    give me scara din boschet.

  14. the man:
    Nu crezi ca aparatorii picturii academice se intrebau la fel referitor la cei care expuneau in Le Salon des Refusés?
    E adevarat ca e din ce in ce mai greu de identificat granita dintre valoare reala si impostura, dar sunt destui artisti contemporani, buni sau foarte buni. Altfel, dar buni.

  15. Firefox+adblock si nu mai ai parte de violul vizual cand intri pe siteurile romanesti. :D fiindca doar siteurile din ro mustesc de reclame nesimtite. sunt o groaza de situeri din afara pe care intru, dar toate au reclame decente si culmea, cred ca fac si mai multi bani din ele. :)

  16. salutare
    danizimu are dreptate,nu stiu ce dracu are ca la saitul EVZ se sperie adblockul si nu mai functioneaza in rest adblockul isi face treaba

  17. Doc
    Cred că n-am fost suficient de explicit.
    Manet a luptat toată viaţa să intre în Academie. Dar picturile lui au fost înţelese cu adevărat doar când au ajuns la refuzaţi.
    Grafitti reprezintă o formă excelentă de artă contemporană. Dar are valoare cu adevărat doar dacă „strigă” de pe pereţii scorojiţi sau din toaletele publice. Când îl duci într-o galerie de artă „academică„ (chiar dacă este underground), mai rămâne doar un scâncet.

  18. Uf, ce ghinion am … Mare ghinion .Am tot sperat sa il vad maine pe terenul din Copou , pe idolul meu . Pe plaja l-am vazut .Mai bine nu il vedeam .Ovidiu Petre s-a accidentat din nou . Pe iarba , nu pe nisip , la volei. Am contactat de urgenta oficialii Stelei .Mi s-a raspuns cu o sarada .Ovidiu Petre nu s-a accidentat .A fortat prea mult, doar .Imi pare rau .Nu e bine sa fortezi .Nici pe nisip dar nici pe iarba . Las-o mai moale, Ovi !

  19. @ nasty

    Asta e…mergi si tu in Tudor, forteaza si tu un pic si vezi ce iese…da’ te rog io , sa nu-ti pui franghiutze in par.

  20. Cum naiba sa joace Banel sau Lovin bine? N-au competitie…Mirel, Ovi, Mihaita (auzi bey, MIHAITA…da’ Mihai ce dracu are?) sunt mereu accidentati…

  21. @ AG

    UIte vezi? ALta problema…cum ii diferentiezi pe Plesan si Nesu? D-aia sunt atatea goluri pe partea aia…si cucuie, bineinteles…ca doar nu s-or sincroniza ca la inot subacvatic…

  22. Mă chinui degeaba, nu se lipesc barocii de tine.
    Manet şi Monet erau fraţi. Unul călărea pe Pegas şi celălalt pe Degas.

  23. AG:
    Really? Adica baietii de la Hollywood au devenit brusc de dreapta de cand am verificat eu ultima oara? Eu zic ca e foarte, foarte posibil. Benicio aproape sigur o sa fie nominalizat pentru rol principal.

  24. AG:
    Trebuie sa vad filmul si dupa mai vorbim despre sanse and all. Teoretic eu zic ca are sanse destul de mari. Sa vedem insa si concurenta. Se anunta bataie mai mare ca anul trecut.

  25. O bătrână, într-o ogradă pe la ţară. Un ciudat de-al lui DD, parcă Lazăr îl cheamă, o alerga cu microfonul şi camera pe lângă gard. Aţâţa câinii să latre. Si ţipa peste gard. „Doamnă am o informaţie că ăla micu a zis ieri că tati a omorât-o pe mami. Confirmaţi ? ”
    Copilul fiind în casă.
    Dacă femeia aia era maică-mea şi în casă era copilul meu, îl împuşcam pe individ în secunda următoare,
    Si tot ce ce vă povestesc era la TV pe la 9 seara cu audienţă de jde mii de oameni. Si nimeni nu suflă o vorbă.

  26. AG:
    Ma indoiesc.
    Sunt curios cum o sa fie Miracle at St. Anna, ultimul Spike Lee. Cica e un pretendent posibil la statui.

  27. @GA,
    incercasem si eu o gluma(proasta, ce-i drept)
    nu stiu de ce las impresia ca am mereu nevoie de explicatii suplimentare.. :-(

  28. Da, Adrian, asa se intampla, iar noi, cu rabdare sisifica induram , si dictatura reclamelor!
    Cea mai nerusinata si de neadmis , la ore de maxima audienta pentru copiii care sunt singuri acasa, peste zi, era acea reclama la ciocolata „Kandia”, cu perechea – Ea-alba + El-negru, care …..
    Ce-o fi gandind oare un puber mai putin evoluat, ca se intampla pe ecran???

    De la niste prieteni, am primit ceva, care aduce a….nostalgii ceausiste
    ( s-ar putea sa le aveti , si voi in PC):

    Pasta de dinti „Cristal”
    face dintii ca de cal.

    Vreti sa cuceriti femeia?
    Folositi sapunul „Cheia”!

    Pana si-mparatul Nero
    Se spala la f…. cu „Dero” !

    Opriti dricu’, opriti dricu’,
    Mortu’ vrea sa bea un „Cico”.
    Un Cico rece dac-ar bea
    Mortu’ poate-ar invia !

    „Aquafresh” in 3 culori,
    Cariaza de e ori !

    Mancati coji de mere verzi
    Si-o s-ajungeti …somalezi!

    Produsele firmei „Knorr”
    Va face – din om….tractor !

    La motocicleta „Carpati”
    Stati in fund si reparati!

    Ciocolata tip”Pitic”
    Va face , si mai voinic !

    Daca bei tuica de pruna
    Orice baba-ti pare buna !

    Vrei sa-ti satisfaci nevasta?
    Cumpara-ti saltea „Relaxa”!

    In camin la Medicina
    Nici o fata nu-i virgina!

    Sifilisul de Constanta
    Face fata ca…faianta !

    Nu mai fumati tigari „Kent”,
    Ca va lasa impotent!

    Soarele si Tenisu’
    Va-ntareste p….!

    Vreti sa fiti si mai barbati?
    Fumati doar tigari „Carpati”!

    s.a.

    Bye-bye!

  29. Nu evorba numai de forma si continutul reclamei…ci mai ales momentul ales.
    Privesti un film…e un moment dramatic, te-a furat…esti IN atmosfera creata de regizor,
    si…PAC! vine reclama! ca o pleasca sa iti strice toata placerea de a trai un produs artistic.
    Acei regizori de emisiune isi dau cu firma in cap!
    Daca difuzezi un produs de arta, el are valoare INTREG, si nu intrerupt de reclame, isi
    pierde valoarea. Se altereaza mesajul…
    Dar…oare le pasa televiziunilor de asta….?
    Exista oare respect pentru produs, producator si telespectator…?
    Eu nu simt asta…

  30. In UE exista o lege privitoare la strambatatea castravetilor. Norma de ‘strambatate’ a unui castravete e de 10mm pe 10 cm liniari! :) :) :)…..
    In momentul de fata se poarta discutii pt desfiintarea acestei norme. La sfarsitul lunii iulie a fost o sedinta in acest sens, dar majoritate nu a fost pt desfiintarea acestei legi, deci discutiile continua!
    Cata ipocrizie!…..si mai ales pe banii cui?
    :)…..si am ramas fara cuvinte…..

  31. nico,

    Am citit alaltaieri, ca legumele si fructele „strambe” pot fi vandute, daca sunt …sanatoase !Deci a cazut legea aceea !

    Am primit de la niste prieteni un pps extraordinar de interesant, cred ca facut de chinezi ori japonezi, tocmai cu legume & fructe strambe , afisate la o expozitie!
    Ce forme bizare am putut vedeaaaaaaa!
    Crezd ca si acea expozitie a fost tot o ….RECLAMA !daca le vezi, iti vine sa te servesti…”prin ecranul PC”!

  32. Si totusi, fara reclama…nu (prea) mai merge (mai) nimic…
    E drept ca aia desantata si ostentativa sau spamata a nesimtire e foarte deranjanta.
    Si, de asemenea, sunt unele reclame foarte proaste si idioate, in realitate practic sunt anti-reclama la produsul respectiv; sunt si neaveniti in reclama/ publicitate…

  33. Şi mai este o metodă de păcăleală absolut inutilă dacă nu chiar dăunătoare unui brand: tu accesezi pgina şi pe ecran începe să se plimbe o maşină sau să zboare un fluturaş. Impulsul mecanic este să-l urmăreşti cu atenţie, ca să-i depistezi „X”-ul. Care X se află taman în altă parte a ecranului, eventual în aia superioară, pe reclamă statică.

    Eu, de cele mai multe ori când păţesc câte-o reclamă din asta, închid site-ul respectiv şi la revedere. N-am nici timp nici răbdare să joc X şi O cu reclamele lor.

  34. Ca tot m_am uitat(si cred ca nu_s singurul care a facut_o,la festivitatea de deschidere a JO).Ma intreb,daca Basescu,nu facea prima data,o incursiune in judetele
    afectate de inundatii si,se cara direct in China,cum s_ar fi manifestat intreaga
    presa???Ce reactie ar fi avut??Mai ales borhotii aia de la antena1…..
    Da’,s_a dus,a facut un ministru imbecil si dupa_aia……(vechea poveste ai imaginii si personalitatii)……destinatia China.
    Mai mult ca sigur era „un program prestabilit”……..
    Nu stiu….,da’ oare nimerea tot in spatele lui Putin la tribuna oficialilor??

  35. @maggot,
    am senzatia ca amesteci un picutz tendentios realitatile ultimelor zile – ministrul cu pricina, ca si altii au dat dovada de prostie si mentalitate de „prim secretar” al regimului trecut… si, Base nu l-a facut imbecil… chestie de interpretare.
    In tribuna aia oficiala de la Jo, cu siguranta nu si-au ales ei locurile!

  36. Aspidu’,
    Cand zici de cineva ca,da dovada de imbecilitate,prostie,nebunie,
    nu_l poti caracteriza altcumva decat dupa trasatura pe care i_ai aplicat_o(sau care
    i_a fost aplicata).

  37. Aspidu’,nici tu nu ai fost atent…..eu,ma intrebam ce reactie ar fi avut media
    daca mergea direct in China.Ca,practic s_a dus in zonele afectate si ce??…..a ridicat moralul
    oamenilor,cu „karisma” lui??Rahat!!La orice cauza,efectul e in timp,asa ca mai pot astepta sinistratii
    o vreme……pana incepe campania……..

  38. @maggot
    nu vreau sa ma cert cu tine, dar… destept fiind si profesionist recunoscut, nu poti fi acuzat (sau sa te autocaracterizezi) pentru ca ai facut o chestie prost, cu acest adejctiv, „imbecil”???
    Eu ma apostrofez de „n” ori cand fac tampenii…
    Iar vizionarea festivitatii JO, cred ca era preferabil sa le urmaresti la TVR1… mai mult informatie legata de JO si politica cu mult mai putina si, in orice caz, fara sageti otravite ;)

  39. Nu am urmarit deschiderea JO, si nu o sa urmaresc absolut nimic din JO. Sper sa-mi ramana in memorie ca primele si ultimele JO pe care nu le (am) urmarit.

  40. Buna seara.Inca o data bine punctat.Intr-adevar reclamele de pe siteuri pot deveni suparatoare pentru ca omul a intrat sa citeasca un anumit articol iar o astfel de modalitate poate deveni contraproductiva.

  41. off topic
    cand la beijing a inceput olimpiada la tibilisi incepe razboiul , ce departe am ajuns fata de principiile antice,trist,foarte trist, in locul georgienilor mi-as retrage delegatia,poate par naiv dar ar fi un semnal de alarma catre OLYMPICS INC. si al asa-zisului algoritm goepolitic-militar mondial

  42. MSR-upismul AGeorgescian a atins punctul critic producind al treilea articol pirtzit la rind! Dupa jalnica imperechere dintre umorul scremut si SF-ul famelic, din „Olimpiada mutantilor”, dupa „lucida”, „stralucita” si „infailibila” disectie a ratiunilor imanente si transcendente ale strigarii darului la nunti, AG recidiveaza cu o nemaivazuta demistificare a „barbariei” reclamelor. Acest Soljenitin al „gulagului” mediatico-publicitar indeparteaza cu un gest ceata ideologica ce ne facea pina acum sa credem ca sticla de bere care ingurgita rindurile lui Patapievici nu era altceva decit avatarul lor degradat! Din partea tuturor celor eliberati din somnul subliminal iti uram transhumanta lunga, maestre! S-ajungi sa-ti pasti cirezile de truisme pina cind vom avea convingerea nestramutata ca iarna nu-i ca vara, ziua nu-i ca noaptea si, evident ca Beijingul nu-i ca Barcelona! sau, daca nu, poate ca nu-ti strica un mic concediu, ceva!
    P.S. Publicitatea nu incearca sa CONVINGA ci doar sa SEDUCA! E un adevar elementar. Daca vrei sa fii convins apeleaza la propaganda nu la publicitate!

  43. ia te uită unde era „magia brânzei”:)
    venerabile codrus!! vehemenţa naşte insomnie pe publicitate, huh?

    mâine pe lumină poate îţi iese mai calm referatul ăsta heterofilosofic. ai făcut cu dl jourdain cursul??
    numai cine nu a chiulit de la ştiinţele comunicării poate avea tot timpul sentinţele la el şi o atare morgă.

    („orice mediocritate autentică nu vrea decât să îşi demonstreze superioritatea”- sigur recunoşti citatul)

    have a long dark to blonde night

  44. Salutare la toata lumea! Una cat sa va tina pentru o saptamana in care am lipsit de pe net si inca una de-acum incolo :)

    AG
    nu cumva tocmai GSP a fost unul din promotorii reclamei agresive la noi? Numai eu stiu de cate ori le-am injurat reclama aia de la Bergenbier care de multe ori nici nu se inchidea din X-ul ala.
    Insa, nu uitati, ca voi tot il slaviti pe Gusti, asa ca … No Comment

  45. Cum sa faci o asa reclama la bere?
    E clar ca soferul asta e extrem de beat. Adica, sa fim seriosi, vede un cerb pe scaunul din dreapta si vorbeste cu el. :|
    Bucegi este acum cunoscuta ca berea pe care o beau soferii betivi.

  46. Codrus, vrei să scriem împreună un manual de artă a seducţiei ?
    Tu vii cu partea teoretică şi eu le explic masculilor că e suficient să joace X şi 0 pe pielea unei gagici ca să-i cadă-n braţe.
    Nu ştiu cât succes va avea dar va fi o palmă morală pentru AG.