in Sfatul bătrânilor

Ordinele de echipă, fără soluţie

Am ascultat cu toţii mesajul radio adresat de Rob Smedley, inginerul de cursă al lui Massa, către acesta, în turul 48 din MP al Germaniei. „OK, deci Fernando e mai rapid decât tine. Poţi confirma că ai înţeles mesajul?”. Un tur mai târziu, după ce Massa s-a lăsat depăşit de colegul său Alonso, Smedley a revenit: „OK, prietene, ai fost băiat bun, acum ţine-te după el, îmi pare rău”.

Pentru aşa ceva nu există decât un cuvânt: umilitor. În afara faptului că au fost declarate ilegale, ordinele de echipă sunt o ruşine pentru sport. Intrarea în cercul vicios se produce însă din cauza specificului acestui sport: colegul de echipă îţi este principalul adversar, dar e plătit, ca şi tine, de acelaşi patron. La ciclism, de pildă, ordinele de echipă nu numai că sunt permise, dar e de la sine înţeles că toată lumea le foloseşte. De asemenea, acestea sunt parte integrantă din istoria F1. Ferrari, de pildă, a câştigat două titluri mondiale astfel, în 1958 şi 1964, la un singur punct distanţă, fără să mai amintim de lunga perioadă în care Irvine şi Barrichello au fost scutierii lui Schumacher. Spre cinstea lor, cei de la McLaren şi Red Bull nu le folosesc, cel puţin nu în mod făţiş.

Da, Niki Lauda are dreptate. Ferrari trebuie pedepsită aspru pentru acest episod, în afara amenzii de 100.000 de dolari deja primite. Dar cum? Nu poţi penaliza un pilot pentru o decizie a echipei. Iar dacă, totuşi, s-ar decide această măsură, care ar fi pilotul? Alonso? Imposibil. Nu a greşit cu nimic. Massa? Ce putea face: să refuze şi să rămână fără contract? Cât despre Ferrari, o eventuală depunctare îi lasă reci pe şefii echipei, pentru că scuderia nu prea mai are şanse în competiţia constructorilor. Iar data viitoare vor folosi metode mai fine decât comunicarea codată radio: o oprire la standuri ceva mai lungă, mai multă benzină în rezervor sau o discretă coborâre a performanţelor motorului pentru pilotul care trebuie încetinit.

Sentinţa în acest caz va consfinţi o realitate: ordinele de echipă sunt imposibil de eradicat. Probabil, vorba englezului, va trebui să trăim cu ele.

Write a Comment

Comment

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

13 Comments

  1. incetinirea masinii „secundului” nu stiu daca e o solutie viabila. daca „principalul” are probleme incontrolabile (cum sunt atatea), ramane doar „secundul”, dar cu handicap? yo n-as risca. daca la ciclism snt permise, de ce n-ar fi si in F1?

    instinctiv ordinele de echipa mi se par antisportive din principiu. e o diferenta intre a-ti ajuta colegul fotbalist sa iasa golgeter dandu-i pase in loc sa tragi la poarta, si a-ti ajuta coechipierul sa castige turul frantei. sau nu e? :)

    daca nu e, la urma urmei, vorba bancului, nu-ti place, nu mananci. lui webber de exemplu nu-i place, sunt curios daca se cara :)

  2. Salutare. Mda, mie mi se pare mai jenant ca ordinele astea de echipa se fac acum pe fata, fara nici o jena, nu ca ele exista. Parca daca ar fi mai subtile nu te-ai mai simti ca ultimul papagal cand ti se jigneste inteligenta in ultimul hal. Cel putin eu asa m-am simtit la faza aia cand Schumi a trecut primul doar pentru ca Barichello a pus frana inaintea liniei de sosire. N-a fost prima data, sunt convins ca nici ultima, dar a fost unul din factorii care m-au indepartat definitiv de F1. Un al doilea factor a fost comentariul grotesc al celebrului duo Pic si Poc, aaa, aia doi, ca nici nu merita sa le pomenesc numele.
    Unde mai e notiunea de „cel mai bun” cand tu te prostituezi pentru un amarat de punct, unde mai e notiunea de sportivitate. La fel se intampla si in WRC, dar la o scara mai mica totusi. Ford cu un miliard de echipe diferite conduse de acelasi personaj, Citroen le-a raspuns cu aceeasi moneda. Disperarea dupa succes uneori calca in picioare bunul simt si respectul pentru cei ce privesc. Dar pana la urma toatea astea fac parte din joc, la fel ca faultul si trasul de timp la fotbal.

  3. Massa trebuia sa faca ce a facut Andrei Cristea la Tg Mures. Daca putea. Dar eu cred ca nu putea. Alonso oricum ar fi trecut de el. E de la gene. Unii stau capra toata viata pt ca le place. Altfel ar fi raspuns la apelul inginerului: „Ce zici frate ca nu aud nimic. E un zgomot teribil aici. Aloooo. Ma aude cinevaaaaaaa ?”

  4. Comparatia cu ciclismul nu prea sta in picioare pentru ca spre deosebire de Formula 1 unde la inceputul sezonului se anunta ca ambii piloti sunt egali si ca mai incolo se va decide cine si ce pozitie va ocupa (personal cred ca e doar o chestie anuntata pt media si ca pilotul no. 1 se stie de la inceput).

    In ciclism imi e greu sa cred ca se gandea cineva ca danezul Jakob Fugslang era pe picior de egalitate cu vreunul din fratii Schelck sau cu Fabian Cancellara. Nici macar Fabian nu visa la victoria finala in Tur.

  5. Eu zic ca cel mai bine au exprimat-o baietii spanioli care comentau. Desi n-am inteles nimic, doua cuvinte mi-au ramas in cap: „pasivo” si „activo”. Cam la asta se rezuma ordinele de echipa: un film porno gay.

  6. DIferenta intre ciclism si F1 este posibilitatea de depasire a adversarului. Daca in F1 poti sa-ti ti adversarul (mai rapid) in spate, in ciclism exista loc suficient sa ataci. Singura exceptie este la sprintul final unde membri unei echipe mai blocheaza calea celorlalti (sau mai dau cu capul in adversari) insa sunt penalizati.

  7. Daca se interzice procedeul aplicat de Massa si Alonso, nu si-ar mai avea rost termenul de „echipa”. In orice sport de echipa coechipierii se ajuta in timpul competitiei.

  8. Salut. Poate pentru ca de multe ori un pilot bun cu o masina mai slaba face mai multa treaba decat un pilot slab cu o masina buna. Exemple sunt nenumarate in motorsport. :D