in În pat cu duşmanul, Evenimentul Zilei

Trebuie interzisă descărcarea gratuită de pe Internet?

O garanţie a libertăţii

de Elena Georgescu

Într-un sistem liberal, valoarea unei opere e dată de legile pieţei. Când aproape orice poate fi descărcat gratis, întregul sistem se gripează. O mare problemă a Internetului e că nu-i lasă autorului nici măcar dreptul de a spune “Nu”: opţiunea respectivă o au doar consumatorii ce pot participa neinvitaţi la orice festin.

E firesc ca, de exemplu, Fidel Castro să nu creadă în drepturile de autor: sistemul comunist nu pune mare preţ pe idei, ci numai pe valorile materiale. Reţelele de sharing sunt proiecţia virtuală a “visului de aur al omenirii”, în care toţi par că au acces la toate, dar în care – în absenţa răsplăţii şi a motivaţiei pentru cei ce creează – nimeni n-ar deţine, de fapt, nimic. Dacă se va menţine ritmul de dezvoltare al acestui egalitarism cronic, “spaţiul liber” va deveni, asemenea Cubei, un sistem închis în care oamenii vor lenevi în mod creator, plimbând între ei doar sărăcia.

Într-un editorial publicat în 1998, Umberto Eco sublinia că “dreptul de autor este o garanţie a libertăţii pentru cel care scrie”, arătând că, astfel, scriitorul e eliberat de povara “poetului de curte” de a-i înălţa ode seniorului care-l plăteşte. Descărcarea gratuită de pe Internet nu ia însă în derâdere doar autorul, ci, uneori, chiar opera în sine. O carte – poate singurul obiect cu “suflet” -, nu-şi pierde ceva din duh dacă se transformă într-o succesiune de ecrane parcurse cu mouse-ul sau într-un teanc de foi scoase la imprimantă?

 

Sângele lumii

de Adrian Georgescu

“Aşa cum o piaţă liberă e pervertită atunci când proprietatea ajunge de tip feudal, la fel şi o cultură liberă poate fi minată de un dublu extremism”, scrie Lawrence Lessig în cartea sa, “Free culture”, pe care o puteţi citi – evident, gratuit – pe www.free-culture.cc. De-o parte sunt cei care descarcă ilegal filme şi apoi le vând, câştigând în mod injust bani din munca altora. De cealaltă parte sunt marile monopoluri ale entertainmentului, care, în loc să se adapteze la această reţea formidabilă care e Internetul, punând preţuri modice la descărcare – pentru că au dobândit acces la un public mult mai numeros -, au scumpit CD-urile originale, dând vina pe “piraterie”.

Aceste reţele au însă şi alte funcţii, pe lângă nedorita descărcare a materialelor fără copyright. Cu ajutorul lor, oamenii comunică, fac schimb de muzică, filme sau cărţi (formaţii sau regizori buni, de care n-a auzit nimeni, pentru că nu sunt parte din “big media”, devin astfel cunoscuţi) ori recuperează capodopere imposibil de cumpărat. La ce magazin, real sau virtual, aş putea găsi, de pildă, filmul “Căinţa” al lui Abuladze?

Soluţia nu e interzicerea lor, ci dezvoltarea unui sistem corect de plată la descărcare. Altfel, aşa cum scrie Lessig, s-ar întâmpla ca în cazul DDT-ului, un pesticid foarte eficient, care însă distruge nu doar dăunătorii, ci şi ecosistemul. O dată cu “piraţii”, am nimici şi sistemul de vase comunicante prin care circulă acel sânge cultural subversiv ce ţine lumea vie.

Write a Comment

Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

52 Comments

  1. Nu,nu trebuie interzisa dar se poate restrictiona !
    Argument: in urma cu 5-6 ani trebuia sa ma duc la cinematograf sa vad un film bun,trebuia sa-mi cumpar CD-ul ca sa ascult o muzica buna etc. A da si sa nu uitam de filmele XXX care le poti descarca ori cand si la orice ora deoarece sunt asociate cu pagini de alte domeni dar apar sub forma de “pop-up windows”!

  2. interesant articolul. bine ca nu v-ati pus sa scrieti si voi despre GB si toata teravura cu inchisoarea si tribunalul si toate magariile lor.

    cat despre piraterie … sa stii ca faza cu pusu unor preturi modice ar fi solutia excelenta. de ce sa dai pe un CD 30$ din magazin, sau la noi cam 50 RON, cand poti sa downlodezi de pe net cu 10 RON, sau taxa pe melodie descarcata. sunt sigur ca ar fi mult mai putina piraterie.

    cel mai nasol e ca multi le descarca si apoi le vand, eu unul sunt impotriva vanzarii, dar nu ma opun descarcarii pentru uzul personal.

    Daca descarc un film sa il vad, si apoi sigur dupa ceva vreme il sterg, asta daca nu imediat dupa ce l-am vizionat. Daca mai vreau sa il vizionez, il mai descarc. Dar chiar daca poporul RO e mai sarac, eu zic ca oricine si-ar permite sa dea 5 ron pe un film descarcat. 5 RON poate fi un film la cinema, sau o inchiriere de DVD, dar cu ajutorul internetului pot sa zic ca il inchiriez, sau uite, o idee pt cine vrea, inchirieri video online, omu iti da banii si tu ii facilitezi descarcarea filmului, dar se poate programa in asa fel incat sa se stearga automat in 24 ore sau depinde pe cat timp a fost inchiriat.

  3. Nu stiu, poate gresesc, dar parca furtul e interzis deja sau oricum macar neincurajat. Tre sa fie prin vreo lege ceva sunt aproape sigur.
    Exista metode de a cumpara legal de pe net, ce-i drept poate romania nu e asa bine ‘reprezentata’. Nu sunt inca perfecte. Dar se poate. Da nu e mult mai simplu sa furi? Nu ca eu nu as face-o.

  4. Pirateria a aparut deoarece producatorii au devenit tot mai lacomi. Ea a inceput cu jocurile video, care la inceput aveau preturi modice, dar care au crescut in momentul in care au inceput sa se vanda.

    “Pirateria” (mai corect “copierea ilegala”, dar a fost raspandit termenul de “piraterie” ca sa para o mare crima) e o forma de reactie naturala la atitudinea deplasata a marilor studiouri. Obisnuite cu monopolul si cu banii obtinuti usor, acestea nu au inteles cum sta treaba, desi de la Napster incoace au avut nenumarate ocazii. Sa nu uitam ca nu tot ceea ce e ilegal e automat incorect. Si sa nu uitam ca legile copyright-ului sunt facute de senatori care de regula au beneficiat de dolarii corporatiilor entertainment-ului.

    Ce ii opreste pe producatori sa reduca pretul sub cel al “piratilor” si sa obtina ei profitul in locul acestora? Drumul e deschis, consumatorul e deja educat, nu trebuie decat sa observe atent ce se cere si sa vina cu oferta. De ce nu invata din acest fenomen asa-numit ilegal, dar de care nici un individ cu calculator sau DVD player nu scapa? Cred ca exista si alte motivatii, altfel rechinii ar fi sarit de mult in barca internetului si ar fi profitat de pe urma fenomenului.

  5. “valoarea unei opere e dată de legile pieţei”.

    Despre ce valoare e vorba? Cea materiala sau cea artistica/intelectuala? In ultimii ani studiourile hollywood-iene au inundat piata cu productii cel putin mediocre, avand doar atuurile unui buget urias de marketing si ale monopolului retelei de distributie. Cum putem vorbi de valoare in cazul acestor productii jenante comparativ cu productiile autentice, gen Tarkovsky, care rezista in timp prin valoarea lor artistica?

  6. Neata!

    AG
    de data asta dreptatea e de partea Elenei, din pct meu de vedere. Mi-e greu sa cred ca tu chiar sustii ce ai scris, cu atat mai mult cu cat faci parte din categoria celor ce ar trebui protejati de drepturile de autor.
    Valoarea unei opere o da piata, daca aceasta piata nu functioneaza normal si valoarea ei este alterata artificial.
    Un taran vinde cartofi. A muncit pt cele 5000 kile o vara intreaga. In drum spre piata vin tiganii si ii fura jumatate din ele. Ce crezi ca poate omul ala sa faca decat sa mareasca pretul?
    Pe de alta parte nu pot zice ca eu n-am piratat, ba mai mult, cred ca sunt singurul (sau printre putinii) de pe acest blog, care a fost si amendat pt folosire de soft nelicentiat.
    Nu e vorba de stirbirea unei valori, ci de promovarea ideii de furt.
    BTW: toate pesticidele, fungicidele etc au efect daunator asupra ecosistemului pe termen mediu sau lung, motiv pentru care au inceput sa fie interzise in Europa de Vest.

  7. psiholoaga si ziaristul… suna a titlu de fabula. Iar fabula ar fi cam asa: toata lumea sa fie libera sa spuna ce vrea, numai ca cei care scriu sa fie si platiti… Bai partzilor, e ca si cum ti-as cere bani ca te-ai inspirat dintr-o intamplare pe care a patit-o fratele cumantului amantei lui tac-tu. Gainarilor, evoluam, legile dupa care va guvernati sunt la apusul vietii lor, nu putem trai continuu dupa legine din 1910… Scuze pentru libmaj, dar am o aversiune crunta fata de toti ziaristii astia care se plang continuu… DAR AU MUZICA PE CALCULATOR LUATA MOCA DE PE NET.

  8. Daca eu cumpar un DVD cu un film bun si apoi il dau la 10 prieteni sa si-l copieze nu este tot un fel de piraterie. Cine ma poate opri?
    Nu e acelasi lucru daca imi cumpar o carte buna si dupa ce o citesc o dau la 10 sau mai multi prieteni sa o citeasca ? Pretul pentru un download de pe internet ar trebui sa fie de maxim 1 RON, deoarece sigur filmul sau albumul sau cartea vor fi inregintrate de cel putin cateva zeci de mii , poate sute de mii de internauti si iata ca se castiga de ambele parti:autorul isi primeste recompensa meritata iar “utilizatorul” are satisfactia de a fi beneficiat de ceva care ii face placere.

  9. “Căinţa” nu e cel mai bun exemplu, iată: http://www.price.ro/preturi_tengiz_abuladze_cainta__repetance_90556.htm
    Dar, în rest, ai perfectă dreptate. Să ne gândim şi la cazul filmelor româneşti, nu doar la “cultura de calibru”. Câţi vasluieni ori zălăuani (oraşe, reşedinţă de judeţ, fără cinematograf) au posibilitatea de a vedea, să zicem, “Pescuit sportiv” ori “Întâlniri încrucişate” altfel decât de pe internet.

  10. Emiru:
    Ma indoiesc ca valoarea reala a unei opere este data de piata. Daca as ar sta lucrurile, The Da Vinci Code trebuie pusa in panteonul culturii universale mintenas. In cate exemplare crezi tu ca s-au vandut Critica Ratiunii Pure sau Les Chants de Maldoror?

  11. dd-s
    mai sunt si alte exemple, la polul opus: telenovelele sau manelele.
    Insa aici discutia e mult mai ampla si depaseste sfera pirateriei, sau poate nu.
    Aici mai tine si de educatie. Insa ce educatie faci tu unui public incurajat sa fure?

  12. Am inteles, abia acum, ca noi toti suntem”agenti de vanzari”!
    Pe NET sau la JOB, noi “ne vindem” – in sensul bun si constructiv al cuvantului!( nu ma refer de individe ca tipa virgina din Caracal, de ex.)
    Ceea ce nu inteleg, de peste un deceniu, de cand “ma vand ONLINE” – numai pe 10% din vanzari – , este faptul ca ni se percep 2 impozite:
    unul la Bucuresti, si altul la Fiscul din orasul in care traim !
    Cine si cum sa-mi apar eu drepturile cand asa e ….LEGEA in RO????

    @pock,

    Asa este! Ai dreptate!
    “Valoarea unei opere e data de legile pietei !”
    si:
    “De numarul de cititori-cumparatori ai lucrarii de referinta respective!”

  13. Emiru:

    Uite eu spun public ca eu cred in libera circulatie a bunurilor culturale si in conceptul de sharing. Cu toate astea, am sustinut intotdeauna ca filmele se vad la cinematograf si ca muzica trebuie platita. Am noroc ca eu ascult muzica pe care trupele in cauza o pun la liber pe propriile siteuri. NIN sau Radiohead sunt doar 2 exemple.
    Ma duc la concerte, platesc biletul, cumpar tricoul si asa ajut nu industria muzicala ci exclusiv trupele de underground care merita sa fie sustinute, mai ales pentru ca refuza compromisurile specifice mainstream-ului.

    Daca cineva imi ofera un film cules de pe net, nu il refuz, dar nici nu ma simt foarte bine atunci cand il vad. Am o mica strangere de inima. Daca insa ma intrebi daca il dau mai departe, stiind ca e furat, iti raspund sincer ca da. Mai bine sa fie vazut de cat mai multi si apoi cei care il vad asa, poate data viitoare se duc sa vada urmatorul film al aceluiasi regizor acolo unde trebuie: la cinema.

    Nu cred ca AG trebuie sa faca educatie all the time. A expus o parere. Si iti mai spun o treaba, exista un curent de gandire numit libertarianism care sustine acelasi lucru. Pe site-urile lor o sa gasesti opere intregi puse la liber. Si aici nu vorbim de pustani teribilisti ci de profesori universitari in economie, filosofi sau sociologi de prima mana. Nu cred ca ei fac apologia furtului calificat.

  14. Buna dimineata

    Cred ca mai e o problema. Mi-a fost greu sa explic copiilor mei de ce e bine sa mergem din cand in cand la un magazin si sa cumparam un joc decat sa-l descarcam de pe net. Dincolo de pustii mei este o intreaga generatie care creste printre torente. Un lucru necesar ar fi o continua campanie de educare pe net. Nu e o utopie. Lucrez de ani de zile in IT si am fost martorul primelor grupuri net-underground cu mult inainte de napster, share-uri, torente, etc. Imi amintesc de un .nfo al unuia din grupuri (acum multi ani pe vreamea duke nukem-ului original) care se incheia cu indemnul “feel free to play, if you like it, please buy it”.

  15. dd-s
    teoria ta pare OK. Insa nu cumva tocmai autorul e cel sacrificat? Nu ne intoarcem la vremea in care Van Gogh murea de foame pe strazi, iar azi e cel mai “trambitzat” nume pe bulevardul culturii olandeze?
    Da, filmul trebuie vazut la cinema, cati insa mai fac asta azi, cand e mult mai usor sa-l descarce de pe net si sa-l puna pe “Home Cinema”-ul de acasa?
    Ma uit la colegii mei de 25-30 de ani. Toti, sau ma rog 90% dintre ei, downloadeaza filme pe care apoi le vad pe laptop, in hotel. Ma refer la colegii romani cu care “co-abitez” in Olanda. Cu greu trag de ei sa-i scot la un bowling sau la piscina.
    Sunt sclavii unei industrii ce ucide. Si toti astia au probleme cu colesterolul. La 25 de ani.
    In Olanda TV-ul e o piesa de mobilier ce nu e deschis neaparat in fiecare zi. Cinematografele, salile de spectacol, salile de sport sunt pline.
    Romanul ar zice ca el nu are banul olandezului. Fals. In Romania, in ciuda salariilor mici, romanul o duce mai bine decat olandezul. Nu exista nici-un dubiu. Pt ca se “descurca”. Nu ti se pare ca auzi cam des expresia: “Sa nu ma intrebati cum am facut primul milion”?

  16. dd-s
    o zice unul care a furat si care ar fi putut face usor milionul respectiv, dar nu a vrut s-o faca. Si nu pentru a se lauda acum, ci pentru ca a preferat sa doarma linistit, fara grija de a avea pistolul sub perna.

  17. Emiru’:
    Ba da. Mai e insa ceva. Multi nu se duc la cinematograf in Romania si pentru ca reteaua noastra de distribuite nu e kosher. Multi chiar nu pot sa astepte 6 luni de la lansare pentru a vedea un film la cinematografele din Romania. Serios. E si asta o explicatie. Poate cea mai inocenta si desigur naiva, dar e.

  18. multi il vad inainte de lansarea la cinema, doar pt ca e “trendy”.
    “Ce, bah, ruleaza la Patria? Vechitura aia, pai io l-am vazut de-acu 3 luni, pe net”.
    Hai, sa nu luam apararea cui nu trebuie. Asa cum ziceam, alea sunt exceptii.

  19. Acum am priceput. Adrian a vrut sa scrie un articol care sa sprijine ideea lui Tolo din postul precedent.
    Hai sa-i incurajam pe hoti, ca poate ei ne scapa de Becali, Borcea, Copos sau alti imbogatiti peste noapte.
    “Frumos”, n-am ce zice, ai reusit sa atragi de partea ta tocmai pe cei ce afiseaza sloganul “Free Gigi”

  20. cand am vazut titlul,am intrat chitit sa te contrazic si sa-ti zic vreo doua.dupa ce am citit articolul,insa,iti dau,ca de obicei,dreptate!si sunt de acord mai ales la chestia cu marile monopoluri.pai ajung sa dau 20 de $ pe un film care a aparut pe dvd?bai nene te costa 70 de bani un blank si 1 leu imprimarea pe dvd si coperta.mai pui si un profit modic si costuri de transport(sau mai stiu eu ce!) si ajungi la 5$.pretul e cvadruplu!!!si vin dup-aia ipocritii si se plang ca tot noi incercam sa inselam sistemul…

    ps:de acord ca exista si cazuri in care downloadul de pe odc sau torrente e daunator,dar n-am nici o idee cum ar putea fi oprit acesta…

  21. AG, de data asta opinia ta este mai corecta decat a Elenei, fara nici o distinctie. Este mult mai bine sa te adaptezi sistemului decat sa incerci sa i te impotrivesti. Producatorii de creatii intelectuale incet-incet s-au prins si ei ca trebuie sa dezvolte metode de a castiga de pe urma traficului de informatie prin internet, nu sa incerce sa interzica sistemul.

    Ei nu pot intelege ca mai bine castigi un leu de la un milion de oameni decat 50 de lei de la 1000 de oameni.

  22. durden
    maine AG scrie un articol pentru care e platit cu 500 RON (habar nu am cu cat se plateste un articol). Pentru articolul asta a muncit o ora, sau poate chiar mai putin.
    Tu ce faci, vii si spui: “Ce puii mei vrea asta sa ne jupoaie, adica el produce intr-o ora cat mine intr-o saptamana?”
    Nu te gandesti ca pt a scrie acel articol, AG a pierdut zile intregi documentandu-se, pt a putea scrie ceva, ce nu oricine ar fi putut scrie.
    E drept sunt si articole de 2 bani in presa romaneasca, insa nu la alea facem referire acum.

  23. ha ha ha sa nu imi spuneti ca moare de foame Bill Gates sau nu mai stiu eu ce mare firma de soft daca unele programe ale lor se pot descarca de net gratist. Cred ca daca preturile ar fii corecte nu ar fi vreo problema asa ca freeeeeeeeeeeeeeee all (mai putin GiGi)

  24. Dr@gosh
    cheia succesului a fost adusa de oameni ce s-au impotrivit sistemului. De-a lungul timpului si mai peste tot in lume.
    Dar asa e, ce s-ar intampla daca s-ar umple lumea de Galilei, Foucault sau Giordano Bruno?
    Ar scadea populatia globului, conform principiului ca pe Pamant, cantitatea de inteligenta e constanta.

  25. Ati auzit de Sideral Modal Quartet?
    E o formatie din anii’70, cu cateva piese de o valoare
    poate mult peste alte formatii supermediatizate.
    Nu au avut norocul sa scoata un disc. Daca nu era netul,
    i-am fi uitat…
    Valoarea exista prin ea insasi! Daca am aplica orbeste
    dreptul de priprietate, aceste piese nu ar mai fi auzite de copii
    si nepotii nostri. Si ar fi mare pacat.
    Pentru productiile recente insa, ar fi o solutie:
    Punerea liber pe net a productiilor muzicale si video
    dar la sampling rate scazut, ca publicul sa poata cunoaste
    creatiile. Ceea ce imi place mult, sigur voi cumpara la
    calitate de studio.

  26. felix & the others
    voi incercati sa vedeti totul prin ochiul consumatorului, nu al producatorului. Si nu e vorba numai de filme si muzica.
    E vorba in primul rand de software. Aici e pirateria in floare. Nu cred ca ti s-ar parea normal ca un program la care ai muncit luni sau ani de zile sa fie sharuit free pe net.
    Exista legea drepturilor de autor care ar trebui sa te apere, dar n-o face. Vezi linkul postat mai sus.

  27. Apropo de legi, habar nu am de ce varste aveti. Insa ati auzit vreodata de Legea Acordului Global? Efectele ei au avut efecte devastatoare pe termen lung iar rezultatele le vedem in Romania de azi.
    Sa nu va intrebati de unde atata indiferenta, invidie si lipsa de atitudine in Romania. Este rodul educatiei comuniste, iar una din legile “de baza” a fost legea acordului global.

  28. Esenta legii acordului global era urmatoarea: “De la fiecare dupa posibilitate, fiecaruia dupa nevoi”
    Adica sa munceasca prostul, ca si ala smekeru’ tre sa traiasca. La fel.
    Asta vreti voi, asta e motivul pentru care simt minoritar in tara in care m-am nascut. Deja mi-e greu sa spun tara mea.

  29. Da…. ia sa vedem cum stau lucrurile: 1. un psiholog isi da cu parerea despre economia de piata; 2. Se foloseste un limbaj de compunere de clasa a 2-a; 3. Luarea Cubei drept exemplu este nu numai nefericita dar si foarte inexacta; 4. Marii oameni nu se nasc doar in sisteme democratice ci si in cele comuniste sau de alta natura (vezi Dostoievski de ex.); 5.La marea majoritate a artistilor, inginerilor, marilor inventatori, nu a contat foarte mult rasplata materiala, fie ca traiau in democratie fie ca traiau in comunism. Vezi epoca revolutiei industriale, de ex., cand nu se imbogateau de obicei inventatorii ci utilizatorii; 6. Unul dintre marile roluri ale internetului este acela de supapa sociala – un psiholog ar trebui sa stie asta; 7. Toti habarnistii sunt lasati sa scrie articole in ziar.

  30. emiru

    n-ai prins ideea a ceea ce voiam sa spun.daca AG a scris articolul pt care si-a scos cei 500 lei de la EVZ si 100 lei ca a facut reclama la vw in articol,ar fi aiurea sa mai ceara 10 lei pt fiecare om care intra si-l citeste pe site-ul lui.as fi de acord pana si cu un pret mai mic,nu zic gratis(asta ca sa pastrez paralela cu dvd-urile)…

    ESTE O DIFERENTA INTRE A SCOATE UN PROFIT FRUMUSEL SI A STOARCE FIECARE LEU DE LA FIECARE OM POSIBIL PRIN ORICE MIJLOACE…

    si pana nici cu asta nu as avea nimic impotriva,dar sa nu mai fie IPOCRITI dup-aia sa ma acuze ca eu imi tin MIE partea descarcand ilegal.incerc si eu sa-mi maximizez profitul,la fel ca si ei…

  31. Emiru’, remarca ta cu hotii masinii lui Gigi Becali e complet gratuita.

    Si eu am fost amendat pentru folosirea de soft nelicentiat. Culmea este ca acest soft e disponibil ca trial pe site-ul producatorului, dar pentru un judecator limitat intelectual si aflat aproape de varsta pensionarii acest lucru e imposibil de inteles.

  32. WRONG! Valoarea unei opere este data de numarul de download-uri, click-uri, request-uri, etc. Nu pentru ca asa zic eu, ci pentru ca asta este realitatea. Internetul devine in acest fel un fel de “30 days money back guarantee”. Daca nu-mi place cu siguranta cer banii inapoi.

  33. Emiru

    Ce-mi place cand te aud vorbind despre Olanda si olandezi.
    Ma intreb de fiecare data cand te citesc pe ce-ti bazezi afirmatiile?
    Vorbesti din auzite sau de unde scoti informatiile?
    Esti simpatic nu-i vorba. :)
    Acum sper sa nu superi dar statisticile spun altceva cand e vorba de cat timp petrec olandezii zilnic in fata televizorului.

  34. Emiru
    Sper sa nu te superi pt ca nu-i nimic personal.
    De obicei gandesc: Lasa omul sa vorbeasca pt ca simte nevoia.
    Si uneori simt si eu nevoia sa-i spun omului ceea ce gandesc…..mai ales daca am gandit mai des acelasi lucru.

  35. Am o intrebare.

    Un individ downloadeaza ilegal o melodie si o posteaza pe Youtube. El nu castiga nimic.
    Vine un alt individ si o preia, prin embed, pe site-ul lui. Site de pe care scoate bani din reclama.

    What then ?

  36. salut
    in principiu descarcatul este ilegal, asa o fi , dar dupa ce am cautat niste albume de muzica sau niste carti vreo 5 ani de zile prin librarii si alte alea le-am gasit pe net in jumatate de ora ,daca anumite produse nu sunt considerate de “interes general”nu le vei gasi niciodata la noi in tara si le gasesc “la liber ” pe internet ce sa fac?
    secundo :eu artist tanar de exemplu, cum as putea sa ma promovez,la vreo editura sau casa de discuri pt care muncesti degeaba vreo doi ani de zile? cred ca ar trebui analizate conditiile datorita caruia s-a ajuns la descarcarea la liber de pe net
    mai erau, dar cred ca ajung :D
    o zi buna!!!!!!!!!!

  37. ar trebui sa se puna o taxa de bun simt si suportabila pentru download.e destul de greu pt cineva care castiga 8-9 milioane pe luna sa plateasca 30-50 de ron,daca nu mai mult, pt un cd original.

  38. Una dintre ticalosiile pe care se bazeaza capitalismul si care printre altele este si una din cauzele crizelor precum cea pe care o suportam acum, este variabilitatea preturilor. Volatilitatea lor, mai exact. Nimic nu costa exact. Totul se poate “negocia” in functie de cat de disperat este cumparatorul sau vanzatorul. Atata vreme cat batalia se da pentru carti si filme, produse care se adreseaza mai degraba varfului piramidei, lucrurile sunt inca controlabile. Daca, insa, acelasi sistem al volatilitatii pretului incepe sa fie aplicat painii cea de toate zilele drama se va desfasura la adevarata ei cota. Cat costa un produs “spiritual”? Cat costa, efectiv, sa faci o carte sau un film? Exista undeva o limita de bun simt la care s-ar opri vreodata finantatorii? Sau “the sky is the limit”? Atat cat putem obtine, atat vom incerca sa obtinem, poate chiar mai mult…Nu e un paradox interesant faptul ca un produs finit, respectiv cartea sau filmul, tinde sa aibe o valoare virtual infinita?

  39. nico
    habar n-am pe unde coabitezi tu si cat de olandeza esti. Daca vrei sa afli despre ce fac eu in Olanda, in timpul liber, poti citi pe internet.
    Poate ca incerc sa ma integrez mai mult in lumea de acolo mai mult decat cei ce stau cu ochii lipiti de TV.
    Ai fi putut sa-ti dai seama singura de asta, numai daca vedeai cat de “des” am comentat in ultimile luni pe blogul lui AG. Dar tu gandesti.

  40. :)
    Repede te mai superi.
    Pai credeam ca ai conectie proasta si de aia nu ai mai putut comenta pe blogul lui AG. :)
    Nu conteaza unde locuiesc eu si nici ce nationalitate am.
    Dovada ca gandesc e chiar faptul ca nu caut sa citesc ce faci tu in timpul tau liber. Sincer, consider ca nu e treaba mea ce fac altii cu timpul lor liber si de aia nici nu ma intereseaza.
    Timpul meu liber e mai important decat timpul liber al altora.
    In a te integra nu-i nimic rau, dar de obicei se incepe cu invatarea limbii. :)
    Nu mai fi atat de suparacios. :)

  41. solistul grupului def leppard spunea ca,pentru cineva ca ei, descarcarea de muzica de pe net e chiar benefica. motivul e straveziu: de bine,de rau,ei au strans cate ceva din muzica,si, inainte de interesul pur material, isi doresc ca noile generatii,nenascute la vremea perioadei lor de glorie,sa le poata macar asculta muzica. si e putin probabil sa cumpere vreun cd din magazin,pe cand sansa unei auditii gratuite de pe net e mult mai mare.

  42. Sunt de acord cu doamna Elena in privinta drepturilor de autor, dar AG are mare dreptate in privinta monopolurilor media. Preturile ar trebui sa fie foarte scazute. In felul asta ar avea un numar mult mai mare de carti, CD-uri, etc. vandute.
    Mai nou, firmele de distributie de acces la Internet sunt fortate de catre “big media” sa supravegheze atent toti utilizatorii si sa-i atentioneze sau sa le interzica accesul la Internet daca descarca fisiere care incalca legea copyright-ului…
    Wellcome to the PRESENT… as fi vrut sa zic viitor…

  43. cat timp romanul o sa fie furat de sistem asa cum e de o groaza de ani atat timp si romanul o sa fure pana nu mai poate….dupa ce ca ne mai lipseste numai taza pe aer,mai vreti si pe net sa plateasca romanul…sa-si protejeze aia productiile ca daca-mi cumpar un cd oricum il dau la toti prietenii dupa;P