in Sfatul bătrânilor

Ce e cu Schumi?

Revenirile din Formula 1, mereu aşteptate ca o sărbătoare, sunt doar prilej de amărăciune. De pildă, întoarcerea lui Nigel Mansell, din 1995, la bordul unui monopost McLaren în care încăpea ca într-un tricou intrat la apă.

Acelaşi lucru i se întâmplă şi lui Michael Schumacher. După 12 curse disputate, Rosberg a strâns 94 de puncte, Schumacher 38. Dacă ne uităm mai departe, la rezultatele obţinute în calificări, observăm că Nico a fost în zece rânduri mai rapid decât Michael. Practic, l-a surclasat în medie cu 2,66 poziţii pe grila de start. Cum se explică această diferenţă? Oare o echipă germană, cu ambii piloţi de această naţionalitate, ar dezavantaja, prin prisma materialulului de concurs, un septuplu campion mondial? Nu. Spre deosebire de perioadele Benetton (1992-1995) şi Ferrari (1996-2006), Michael n-a mai avut parte de tratament privilegiat. Nu a mai fost pilotul numărul 1, cu monopostul setat pentru el, ce trebuia susţinut necondiţionat de către celălalt driver al echipei.  

Schumacher a mai avut doi adversari teribili. În primul rând, pauza competiţională. În cei trei ani în care a stat deoparte de F1, competiţia şi maşinile s-au schimbat radical. La ritmul dezvoltării tehnologice din Marele Circ, diferenţa dintre monoposturile din 2010 şi cele din 2006 – nemaipunând la socoteală faptul că sunt fabricate de echipe diferite, Ferrari şi Mercedes – este ca diferenţa dintre un VW Golf 2 şi un Golf 6, să zicem. Credeţi că exagerez? Gândiţi-vă doar că maşinile obişnuite nu ating 350 km/h, că un monopost F1 ajunge la 100km/h în doar două secunde, că turaţia maximă a unui motor din Marele Circ este de 18.000 rotaţii pe minut, de 3-4 ori mai mult decât propulsorul unei maşini obişnuite. Sunt lumi total diferite, care funcţionează în condiţii total diferite. De aceea, fiecare salt tehnologic din F1, pe care fiecare echipă îl face de două-trei ori pe sezon, e unul imens. Iar în tot acest timp, Schumi a lipsit.

Saltul cel mai mare l-a făcut însă pilotul, dar nu în sensul pe care şi l-ar fi dorit. Între 37 şi 41 nu trec atâţia ani câţi se scurg între 17 şi 21, ci, din punctul de vedere al efectelor, mult mai mulţi.

Credeţi-mă, ştiu ce vorbesc. Am 40 de ani.

Write a Comment

Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

37 Comments

  1. Schumi mai are un dezavantaj: nu mai e copilul de aur din perioada lui de glorie in care FIA statea in genunchi in fata lui si a lui Ferrari (cel putin in ultimii lui ani la Ferrari m-au scos din sarite linguselile oficialilor la toate tampeniile facute de Schumi pe circuit). Nimic nu mi-a displacut mai mult decat avantajele evidente de care un sportiv dispune prin grija oficialilor fata de ceilalti competitori, motiv pentru care ma bucuram de orice infrangere a lui Schumi, chiar dc era vorba de un singur punctulet.

    Niciodata o revenire nu a fost de bun augur pentru cel care a facut-o. Un exemplu mai recent e cel al lui Armstrong. (Culmea e, ca in cazul lui, dupa retragerea de acum cativa ani au cam disparut scandalurile legate de dopaj din ciclism, iar tururile si clasicele par din ce in ce mai curate. NU stiu dc sunt legate intre ele cele doua aspecte, dar parca s-ar cuveni un semn de intrebare)

  2. Schumi face parte, ca si Maradona, din categoria geniilor mizerabile, a campionilor urati, care nu au stiut sa respecte sportul sau adversarul. iar anul acesta amandoi au patit-o, poate ca unul dintre ei pentru mana blasfemiatoare, iar celalalt pentru cursele castigate altfel decat trecand linia de start sau pentru celebra intrare in villeneuve, cand a vazut ca prin mijloace cinstite nu il poate invinge pe canadian. si atunci nu l-a invins nici prin furt. pana la urma, exista o lege a compensatiei, iar cei doi nu meritau sa se retraga in glorie. si tocmai de asta au reaparut in 2010, ca gloria sa fie obturata de un final cam penibil.

  3. cris
    Cred ca esti cam taios in problema aceasta. Cine l-a vazut pe Michael Schumacher pilotand in 1996 si castigand curse, intr-un sezon in care cand Ferrari avea un carut de butelie, nu poate spune asta.

  4. Se simt deja efectele generate de varsta critica, 40? :D
    Nu la Schumi ma refer, evident.

    In ce-l priveste pe Lance nu cred ca au ce sa-i faca. Metodele pe care le folosea sunt specifice celor ce au trecut prin leucemie. La el cred ca se impuneau dpdv medical. Ca a mai facut si excese e altceva, insa nu cred ca transfuzarea propriului sange este pe lista de “interzise”.
    Cred ca cel mai bun lucru este sa lase dopajul la liber. Cam cum e cu drogurile usoare in Olanda.
    “Luati, fratilor, dopati-va cat vreti, nu mai facem nici-un control, dar participam la inmormantari, fie si la defuncti de 30 de ani. Am fost la Pantani, venim si la voi”

  5. Prima mea experienta cu o revenire in F1 a fost prilej de sarbatoare: Prost castiga ultimul sau titlu in 1993. Dupa aia n-am mai fost asa norocos, Mansell si Villeneuve dezamagind. Noroc cu revenirea lui Schumi, s-a intors soarele si pe strada mea. Acum am motiv sa ma uit la F1: Campionul si-o ia pe coaja :D

    In ce priveste argumentele, poate diferenta dintre masina din 2006 si cea din 2010 e cea dintre un Golf 2 si un Golf 6, dar in argumentare tu ai comparat Golful 6 si masina de F1 din 2010. Ar fi fost poate mai interesante (cel putin pentru mine, care n-am prea mai urmarit F1 in ultimii 4-5 ani) niste detalii in legatura cu cele 2 masini de F1 de care vorbeai. Dar poate ar fi necesitat detalii mult prea tehnice si ar fi devenit plictisitor. Nu stiu :P

  6. lol
    Cu siguranta deveneam plictisitor. In plus, diferenta despre care vorbeam nu se reveleaza prin cifre si indicatori tehnici, ci prin comportamentul masinii, despre care niciunul dintre noi nu stim nimic.
    Crede-ma, chiar si pentru un pilot de raliuri, de pilda, nu e usor sa demareze sau sa tina un monopost de F1 pe pista. Sunt cu totul altceva fata de un automobil de strada.
    De pilda, o alta aripa deportanta fata sau una cu un profil usor schimbat poate modifica mult comportamentul masinii.
    Altfel, sunt curios daca Schumi va continua si la anul. Eu as vrea sa nu se dea batut.

  7. Ar mai fi o diferenta de luat in seama, scoasa in evidenta de Jenson Button intr-un interviu, si anume ca monopostul Mercedes este o evolutie a masinii Brawn de anul trecut, construita pt Button.

  8. AG

    hehe…ma asteptam sa te prinzi la comentariul lui skogers daca tot vorbim de F1 :)
    Oricum, tare mi-ar place sa-l mai vad pe Schumi castigand macar inca o cursa…

  9. Adrian Georgescu
    pe 18 August 2010 21:55
    GK
    Da, e una dintre posibilitati. Probabil ca acolo se va ajunge, caci fenomenul e din ce in ce mai greu de stavilit.
    ————-
    Anume? Că se va da liber la dopaj? Anul ăsta în Tour am avut senzaţia că parcă nu mai erau la fel ca în trecut, ori asta nu poate însemna decât că iau mai puţin.

  10. eu cred ca ar trebui sa mai tinem cont in cazul lui schummy si de un alt amanunt: acela ca acum nu se mai fac teste si nu mai poti imbunatati masina decat bazandu-te pe curse si antrenamente libere. iar pentru forma sa slaba sunt posibile mai multe cauze – pauza, varsta, presiunea…
    cat despre tentativa de a-l scoate pe villeneuve pe pista, as vrea sa le readuc aminte antepostatarilor ca si senna l-a scos pe prost, tot in ultima cursa a unui sezon…
    oricum, a pierdut cel putin un fan cand a incercat sa il arunce pe barichello in zid.

  11. Gaby
    Da, si timpii au fost mai slabi pe aceleasi trasee, ceea ce cam asta ar spune, dupa unele analize (nu de sange :) ).
    Totusi, metodele de dopaj evolueaza mai repede. Ce crezi ca se va intampla cu schimbarea sangelui? Greu sa o tii sub control.
    mihnea
    Sincer, mie mai groasa mi s-a parut cea cu Hill de la Adelaide. Iar ca periculozitate, asta cu Barrichello a fost cea mai necugetata.
    Insa il respect pentru revenire, chiar daca a iesit prost. E greu sa te lupti cu versiunea ta cu 15 ani mai tanara, pentru ca, de fapt, Schumi nu s-a luptat cu Rosberg, Vettel, Kubica etc., ci cu Schumi cel tanar.

  12. orice infrangere din perioada lui de aur era ptr mine motiv de bucurie

    orice infrangere din 2010 e motiv de compasiune…(ceva de genul: saracul…poate ar fi bine sa-i lase pe altii)

  13. La lista motivelor pentru rezultatele modeste ale lui Schumi as adauga si trecerea de la pneurile groove (2006) la pneurile slick (2010). Toti ceilalti piloti aveau deja experienta cu pneurile slick de anul trecut, germanul nu.

    In plus, monopostul W01 a fost construit pentru Button, despre care s-a crezut ca va ramane la echipa si in 2010.

    Nu in ultimul rand, Schumi era expert la dezvoltarea monopostului in timpul testelor. Avantajul asta s-a eliminat acum, pentru ca testele sunt interzise. ca sa nu mai spun ca si modificarea sasiului in timpul sezonului (cu exceptii clar definite de regulament) este interzisa.

  14. Aici nu-i cu fotbal, da’ or fi si multipasionati. Pen’ cine vrea sa vada episoade din Footballs Greatest. Click. Aveti pe alese, cu tot cu linkuri spre fisiere.

    AG
    Daca matriarhatul e deja la conducere, atunci e clar ca n-a rezolvat problemele pe care ziceai ca le-ar rezolva. Deci nu-i solutie. De unde tragem concluzia ca fie nu-i panaceul asteptat, fie nu-i tragatorul de sfori din umbra banuit. Tre’ sa alegi una. :D

  15. Corect ,Adi. Si eu,la 42 de ani,as vrea sa mai alerg la fotbal ca in curtea LMV-ului si am inceput-timid- sa ma obisnuiesc cu gandul ca fotografiile alb negru de atunci trebuie vizionate mai des

  16. @cris: stergete-te, tati, sub nas si incearca sa vezi cursa de la spa din 1995. dupa aia te poti sterge si la gurita, ca sa putem, eventual, discuta…