in Gazeta Sporturilor

Senna

Sunt ani mulţi de-atunci, totuşi oamenii ţin minte perfect ce făceau în acea după amiază. Nu veţi găsi un singur fan al Formulei 1 pentru care lumea să nu se fi rupt în două pe 1 mai 1994, ca la o răstignire, împărţind totul într-un “înainte” şi un “după”.

Fără a avea un moment patetic, documentarul regizorului Asif Kapadia, intitulat “Senna”, emoţionează profund. Deşi unele secvenţe magice lipsesc (urmărirea cu Mansell din 1992, de la Monaco, victoria de la Donington Park din 1993), există secvenţe aproape necunoscute publicului. Veţi fi impresionaţi de tristeţea lui Ron Dennis, de faptul că pentru Prost lupta cu Senna, după două decenii, e încă vie, de trăirile unor jurnalişti care l-au cunoscut. 

Martin Brundle a povestit cum la calificările MP al Monaco din 1988, când Senna a obţinut un timp cu 1,4 secunde mai bun faţă de cel al lui Prost, el însuşi mai rapid cu 1,2 secunde decât deţinătorul celui de-al treilea timp, toţi piloţii s-au dat la o parte din calea lui Ayrton, întrucât efortul lui era mult mai important decât ce făceau ei pe pistă. A doua zi, deşi conducea la mare distanţă cursa, Senna era încă prins în lupta cu spaţiul şi cu timpul. Filmarea din monopost e halucinantă: lumea se răsuceşte în jur, parapetele se apropie şi se îndepărtează, iar forţa exterioară despre care Senna spunea că l-ar fi condus devine aproape palpabilă.

Pilota ca şi cum ar fi fost în căutarea unui adevăr suprem, de parcă metrii, tururile şi ceilalţi ar fi fost doar obstacole vremelnice aşezate în calea sa, porţi de hârtie sau cercuri în flăcări prin care trebuia să sară ca un tigru. În fond, ce e Formula 1 decât formula prin care un om, cu ajutorul maşinii, caută să atingă acel 1? Pus la zid de către Jackie Stewart după ciocnirea cu Prost din 1990, Senna îi răspunde, dând definiţia pilotului de curse: “Principala noastră motivaţie este să învingem, noi nu concurăm pentru locul al treilea, al patrulea, al cincilea sau al şaselea”.

Senna a schimbat totul. Există chiar şi un banc despre el, singurul, probabil, care nu ironizează, ci aduce un omagiu. Un fan al Formulei 1 moare şi ajunge în Rai. Acolo, Sfântul Petru îi spune că, întrucât a fost un om bun, îi va îndeplini orice dorinţă. “Bine”, zice omul, “atunci pune-mă ultimul pe grila de la Spa, pe ploaie, şi fă-mă să câştig”. Puff!, se trezeşte în cockpit la Spa şi se dă startul. Omul începe să-i depăşească pe ceilalţi şi în ultimul tur ajunge în frunte. Când intră însă în şicană, o maşină roşu cu alb, pilotată de un tip cu cască galbenă, se strecoară pe lângă el şi-i fură victoria. Furios, omul se dă jos şi se repede la Sfântul Petru: “Cum ne-a fost vorba? De ce a câştigat Senna cursa?”. La care sfântul îi spune: “Nu te supăra, omule. Nu era Senna, ci Dumnezeu; uneori Îi place să se creadă Senna”.

P.S. Filmul poate fi cumpărat de aici.

Spune-ți părerea!

99 Comments

  1. Superb articol. Felicitari. Intr-adevar, eu unul tin minte si acum duelul ireal Senna – Mansell si mai ales imaginea aia incredibila cu ambii piloti obositi morti la final, asezati pe pista si privirea lui Mansell. Daca ma intrebi de ultimul Mare Premiu, mare lucru nu stiu. Desi nu am fost fan Senna, i-am respectat talentul si am admirat stilul de pilotaj ireal. Pana la urma cred ca asta este un adevarat mare sportiv, cel ce impune respect nu in randul fanilor sai, ci in randul fanilor adversarilor sai.

  2. felicitari pentru articol, emotionant atat filmuletul celor de la top gear cat si trailerul, o sa-l cumpar sa il vad in intregime, astept si alte articole de calitatea acestuia

  3. …pt mine formula 1 s-a oprit odata cu senna. de atunci, m-am uitat f. rar. am fost, si raman fan-ul lui senna. neconditionat. frumos articolul.

  4. cox
    E genul de film pe care, indiferent ca esti sau nu fan de F1, trebuie sa-l ai.
    Eu il vad acum pentru a treia oara.
    E impresionanta fraza lui Richard Williams de la The Guardian, referindu-se la magia Formulei: “Combinatia dintre frumusetea neinsufletita a masinii si figura eroica a pilotului”.

  5. Iata si “cel mai frumos tur din istoria F1”, cel dintai de la Donington, 1993.
    Senna cu o rabla, face cateva depasiri incredibile pe ploaie.

  6. desi nu sunt mare cunoscator al formulei 1,ma voi uita si eu la acest documentar pt ca am auzit numai lucruri bune despre el.cei de la top gear l-au laudat,am auzit ca ar fi luat si ceva premii…sper sa merite

  7. Foarte bun articolul.
    Dar mi se pare ca omagiul adus de J.C. la Top Gear este peste film.

  8. Clarkson, ca de obicei, vede oul de sub closca. Si mie imi place mai mult Gilles Villeneuve, dar Senna a fost spectaculos in fiecare secunda petrecuta intr-o masina.

  9. Minunat articol.Ai dreptate,de la Imola exista o ruptura iremediabila in F1,sunt doua lumi distincte.De atunci interesul pentru F1 scade constant,invers proportional cu banii -tot mai multi – care se invart acolo.

    Salutari

  10. dupa parerea mea masinile de f1 aratau mult mai bine pe vremea aia decat in prezent. Poate am ramas eu mai demodat, dar dupa modificarile din 2010 chiar mi se par oribile dpdv estetic…

  11. a fosst,este si va ramane in inimile a milioane de oameni din lumea intreaga cel mai iubit pilot al formulei1! era singur pilot kre ma facea sa ma uit la curse,alaturi de damon hill kre la fel de bun mi s-a parut! AYRTON SENNA=SIMPLY THE BEST!!!
    PS:nu-l mai ridicati in slavi pe schumacher ca nu ar fi avut nici o sansa in fata lui senna,absolut nici o sansa!!!

  12. Eram fan Mansell dar m-a durut cumplit moartea lui Ayrton …tin minte acea dupamiaza,am fost cu totii martori LIVE a portii unui mare campion…Nu am citit a doua zi,nu am auzit la breaking news…Nu,eram acolo langa el cand a murit despartiti doar de sticla micului ecran.

  13. Din pacate de cativa ani FIA e intr-un continuu derapaj, total necontrolat. Brambureala creata cu noile clase in raliuri, reglementari de-a dreptul cretine (diferenta intre noile WRC uri si noile S2000 – cu motor de 1.6, asa la deruta – e un amarat de eleron), regulamente imbecile in F1… Totul cu un singur scop: banii. Cercul vicios in care se invart nu prea pare sa aiba o iesire. :)))))))))))) Pacat. Lipsa de spectacol e generata in mare masura de niste contopisti total aerieni aflati in spatele unor birouri, dar care n-au vazut in viata lor o cursa de F1 sau un raliu. :(
    Masinile de raliu sau de F1 n-au aratat niciodata frumos, ca nu asta a fost scopul (diferenta intre un Audi S1 Quattro de grupa B si un Citroen DS e ca intre acuarela unui copil de gradinita si Mona Lisa lui da Vinci, in favoarea DS ului evident), doar ca parca inainte erau mai inchegate,a cum totul arata de parca masinile ar fi create din ramasitele altor 4 masini, un fel de monstru al lui Frankenstein pe 4 roti. Deh, regulamentele astea. :)

  14. Merita asa un elogiu filmul asta. Frumos scris!

    Pentru mine, ca ne-fan de F1, si prea mic ca sa-l tin minte pe Senna pilotand, filmul asta a fost o revelatie.

    Intai pentru ca e taiat, montat, facut excelent, ca sa te tina 3 ore fixat in fototliu.

    Si doi pentru ca e elocvent in sensul ca te face sa intelegi cam cat de talentat a fost Senna ca pilot, cat bun ca om, si cat de iubit ca sportiv.

    Pe mine m-a rupt scena in care povestea un jurnalist ca era pe pista, langa masinile infernal de zgomotoase la Sao Paolo, dar motoarele erau acoperite de ole-urile a 300 de mii de fani.

  15. Ce sa spun, nostalgia adolescentei, eram un pusti si urmaream Duminica parca la ora 13.00 incepea formula 1 sau la 15.00! Ma uitam, imi placea, era superb! Mie imi placea Ricardo Patrese , dar nu am avut satisfactia sa il vad castigand o cursa! Parca cel mai bun loc al lui a fost un loc 3…! Cat despre Senna ce sa spun, a fost un fenomen ! Un adevarat pilot de formula 1 ! Un gigant ! Si acum tin minte ce depasiri facea dupa locul 3 sau patru, in 20 de secunde era pe locul 1…in curbe stranse, era prea mare, prea bun! Bine si ceilalti erau piloti imensi…Nigel Mansel, Alan Prost, Ricardo Patrese ! Mutumesc pt acest articol, o oda inchinata celui mai bun pilot de formula 1 care a existat vreodata! Senna este Maradona al formulei 1 !

    PS: Adevarat, odata cu Imola…..la disparut un “ceva” ! Offf, era superb, Duminica la pranz sa urmaresc formula 1 !

    Adrian Georgescu, respect !

  16. Anglofil
    Just.
    John Bisignano, reputat jurnalist de F1, nu un michi de atarnat la oglinda retrovizoare.
    E acelasi tip care ii ia interviu la inceput, in 1984, la Monaco.
    Pe mine m-a impresionat si Sid Watkins. Doctorul din F1.

  17. Anglofil
    E important de spus, apropos de secventa de la Interlagos, cu motoarele acoperite de spectatori, este ca zgomotul la turarea motoarelor este literalmente asurzitor.

  18. In acea duminica de 1 mai imi amintesc ca am fost cu ai mei la Snagov si, total atipic fata de obiceiurile noastre, am pierdut cursa. Nu imi aduc aminte din ziua aia decat momentul cand ajuns acasa, am vazut stirile… si golul pe care l-am simtit cum se casca in mine, cum nu am mai trait decat cand a murit Freddy. Ce noroc am avut sa putem trai odata cu de astfel de zei!

  19. Felicitari pentru articol, filmul intr’adevar e de pastrat in cateva dvd’uri ( poate se strica sau ceva cu timpul ) ca sa le arati la nepoti cum erau vremurile bune. tributulu de la Top Gear e bun cu o singura chestie ce e cam enervanta si anume ca nu mentioneaza desteptii cum Prost il scoate pe Senna in aceeasi cursa cu un an mai devreme si iese campion Prost. Sunt 100% sigur ca Senna nu ar mai fi concurat in ziua de azi si daca era de 25 de ani pt ca practic nu mai ai voie sa itzi aperi pozitzia nu mai ai voie sa risti cand depasesti ca primesti penalizare si multe alte chestii care sunt total impotriva spectacolului pt ca vezi Doamne o sa pateasca careva ceva ce mai conteaza ca Ralf S. o intrat intr’un zid de BETON acuma catziva ani la peste 200Km/h si cateva curse mai tarziu era iar in cockpit .. praf si pulbere o ramas din F1 dupa 1 mai ’94, singurul pilot pt care ma uit acuma la F1 e Hamilton care desi nu are talentul lui Senna ( dooooh ) dar macar chiar ii cum zicea Senna “racing driver”
    scuzati lungimea dar asteptam de mult sa scrie cineva despre filmul asta nemaipomenit si uite ca nu degeaba m’am abonat la articolele tale Adrian ;)

  20. @mihai
    Extraordinar pilot Senna,dar te inseli in privinta lui Schumi,caci neantul s-a batut cu mult curaj pe pista cu Senna desi era doar un pusti[incredibil de talentat] si oricum vorbim de cei mai buni piloti din istorie,iar pe ploaie au fost inegalbili.

  21. Am vazut documentarul aseara (mai bine zis azi noapte)! Am plans . . . mare pilot si mai mare om . . . Sublim!

  22. Am vazut aseara filmul si vreau sa spun ca mi se face pielea de gaina si acum cand citesc randurile scrise de Adrian. Aveam 14 ani cand a murit si tin minte si acum ca si pt mine era un idol Ayrton Senna! Emotionant documentar despre o legenda a Formulei 1! Dupa parerea mea a fost si va ramane mult timp cel mai bun si cel mai ‘nebun’ pilot de monopost!pt el nu exista decat locul 1,nu facea nici un favor colegului de echipa ba chiar(dupa cum veti vedea in film)vroia sa-l umileasca,sa-i arate cine e ‘seful’!! A fost un adevarat campion,un ‘nebun’ care adora spectacolul,un ‘racing driver’ intotdeauna in lupta cu cronometrul.

  23. Senna a fost, este si va ramane numarul 1!
    Poate a fost ultimul pilot adevarat care a putut invinge masina, dupa el masina a devenit primordiala fata de pilot….asa Schumacher a dominat monoton cativa ani (avand insa meritul ca a dezvoltat monopostul Ferrari), asa acum Red Bull e o masina pe care probabil ca si Micky Alexandrescu ar iesi campion mondial (exagerez, stiu…)….
    A fost atunci, in jurul lui 1994 cand am pierdut 2 idoli dragi, Ayrton Senna si Freddy Mercury, ce nu vor putea fi egalati de nimeni niciodata in inima mea!
    Toata consideratia pt Senna, dar si pt articol!

  24. De-abia astept sa vad filmul in weekend. Cutremuratoare suprapunere intre imaginea accidentului urmata de imaginea cu Damon Hill rezemat si in fundal vocea lui Senna ” …there is a lot to go, a lot to learn, a lot to do but I have planty of time”. Din pacate timpul s-a oprit pentru el. Am citit ca, cu cateva zile inainte de accident, se plimba cu alt pilot pe langa virajul fatidic spunand ca daca nu vor schimba ceva, acolo se vor pierde vieti…. “Pure driving, pure racing, that makes me happy”. Am fost fan Alain Prost insa el a fost raza de lumina.

  25. si da, acum ca l-am citi pe biju: de atunci a murit si pentru mine formula 1 …

  26. kellusan
    Da, se plimba cu Gerhard Berger, care si el o patise in Tamburello in urma cu cativa ani.
    Secventa aceasta nu apare in film, regizorul nu a vrut sa dea o dimensiune prea metafizica filmului.

  27. kellusan
    Asteapta-te la ceva si mai impresionant. Sambata, cu cateva secunde inainte de a se urca in masina si de a muri, Roland Ratzenberger era intr-o stare de excitatie nervoasa teribila, inundat de adrenalina. Era un pilot extrem de talentat, iar ultimele imagini cu el te ingheata, la fel si bufnitura care se aude la accident.
    Sunt chestii care ar trebui sa ne faca sa privim pilotii cu alti ochi, nu ca pe niste soferi mai rapizi. Sunt cu totul si cu totul altceva.

  28. super articol, tot timpul mi-a placut Senna
    dar bancul e total nepotrivit, si il consider ca o blasfemie, cu atat mai mult cu cat suntem in saptamana mare, chiar daca tu spui ca e un omagiu acest banc adus lui Senna eu zic ca e o ocara adusa lui Dumnezeu. si oricum e josnic sa aduci cuiva un omagiu un banc.
    si ai dreptate nu-l ironizeaza pe Senna, ci pe Dumnezeu. poate uneori ar fi bine sa avem grija cum ne alegem cuvintele.
    totusi traim intr-o lume libere, si fiecare spune ce vrea
    de aceea am si eu dreptul sa nu fiu deacord cu bancul
    articolul imi place, ca de altfel marea majoritate a articolelor tale, te citesc cu regularitate

  29. chiar si mort Senna is the man to beat. Pana la urma cred ca cel mai important lucru pentru Schumacher in F1 a fost sa fie mai bun ca Senna.

  30. adiane ai vazut/auzit tu vreodata un calugar facand glume proaste la adresa lui Dumnezeu ??? (ma raportez la calugarii adevarati si la sfinti ca ei sunt mai aproape de Dumnezeu si de invatatura lui)
    sincer eu unu nu am auzit sau vazut, poate imi arati tu
    da e adevarat fac si ei glime dar cu mult gust
    si stai linistit ca stiu si eu bancuri si glume destule, dar nu gust bancuri care ating numele lui Dumnezeu
    iti sugerez sa revizuesti cele 10 porunci (mai precis porunca a 3-a) si atunci sa imi spui daca Dumnezeu stie de gluma
    mai bine ai incerca sa recunosti ca e un banc neinspirat si sa-l inlocuiesti cu ceva cuvinte frumoase la adresa marelui campion Senna, fie iertat, decat sa incerci sa te scuzi, cuvinte la fel de frumoase cum sunt cele din articol
    stiu sigur ca poti mai mult decat un banc prostesc

  31. @sammy
    Foarte multi din voi uitati ca Schumacher a devenit un urias pilot inainte de a semna cu italienii de la calutul cabrat,uimind pur si simplu lumea automobilismului inca de cand facea furori la Benetton si chiar daca simtea ca uneori masina nu-l asculta nu ezita sa-si scoata adversarii in decor cum a facut cu Damon Hill.

  32. eram in clasa a saptea cand s-a intamplat accidentul. Atunci am scris o cumpunere la limba romana despre Senna. Tin minte ca in clasa s-a lasat o liniste cum nu fusese niciodata. La sfarsit profesorul m-a intrebat:”cine e Senna asta?” ; am ramas aproape mut, dar i-am raspuns sec “un campion, domnule, un campion” si am iesit afara. Tremuram de nervi si emotii. Un mare om se stinsese si nu-mi venea sa cred ca mai erau indivizi care intrebau cine e Senna. Aveam 13 ani atunci.

  33. De unde ai dedus tu ca lupta lui Alain cu Ayrton nu sa incheiat chiar nu stiu !! Alain spune adevarul de ce nu sa inteles cu Senna mai ales pt ca erau total diferiti ca maniera de a aborda o cursa dar daca vedeai filmul pina la capat vedeaii acel “Alain we miss you”care spune multe despre probabil cea mai frumoasa rivalitae dintre “ultimii piloti” din F1.si tot pt posteritate Alain Prost este directorul pe Europa al fundatiei Ayrton Senna. eu am vazut (asta e perceptia mea din film) un Prost care desi se vrea tare ii duce lipsa fostului sau rival..lucru de inteles multi isi pierd motivatia cind nu mai au cu cine sa se lupte..asta e parerea mea si asa am interpretat eu filmul..Senna a fost oricum unic si probabil nu va mai exista un pilot asa de talentat ca el ,masinile de azi le conduce un programator iar in curand ca sa elimine costurile cu pilotii si eventualele accidente fara pilot prin satelit moartea pasiunii..dupa ce a murit Senna nu cred ca am ami vazut 20 de curse de F1 totul era plictisitor si parca in reluare .m-am uitat cind a semnat nepotul lui dar pustiul e departe de Legenda chiar cred ca daca nu il chema Senna nici in vise nu semna in F1

  34. @Adrian Georgescu: Dumnezeu stie de gluma, adeptii lui se pare ca nu. :(

    In fine, subiectul era Senna. Ma alatur si eu parerii generale ca, dupa moartea lui Sennaa s-a schimbat ceva. Si nu in bine. Probabil a fost “ultimul mohican”, desi personal cred ca mai degraba tripleta magica Senna – Mansell – Prost a fost cea care a realizat imposibilul, spectacolul total. Senna fara Prost si Mansell nu cred ca ar fi avut acelasi efect asupra istoriei Formulei 1. La fel cum Mansell fara Senna si Prost ar fi fost doar un campion mustacios, iar Prost fara cei doi ar fi fost doar piticul ala campion, enervant de francez. :D Odata cu destramarea tripletei, cred ca a disparut si ultimul aer de “boem” al Formulei 1. Pentru ca cei trei erau nume imense, uriase, personalitati aparte, care nu cred ca ar fi putut fi constransi prin nici un mijloc sa se complaca in mediocritatea fada a rezultatului fara spectacol si in tehnicitatea impinsa la extrem a curselor de F1 de azi.
    Revazand imaginile cu duelul de la Monte Carlo, m-a frapat ce multe resturi de pneuri erau pe langa trasa ideala si mi-am adus aminte de declaratiile usor penibile ale nu stiu carui pilot referitor la noile pneuri Pirelli, care s-ar uza mult prea repede si ar bombarda pilotii cu prea multe resturi, lucru inadmisibil. Mda, ce sa zic, interesant.

  35. Foarte fain scris!
    Off topic:Kenya’s Geoffrey Mutai ran the fastest marathon ever on Monday, finishing the Boston Marathon in 2 hours, 3 minutes, 2 seconds. Despite the blistering time, Mutai’s mark isn’t being recognized as a world record.

    Why not?

    Even though it’s considered one of the most challenging marathon courses in the world, the Boston Marathon is run on a net downhill, making it ineligible for world records. USA Track and Field only recognizes courses that meet specific criteria about elevation changes as record-eligible. Those courses must drop less than one meter per kilometer to fit the standard. For a 26.2-mile race, that’s about 137 feet.

  36. Salut Adi,

    Auzisem si de Ratzenberger. La vremea respectiva a fost considerat cel mai negru weekend din F1.
    Pe vremuri mai urmaream cartul american, fan Michael Andretti. Intr-una din acele curse am vazut live accidentul lui Greg Moore, un mare talent canadian. Masina facuta praf de-a dreptul. Din pacate n-a scapat.
    Mai sus vorbea cineva de Patrese. Mi-l aduc aminte cand pilota la Renault si a facut celebra depasire cand a incalecat roata lui Berger (parca) si efectiv a zburat peste masina acestuia.
    Si ca tot vorbim de piloti celebri, asemeni cursei de la Monte Carlo dintre Senna si mensel, e la fel de celebru duelul dintre Jill Villeneuve si Rene Arnoux http://www.youtube.com/watch?v=kre35Pct0yA&feature=related . Merita toti banii finalul de cursa (Dupa unii, cel mai frumos duel din F1).

    Eduard

  37. Bravo Adrian!
    Acum vad filmul si vreau sa iti spun ca aproape mi-au dat lacrimile la inceput…numai amintindu-mi sentimentul pe care il aveam in fiecare duminica de Grand Prix cand ma asezam in fata televizorului…desi eram mic,abia implinisem 13 ani in `94,nu pot sa uit ziua aia blestemata!
    Bravo felicitari pentru articolele tale!

  38. dan_USA
    Nu am scris ca “lupta nu s-a terminat”, ci ca “pentru Prost, lupta e inca vie”. Ma refeream la lupta de pe pista, nu la cea din culise si e o lauda la adresa lui.
    Mie mi-a placut ce a spus Alain si cred ca in multe puncte avea dreptate. In chestia cu “m-am jucat cu el toata cursa” insa nu, si nici cand a sustinut ca a mentinut trasa ideala in 1989, la Suzuka.
    Ce naiba!, erau amandoi luptatori pana la capat si asa trebuie sa-i luam.
    Alain Prost a fost un pilot imens, dar cred ca Senna a avut ceva in plus.

  39. Trebuie aminitit si faptul ca pneurile masinii lui Senna, dupa cursele de la Monte Carlo, erau tocite si in partile laterale de catre glisiere de la marginea pistei: un maestru al pilotajului la limita!
    Si ii dau dreptate lui Adrian: imi aduc perfect aminte unde eram si ce faceam acum 17 ani cand am aflat de moartea lui Senna.

  40. donington? de neuitat tozti au schimbat de 6 ori ,prost de 7 ori SENNA doarde 4 ori avea un motor ford de aruncat si coleg MICHAEL Andreeti veneam in acea zi dela bunici si am auzit la radio,apoi am asteptat vesti la televiziunea italiana si marugam sa nu anunte repede ceva pt ca eram contient ca la cit e de grav dca vestile veneau repede nu puteau fi decit rele.pacat a fost urias .m-am ”indragostit” de el vazind primul hungaroring

  41. Senna is regarded as one of the greatest drivers in the history of Formula One.[2][3][4] In 2009, a poll of 217 current and former Formula One drivers conducted by the British magazine Autosport named Senna as the greatest Formula One driver

  42. Multumesc pt detalii ! Intre timp da, am aflat mai multe m-am documentat! Cand am scris primul comentariu, eram exact cu mintea in 1995, un pusti de 16 ani care urmarea formula 1 cu o pofta nebuna ! Si asteptam sa il vad pe Ricardo Patrese castigand…..dar nu am vazut asta ! De ce ? Pentru ca era printre piloti marele Ayrton Senna ! Imi placea Patrese, imi placea stilul lui, imi placea tot Patrese ! Dar da, Senna avea ceva in plus ! Articol nemaipomenit ! Superb !

  43. Imi placea tot la Patrese*** !

    Anii care au trecut dupa moartea marelui campion, m-au facut sa nu ma mai uit cu aceeasi dorinta la F1…..lipsea ceva, dar m-am documentat, am luat din spate tot ce nu stiam…..despre toti cei mari…Ayrton Senna,Ricardo Patrese,Nigel Mansel,Damon Hill,Gerhard Berger ! Vezi ce nume am scris aici ! Nu e extraordinar sa ii vezi live pe toti acesti maestri ? Doamne, ce frumos era ! Ce curse, ce suspans…pana la ultima secunda !

  44. Bravo Adrian!

    Intotdeauna imi voi aduce aminte de aceea dupa-amiaza de 1 mai 1994, era Pastele si stateam acasa si asteptam ca “Ayrtone” (asa ii spuneam eu) sa-l invinga odata pe Schumi fiindca in primele doua curse ale anului (MP Japoniei – Aida si MP Braziliei – Interlagos) nu a putut cu toate ca plecase din pole in ambele. Dar nu a fost sa fie!! Si asa de mult isi dorise sa piloteze celebru’Williams!!!! Stiu ca isi oferise serviciile lu’Frank pe gratis numai sa prinda un volan la o masina imbatabila. Asta i-a fost! A fost si va ramane un om si un sport exemplar. Atunci in prima zi a anului 1994 mi-am promis ca voi ajunge sa depun o lumanare in cimitirul Murumbi (cred ca asa se numeste) unde odihneste al meu, “Äyrtone” .

    Bravo Adriane, inca o data!

  45. Asa e, Adrian, nu voi uita niciodata ziua in care a murit Senna.
    Aveam 16 ani. Nu am tinut niciodata cu el, pentru ca era prea bun si nu vedeam sensul sa tin cu cel mai bun. Tineam mereu cu adversarul lui. Imi aduc aminte ca ma uitam socat la tv si aveam niste emotii enorme pentru el. Nu-mi venea sa cred ce se intampla. Si am plans.
    Atunci s-a rupt ceva in mine si de atunci Formula 1 nu a mai insemnat mare lucru pentru mine.
    Daca nu gresesc, a fost primul sezon in care Schumacher a urcat pe podium. Cu Senna pe pista, probabil ca altfel ar fi aratat anii lui de glorie.

    Multumesc pentru articol.

  46. bobo
    Nu, primul podium pentru Michael a fost mult mai devreme, in 1992, in Mexic.
    Gandindu-ne ca problemele la monopostul Williams, care pe Senna il macinau atat, au fost rezolvate in acel sezon si-n anii viitori, doar ne putem imagina ce lupte ar fi fost pe piste intre Senna si Schumacher.
    Daca Hill, care era mult sub Senna, in opinia mea, a ajuns pana in ultima cursa in 1994 cu sanse la titlu si l-a luat in 1996, e foarte posibil ca Ayrton sa fi ajuns la cinci titluri mondiale, cel putin.
    Din pacate, n-am avut parte decat de cateva batalii Senna – Schumacher.

  47. Draga Adrian, articolul tau este extraordinar dar scriind-ul ai deschis o rana veche si adanca…sper sa intelegi la ceea ce ma refer. Iti doresc un Paste linistit alaturi de cei dragi. Numai bine!

  48. mniezo stie de gluma. glumesc!

    on topic, articolul asta e foarte bun, dar sincer si daca scriai doar titlul tot mai induiosam. asa, m-am induiosat mai tare :D
    kudos!

  49. Ciudat, dar intr-adevar, imi amintesc perfect ce faceam in ziua aia.
    Senna este ultimul F1 racing driver. Ceea ce a ramas dupa el, este “doar” F1.
    S-a schimbat ceva, si ma tem ca definitiv: masinile. Au devenit atat de sofisticate, incat pur si simplu nu mai este loc de geniul pilotilor. Nu ca ei nu ar fi talentati, din contra.
    Insa talentul nu mai face diferenta, eventual doar intre coechipieri.
    Masina+tactica castiga cursa. Foarte rar sansa. Niciodata pilotul.

  50. Senna era idolul meu, ma uitam la fiecare cursa de F1. I-mi amintesc perfect acea Duminica blestemata, aveam pe atunci 16 ani. Din acel moment am deschis dosarul “Senna” in care am decupat articole din ziare despre Senna, am cumparat reviste straine care i-l aveau pe Senna pe prima pagina de ex. Newsweek si ParisMatch, plus carti aparute despre viata lui Senna. Pentru cine e amator de detalii ora exacta a mortii este 18:40. PS. I-mi e dor de comentatorii de la Eurosport John Watson si Ben Edwards!

  51. @Adrian Georgescu:

    Da, asta cu securitatea este, intr-adevar un plus. Daaar… (si aici exista intotdeauna un mare “dar”). Cresterea gradului de securitate cred eu, a aparut mai degraba prin progresul tehnic natural al unor tehnologii si solutii folosite, decat prin impunerea de catre FIA a unor reguli (ca un contraexemplu as putea da cerinta aia idioata a ingustarii latimii pneurilor fata la masinile de F1 de acum cativa ani). Singurele evolutii remarcabile si de necontestat sunt la nivelul sigurantei spectatorilor
    Motorsportul e un sport periculos (comparativ cu alte sporturi, ca fata de condusul pe drumurile publice, e de 10 ori mai sigur) si intotdeauna exista un risc. Mi se pare un pic penibil ca se incearca a se justifica uciderea spectacolului prin adoptarea unor masuri care interzic depasirile, de exemplu (aia cu “de 2 ori schimbarea directiei de mers” e geniala, daca ma uit la cursa de la Monte Carlo, castigator ar fi trebuit sa fie cel de pe locul 3, ca primii 2 trebuiau descalificati :D).

  52. Imi dau si lacrimile cand vad filmul , sunt un mare fan al Formulei 1 si cunosc bataile dintre Senna, Prost, Patresse.Mansel , foarte frumoas a fost pe timpurile alea , era suspans de la start pana la sfarsit. A murit pe pista de la San Marino . nici nu-mi vine a crede , iar cu o zi inainte murise un alt pilor Ratzenberger. Senna a fost si ramane cel mai bun pilot , chiar daca Schumacher are 7 titluri . Senna va ramane mereu in amintirele noastre.

  53. Am vazut si eu documentarul si este foarte
    bine realizat.
    Imaginile din interiorul masinii de la cursa de
    la Monte Carlo sunt fantastice!

  54. Multumesc pentru articol.MULTUMESC SENNA! E greu sa mai spui ceva nou dupa atatea comentarii.Si iti dau lacrimile.

  55. Excelent Articol – este minunat sa gasesti in GSP un asemenea articol care sa iti ia greata de la 99% cancan.

  56. din cate imi aduc aminte, in cursa cu celebrul duel dintre Sena si Mansell, Zeul a slabit vreo 6kg. imia duc aminte perfect, abia il mai tineau genunchii, dar figura lui parea ca spune doar un singur lucru:”I am the best”

  57. Bravo maestre, mai “vorbim” si de altceva decat dragormir et comp

  58. Maestre, Senna a fost unul dintre tatii mei. Iar mi-au dat lacrimile ieri, cand te-am citit. Nu cred ca s-au inventat cuvinte pentru poezia pe care el o nastea pe pista. Atat…

  59. Iti multumesc pentru acest omagiu adus lui Senna. A schimbat totul. Dupa el, neamtul de la Ferrari a fost doar un copil. Prea pragmatic, parca uneori prea sec pentru ceea ce facea Senna pe pista! E adevarat, Senna a murit pentru era perfectiunea. Si Raiul nu accepta perfectiunea umana

  60. Nu am fost fan Senna cat a trait. In ziua cand a murit am plans ca un copil. Stiam ca CEL MAI BUN nu mai era.

    Si intra-adevar . Senna e cel mai bun pentru ca e respectat si iubit si de fanii adversarilor.

  61. este incredibil , imi amintesc , si eu, perfect ziua aceea blestemata , 1 mai parca, de atunci formula 1 a murit si ea odata cu ayrton, poate tu , adriane, ( scuze pt tutuiala , dar suntem de o varsta)sa iti aduci aminte de moartea lui ronnie peterson la monza eram copil mic si imi aduc aminte si acum tristetea , dar la senna a fost altceva( apropos de peterson , fanul lui patrese cunoaste incidentul?!)… a plecat dintre noi dar a intat in legenda…

  62. Senna ramine pt totdeauna nr.1 !!!
    Am trecut pe la Imola unde sa stins;pacat,asa pilot nu va mai exista in vecii vecilor!

  63. buna ziua
    da ,am vazut ultima cursa :( ,desi nu-mi place acest sport ,la el era ceva aparte .
    am reusit pana la urma si mi-am luat o unitate de la mana a doua :)

  64. De cand a murit Senna nu m-am mai uitat la o cursa de F1.Dupa el nu au mai existat piloti,ci doar tehnologii.Mult respect pentru articol.

  65. nico m-am lasat fara bunataturi de sarbatori , am dus dorul acestui blog :)

  66. Ma bucur sa te recitesc.
    M-am intrebat deseori ce si cum o fi cu tine?
    Si sarbatorile sunt zile ca oricare altele. Trec. Acum depinde ce e important pt fiecare. Eu ma bucur ca am o zi in plus libera. Am foarte mult de scris zilele astea si sper sa-mi mearga cum vreau eu. Vremea e superba si sper sa gasesc amatori de picnic cel putin una din zile. Sa reusesc sa-i conving si pe altii sa ia bicicletele si sa mearga cu mine. Sa vezi ce superb e pe camp acum. Eu merg in fiecare zi o ora cu bicicleta pe camp. Sa vezi iepurii si fazanii. Sa auzi pasarile si sa simti balansul naturii. Asta pt mine e suficient. Ma multumesc cu o coaja de paine si apa dar prefer sa fiu in mijlocul naturii.

  67. nico m-am gandit mult la sfatul cu bicicleta ,imi facusem planul sa-mi iau ,dar florin s-a enervat ca se blocase leptopul ,vroia sa-si faca proiectul la istorie si i-a dat un pumn :( asa ca am luat aceasta unitate si aman bicicleta ..cred ca are nevoie cea mare de mine si ma duc sa o ajut ;) ,m-a rugat nu poate sa faca sport si gospodarie ,vrea sa ia in serios antrenamentele ..mult succes nico ,eu nu am libere :( si cred ca prima iar e pacaleala

  68. un ratacit
    Multam fain. Tu stai gata pt toti. Si pc ul meu mi-a facut surpriza. Si-a revenit si apoi a dat ortul popii. D-zeu sa-l ierte ca eu nu-l iert. M-a parasit cand aveam mai mare nevoie de el :)

  69. Salutare

    De mult iti citesc articolele insa acum simt nevoia sa scriu si eu cateva cuvinte.
    Dupa cum multi spun pe aici dupa 1 mai 1994 F1 chiar ca nu a mai fost la fel. Am fost si voi ramane fan Senna si fan McLaren
    Stiu ca nu am vazut cursa insa atunci cand am vazut stirile de seara ceva in mine s-a rupt

    Prin linkurile afisate pe aici de pe youtube imi amintesc cu placere de zilele de glorie ale F1. Chiar a fost frumos

    De atunci nu cred ca am mai avut aceeasi pasiune in a vizona F1 poate doar pana a mai concurat Hakkinen care atat cat a putut a concurat cu Schumacher la cel mai inalt nivel.

    Acum din pacate totul tine de bani. Chiar si sistemul nou de calificari mi se pare unul deplasat si mai sunt multe reguli care chiar nu mai tin de pilotaj si ceea ce se vrea a fi F1 si anume o regina a curselor automobilistice.

    Poate daca va lua Murdoch F1 sa revina spectacolul pentru ca in general americanii stiu sa faca spectacol.
    Tin minte cursele de indy car de pe vremuri dar, din pacate si acolo a aparut celebra sintagma banii vorbesc si s-au divizat in mai multe campionate si totul s-a dus de rapa. Si cea mai frumosa imagine era coborarea de pe circuitul de la Laguna Sega care era ceva ce mi se parea ireal. off topic: http://www.youtube.com/watch?v=cBthxGThBkc

    In incheiere respect Adriane pentru articol, si cine stie poate chiar Senna se mai antreneaza acolo sus ca sa fie pregatit cand vin si restul: piloti, spectatori, fani ca sa il vada din nou

    Paste fericit tuturor

  70. Da, ai dreptate, e unul din momentele pe care le tin minte. Jucam baschet, unul din noi a venit mai tarziu cu vestea ca Senna e dus la spital. Nu peste mult timp, cineva a dat o fuga sa ne aduca sucuri din casa. A venit jos, a tras o injuratura romaneasca, si a spus simplu ” A murit Senna”. Ne-am oprit si toti taceam fara sa stim ce sa spunem.

  71. N-am vrut sa comentez inainte de a vedea documentarul. So, here we go…

    Despre articol, o singura observatie: “patetic” chiar asta inseamna, “emotionant”, nu “ridicol”, cum ne-a intrat noua in cap de cand ne-au invadat americanii. Iar documentarul asta e, de la cap la coada – patetic; si e perfect asa.

    Am retinut 2 momente: finalul de cursa al primei victorii din Brazilia, in 1991, cu un Senna care urla aproape un minut de fericire, pentru ca apoi sa intre in colaps, incapabil nu numai sa iasa din cockpit, ci chiar sa-si scoata manusile din cauza extenuarii si, mai ales a musculare si de spate. Apoi, in paddock, il cheama la el pe tatal sau, singurul pe care-l lasa sa-l imbratiseze, pentru ca apoi, inca chinuit de durere, sa le atraga atentia tuturor celorlalti “Nu ma atingeti”.

    Apoi, sunt oare singurul care, pe la minutul 26 – cand Xuxa Meneghel, prietena lui din 1988, il saruta de Craciun la TV, pe obrazul stang, urandu-i “un an 1989 bun”, pentru ca apoi sa continue pe frunte (“un an 1990 bun”), pe celalalt (“un an 1991 bun”), apoi din nou pe stangul (“un an 1992 bun”) si din nou pe dreptul (“un an 1993 bun”), apoi… atat – a pus pauza, intreband in gand “De ce, de ce nu l-ai sarutat si pentru 1994”?

    Pentru o alta cursa memorabila (intamplator, tot impotriva lui Mnasell), incheiata cu cea mai mica diferenta din istorie intre locurile 1 si 2:

  72. Documentarul este de nota 10 ! Un mare om, o mare valoare ramasa in istorie!

  73. am vazut si eu documentarul. este, intr-adevar, excelent. m-a impresionat teribil momentul in care jurnalistul (imi cer scuze, nu stiu cum il cheama) spunea “ayrton senna will always be young. he’ll always be fast”. fantastic!
    dar, mai carcotas din fire, nu am putut sa nu remarc niste minusuri ale filmului. doua, ca sa fiu mai exact: a fost prea scurt si, mai ales, au fost prea putine secvente din cursele care ne-au facut sa il indragim pe senna.
    e greu sa iti gasesti cuvintele dupa o portie asa sanatoasa de emotii… si pentru asta meriti toate felicitarile, adrian!

  74. foarte ok articolul..cu exceptia glumei..am o intrebare …dupa ce altii te sfatuiesc de bine..tu mai esti si ironic ..te citez’Dzeu tine la glume’ chiar nu te duce..mintea deloc in privinta asta?ca vei da socoteala pt orice cuvant iesit din gura?!punct.

  75. Ziua de Paste din 1 mai 1994 a fost un moment ce cotitura in istoria formulei 1. Atunci a disparut un titan pentru a face locul idolilor de carton de dupa, incepand cu marele farsor shoe maker , pana la tentativele palide de astazi alonso sau vettel. Singurul care are o urma din geniul lui senna de odinioara este hamilton dar creierii formolizati ai bosilor din f1 estompeaza orice.

  76. Multumesc pentru articolul dedicat inegalabilului Senna ,d-le Georgescu!Pacat ca valorile certe ne parasesc prea devreme… Odihneasca-se in pace !

  77. Adrian Georgescu
    pe 19 April 2011 18:00

    […]
    Sunt chestii care ar trebui sa ne faca sa privim pilotii cu alti ochi, nu ca pe niste soferi mai rapizi. Sunt cu totul si cu totul altceva.

    Stii, sunt sigura ca daca te-ai uita la schi, te-ai indragosti de probele de viteza.