in Gazeta Sporturilor

O accelerare cu Senna

 

senna3

S-a spus că nu e spectacol în Formula 1, de parcă show-ul ar fi un scop în sine, ca la Cirque du Soleil, şi n-ar apărea ca urmare a competiţiei, orgoliului şi dorinţei de-a fi cel mai bun.

Poate că imaginea lui Senna din 1984, zburând pe ploaie, cu un hârb, pe lângă Niki Lauda, a scăpat vederii. La fel şi tururile din ce în ce mai rapide de la calificările din 1988, când a obţinut, pe cel mai scurt traseu din F1, un timp mai bun cu aproape o secundă şi jumătate decât cel al lui Prost, aflat pe grilă pe locul secund.

Ayrton spunea aşa: „Eu nu concurez pentru locul al doilea. Cel care vede un spaţiu pe unde se poate depăşi şi nu încearcă să-l ocupe nu e pilot de curse”. Vi-l imaginaţi semnând acorduri prenupţiale în 1987, cum că-l va sprijini pe Alain Prost?

Nu e spectacol pentru că au reuşit să scoată bărbăţia din piloţi. S-a dat maşinii acel „no man’s land” care trebuia să fie cucerit de om. Ţin minte un alt episod cu Senna, din Canada, când a depăşit pe pistă umedă. Maşina a zvâcnit – avea Nichita Stănescu un vers, „tresărirea bruscă a malului, ca şi cum l-ar trece pişarea” -, dar a rămas miraculos pe asfalt. În acelaşi loc, la manevre asemănătoare, alţi piloţi au ajuns în gard.

Acum totul e bine. Băieţii îşi cer scuze de câte ori ciupesc un eleron şi comunicatele apar în timp real pe micul ecran, „incidentul dintre maşinile x şi y este analizat”, ca şi cum Inchiziţia s-ar fi reunit în şedinţă de urgenţă. Depăşirile sunt cuminţi, identice, benigne, ajutate de flapsuri mobile, în aceleaşi locuri, de parcă ar exista indicatoare rutiere ce permit manevra.

Mulţi spun că nu mai urmăresc Formula 1 din ziua în care a murit Senna. Restul cred că ne uităm la „Marele Circ” cu speranţa secretă că acele vremuri s-ar putea repeta vreodată. Nu se mai pot întoarce. Pe 1 mai 1994, a murit o epocă şi a început o alta, a conformismului şi a pilotului asistat. Cine a spus că omul nu mai poate schimba lumea a avut dreptate, pentru că între timp s-a făcut tot ce trebuia făcut pentru a schimba omul.

Încerc să mi-l imaginez pe Ayrton Senna la peste 56 de ani, cuminţit de vârstă şi de noianul de recorduri. E imposibil.

Write a Comment

Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

96 Comments

  1. Nu l-am suportat pe Senna niciodata pentru mai ales dupa ce i-a facut lui Prost in primul viraj din cursa decisiva. Mare pilot fara indoiala, exceptional sportiv fara discutie si inteleg bine cultul pentru Senna.
    Adrian, Filmuletul 2 secunda 30 e neverosimil. Flancurile pneurilor nu se deformeaza asa. Dac-ar face-o s-ar deforma si in oricare alt viraj rapid. Mai stergeau guardrailurile, dar daca intrau in ele ori faceau pana ori ricosau. Mie imi pare a fi falsificata scena.

  2. Pot sa va explic eu de ce se vede asa (pentru ca lucrez in domeniu). Pe vremea aceea nu existau camere high-speed, care sa traga slow-motion (cu mai multe fotograme pe secunda). Materialul fiind realizat ulterior (vorbim aici de acest montaj) a permis editorilor sa dea anumite secvente in slow-motion digital, folosind computerul.
    Acum, tu ai 25 de fotograme intr’o secunda filmate si vrei sa ajungi la 100 sa zicem. Asta inseamna ca intre fiecare 2 frame-uri consecutive tu trebuie sa generezi 3 frame-uri intermediare. Exista mai multi algoritmi care fac treaba asta, dar cel mai bun foloseste optical flow. Asta inseamna ca analizeaza cele 2 frame-uri consecutive si construieste o harta de motion vectors, descriind practic cum s’a miscat fiecare mica bucatica din imagine intre cele 2 frame-uri. Stiu, pare complicat, si matematica din spatele chestiei astia chiar este complicata, dar utilizarea ei e destul de simpla.

    Ceea ce vedem noi acolo care arata cum roata “trece” prin gard sunt frame-uri intermediare generate intre cele 2 fotograme filmate. In prima roata era in spatele gardului (deci se vedea “decupata” de gard), iar in a doua era deja in fata gardului. Ea nu a trecut prin gard, ci l’a ocolit. Nu s’a curbat atat cat se vede in video, acel efect este pur si simplu rezultatul unui slow-motion folosind motion vectors.

    Pentru cei care vor sa ma contrazica si sa’si spuna ca si pe vremea aceea existau reluari in slow-motion si ca in acel cadru viteza nu este redusa pe computer, va rog sa va abtineti. Toate reluarile high-speed de pe vremea aceea se faceau dand footage-ul video cu mai putine fotograme pe secunda (practic, ca sa ajungi de la 25fps la 100fps se dadeau de 4 ori consecutiv acelasi frame!, nu se filma cu mai multe fps si nu existau metode de generare pt frame-uri intermediare – nici macar un simple blending! – toate astea au aparut o data cu explozia digitala)

  3. Cred ca nu vorbesti serios. Imaginile de la secunda 30 din filmuletul 2 sunt facute pe calculator, nu sunt imagini reale. Daca voiau, puteau sa treaca tot pneul prin parapet.

  4. Slab articol. Te-am vazut si la emisiune la Digi inainte de cursa, ar trebui sa comentezi alte sporturi.
    Depasirile au ajuns ce au ajuns pt. ca exista limitarea costurilor de dezvoltare pt. echipe.

  5. @Adrian Georgescu
    Clar. Diferenta dintre 2 frame-uri este de 0.04 secunde (1/25). Intre doar 0.04 secunde nu ai cum sa treci cu roata decat milimetric pe langa acel gard (ca sa ajungi din spate, in fata). Mai mult, mai departe in video explica cum el are acele trageri scurte de volan care probabil ii permit sa schimbe traiectoria pe care masina o urmareste. De asta el putea trece atat de aproape de acel gard, de asta pare ca trece prin gard pentru ca in momentul in care roata lui din fata a trecut, el deja trage dreapta de volan pentru a-i permite pastrarea trasei. Aici vorbim de reflexe de milisecunde, ceea ce e fabulos!

  6. Sunt printre cei care au renuntat la Formula 1 odata cu Senna. Am mai avut o tresarire (sau mai degraba o tentativa) cu Villeneuve, apoi m-am lasat, cand am vazut ca Schumi si altii chiar mai rau decat el erau comparati cu adevaratii pilotii dinainte. Si, de felul meu, nu am nici pe departe un discurs paseist, dar Formula 1 chiar e unul din putinele sporturi in care diferenta intre pilotii actuali si cei vechi e clar in defavoarea celor actuali.

  7. filmul 2, secunda 31: pneul care trece prin parapet are in jumatatea de sus o imperfectiune, o adancitura, destul de vizibila.
    a naibii imperfectiune se misca solidar cu cauciucul.
    insa deoarece adancitura aia nu se deplaseaza in jos inseamna ca nici roata nu se invarte.

    nene georgescule, daca nu urli ca este trucaj, esti probabil doar bine crescut, nu un “believer”.

  8. mic eram, ma uitam tot pentru senna la formula 1. apoi, tineam cu echipa si implicit cu cei ce au venit sa-i ia locul. dar, la un moment dat ti se taie… formula 1 nu creeaza atat de multa adrenalina incat sa stai tura de tura cu ochii pe cursa, decat, poate daca ai pariat ca nush care termina in primii 5, 8 sau abandoneaza altul…

  9. In anii in care concura Ayrton erau alte masini, alt regulament, alte motoare, alte cauciucuri….alta competitie intr-un cuvant. Lewis & Co. nu prea isi permit sa mearga “la limita”, intrucat ar ramane fara cauciucuri dupa 5 tururi. Vedem ca de multe ori pilotii pastreaza 2-3 secunde fata de cel din fata, tocmai pentru a proteja gumele. Nu e corect, nici mie nu imi place(ma face sa casc), dar aste e regulamentul. In conditiile astea, adio Senna vs Prost, adio Hakkinen vs. Schumacher. Legat de Senna, mi se pare si acum dezgustatoare decizia de a-l descalifica la Suzuka pe motiv ca a taiat sicana la reintrarea pe circuit. O pata neagra in istoria F1. Legat de ce ai spus ultima oara la Digi, DA, si eu as vrea sa se alimenteze cu combustibil in timpul cursei, parca era mai palpitant asa.

  10. Inca ceva, Monaco 84 pentru mine este definitia expresiei “chicken skin”. Si-l imagineaza cineva pe Chilton sau Maldonado castigand 2 sec / tur fata de Vettel sau Lewis?

  11. “S-a spus că la Monaco n-ar trebui să se desfăşoare un Mare Premiu de F1, pentru că nu se poate depăsi”.
    Pai cu oamenii care spun asa ceva nu prea ai ce sa discuti despre F1. Parerea mea.

  12. Foarte frumos ca te-ai gindit la Ayrton Senna, in aceste vremuri cind Formula 1 a devenit un fel de agregat din filmul “Timpuri noi”. Cel mai mult i-am apreciat pe Alain Prost si Michael Schumacher. Dar Ayrton Senna a fost urias, a fost un monument…Destinul sau tragic il face si mai stralucitor. Probabil ca un astfel de pilot nu isi putea gasi finalul decit pe circuit. Luptele uluitoare cu Alain de la sfirsitul anilor 80 si inceputul anilor 90 nu se pot uita niciodata. In ziua mortii sale, Ayrton Senna a stat de vorba cu Alain Prost. Intr-o incursiune in Franta la un eveniment automobilistic, Ayrton Senna spune : “Transmit un salut calduros bunului nostru prieten, Alain”. Oameni mari, caractere mari, pietre de hotar intr-o lume in care sportul nu se transformase, inca, intr-un devorator de bani si sentimente. Era vremea ijn care sportul avea nevoie de eroi si ii gasea in acesti oameni dedicati. In fatidica zi, Ayrton Senna avea in monopost steagul Austriei pe care vroia sa il afiseze in memoria lui Roland Ratzenberger, decedat cu o zi inainte. Vremuri precum acelea ale lui Ayrton Senna, din nefericire, nu vor mai veni. Sa nu il uitam…

  13. La secunda 30 din filmuletul 2 se poate observa foarte CLAR ca avem un decupaj al masinii adaugat pe un still al virajului care a fost animat pentru exemplificare…daca va uitati atent veti observa ca: rotile sunt fixe pe toata durata miscarii la fel si suspensile si capul pilotului…aici putem adauga si reflexia care lipseste cu desavarsire etc…

  14. Murray Walker, acest Miki Alexandrescu al BBC-ului. Cred ca de la el s-a inspirat Miki. Noroc cu James Hunt care chiar se pricepea si la comentat. Nu se compara erele. Nu tu Traction Control, nu tu 100 de butoane pe volan. Pai la cate basici faceau pilotii de la schimbatorul de viteze. Nu tu 2 ambreiaje, si la mana. Atunci, din 1900 pana in 2000, pilotul conducea masina. Acum, pilotul este condus de masina, el este doar un caretaker. Pai, Hamilton spunea intr-un interviu recent, ca nu ai frica de moarte, masinile au devenit foarte sigure, exceptia e casca. Inainte, cand mureau cate unul pe weekend, si spuneau, daca nu esti pregatit sa mori cand te urci la volan, nu ai ce cauta. In ziua de azi e mai mult playstation. Filmul 1 explica foarte bine cum era odata.

  15. Prietene daca esti asa suspicios uita-te la timpi, poate sunt si aia trucati. L-a batut pe coechipier cu aproape 2 secunde/tur. Fact. Ma gandesc ca lipseste vreo reflexie din timpii cronometrati, stiu si eu…

  16. A1, James Hunt e de departe cel mai ironic/sarcastic comentator ever. O placere sa il ascult vorbind despre pilotul lui preferat, Philippe Alliot :))

  17. Cristian
    Mie Schumacher mi s-a părut a avea datele unui pilot “old school”. A fost excelentă apariţia lui, mai ales în contextul în care Mansell, Prost şi poate chiar şi Senna erau în ultima parte a carierelor. De exemplu, cursa de la Kyalami, din 1993.

  18. Sa fim seriosi, Senna(al carui fan am fost si eu, desi eram doar un copil pe atunci) a plecat de la McLaren la Williams tocmai pentru avantajul tehnic al acestora din urma. Avantaje de care nu s-a mai putut bucura ulterior.
    Niciodata nu l-am suportat pe Schumacher, nu mi s-a parut fenomenal. Si l-am urat pentru pilotajul lui murdar, n-o sa uit cum i-a scos pe Hill si pe Villneuve din curse.
    Dar adevarul e ca si Senna facea cam la fel. Risca aiurea. De 2 ori l-a scos pe Prost in ultima cursa a sezonului.
    Vina nu e a pilotilor pentru ce a ajuns F1. Si daca va deranjeaza atat de mult lipsa de spectacol ganditi-va ca de la Senna incoace nimeni n-a mai murit.

  19. Depasiri cu prezervativ si vrei spectacol ? Ce-i aia “pilotul nu are voie sa miste volanul decat o singura data cand este depasit” ?
    Plus imbecilitatea asta cu un singur furnizor de cauciucuri. Dupa parerea mea ultimile 2 sezoane au fost distruse de cauciucuri. Este inexplicabil comportamentul extrem de diferit al aceleeasi masini in aceeasi cursa cu acelasi tip de cauciucuri. Este evident ca pilotii isi menajeaza foarte tare cauciucurile. Vettel can nu mai avea nevoie de menajare a defilita in ultima cursa.
    Concluzia este ca prin diferite metode a disparut racingul. Sa-i puna sa concureze fiecare pe pista lui, sau mai bine sa pleace pe rand in cursa ca la raliu.
    Daca dam timpul inapoi DRS’ul a aparut din cauza ca nu mai depasea nici dreaq. Puteai sa dormi linistit 1 ora juma ca la final erau incolonati ca la plecare. Acu avem depasiri plictisitoare si cetateni care fac curse strategice fara lupte roata la roata pt ca nu mai ai cum sa pui in competitie 2 masini inegale (una cu DRS’ul activ celalta fara).
    D’aia imi place Kimi si uneori Lewis: “Lasati-ma dreaq sa conduc”.
    Pacat ca Kubica a cam terminat cu F1.

  20. Salut Adi si multumesc pentru articol, de fapt pentru toate articolele tale. Nu sunt un mare specialist in ale condusului sau al curselor de f1, dar nu cred ca trebuie sa fii unul ca sa recunosti un geniu ca Ayrton. In alta ordine de idei cred ca in f1 s-a intamplat putin mai rau ca ce e acum in moto gp, de cand valentino nu a mai gasit calea spre succes parca nu mai e aceeasi competitie, totul s-a robotizat si decurge conform planului: mereu cei 2-3 care se desprind si restul. Nu ma deranjeaza ca nu castiga rossi, cat faptul ca s-a dus naibii competitia. la f1 e vettel si atat, restul mi se par asa ca sa nu ‘moara conversatia’ cel putin ultimii 2-3 ani..unde sunt cei gen patrese, mansell..dar probabil ca trebuie sa ne obisnuim cu noile ‘reguli’ si sa asteptam cuminti cate un articol gen cel de azi sau sa revedem nostalgici inregistrari cu marii campioni de odinioara, atunci cand parca tehnologia avansata pierdea in lupta cu talentul si daruirea, scuze pentru clisee :)
    in rest toate bune atat tie cat si cititorilor tai

  21. Dan, ai dreptate, cele de la secunda 30 sunt generate virtual insa la 1:09 -> 1:13 se vede bine filmarea reala. mult mai impresionanta, la secunda 30 cazul este generat putin aiurea.

  22. Alex, de acord cu ce spui, 25 fps dus la 100 fps. Dar nespecialistului din mine da-i voie sa se intrebe daca nu cumva e toata masina mutata catre guardrail tocmai spre a sustine comentatiul audio. Nu m-ar mira sa fie posibil. Iar daca e asa atunci filmul e o impietate pentru ca Senna chiar nu are nevoie sa-i fie recunoscute calitatile exceptionale sustinute de o filmare trucata!

  23. Senna face parte din categoria selecta a celor care au murit la timp, inainte sa se faca de rusine.
    Asa cum Prost a castigat campionatul la pas fiind in aceeasi echipa cu Senna, adica avand aceeasi masina,
    tot la fel Schumacher l-ar fi mancat de viu.
    Numai cu tupeul si talentul e greu sa fii mai rapid decat unii mai talentati si mult mai cunoscatori intr-ale motorului, precum Schumacher.

  24. @ IO
    habar nu ai despre ce vorbesti
    ce i-a facut Senna lui prost, i-a facut prost cu un an inainte cu un an, asta pe langa faptul ca FIA era condusa de un cacatel de francez ce tragea sforile pt Prost, inclusiv sa schimbe oridinea la start, Senna in anul in care l-a scos pe Prost afara era calificat in pole si de sambata pana duminica ca sa plece prost care era pe locul 2 de pe partea curata a pistei si Senna de pe partea murdara. Multe alte marsavenii facute de FIA chiar si pe vremea aceea .. uite-te la filmul Senna 2010 daca vrei sa stii mai multe. A fost singurul adevarat maestru al curselor de F1 la fel cum his Airness M.J. ii unic pt NBA, fara el nu ar fi ajuns asa popular sportul.

  25. Bocanci – habar nu ai ce vorbesti. MSC nascut talent si mort speranta, daca nu venea perioada Ferrari nu era mare lucru de capul lui.
    In 94 a castigat la un punct in fata lui Hill dupa ce l-a scos din cursa. Il manca Ayrton si il facea copil de mingi.
    Cunoscator in ale motorului…inghitea praful lui Mika…

  26. Cel mai mare pilot din istoria F1, insasi definitia talentului. Nu cred ca va mai exista vreodata vreun driver macar comparabil.

  27. Sunt unul dintre cei multi. De atunci m-am mai uitat de cateva ori, insa de fiecare data fara emotiile de dinainte. Un mare adevar: sunt vremuri ce nu se mai intorc.
    RIP Ayrton!

  28. Bocanci
    Kyalami 1993. Exista pe YouTube. Urmareste inregistrarea cursei in care Schumacher, cu un Benetton superior in perfomante masinii McLaren pilotate de catre Senna, il depaseste pe acesta. Apoi amandoi intra la boxe, iar Senna iese primul (stia el de ce :) ). Dupa care Schumi incearca si nu poate, pur si simplu nu poate. Pana la urma risca, Senna ii inchide frumusel usa si Schumi ramane in nisip.
    Ce a facut Senna in acel sezon cu o masina slaba ramane incredibil. Mai ales la Donington, pe ploaie. A fost ultimul lui an intreg in F1 si nu parea deloc tocit.
    Cat despre 1994, inceputul de sezon a fost dezastruos pentru Williams. Eu fac un calcul simplist si zic ca daca Hill a mers cap la cap cu Schumi, pierzand titlul doar pentru ca Michael a tras grosolan de volan la Adelaide, probabil ca Senna (doua clase peste Damon) ar fi obtinut titlul al patrulea.
    Dar nu se stie.

  29. Imi amintesc o cursa la Monte Carlo, in care Ayrton l-a blocat pe Mansell (cu o masina net superioara) cateva tururi bune, pana dupa linia de finish. Brazilianul a fost ajutat sa coboare din monopost. Nu se mai tinea pe picioare din cauza consumului fizic si psihic. Era epuizat, dar invingator!

  30. AG,

    Te consider un ziarist foarte bun, pe care il citesc cu placere, de cate ori am ocazia. Mult mai bun, IMHO, decat unii “consacrati” de pe la GSP.
    Lasand asta la o parte insa, tre sa recunosc ca m-a surprins in mod placut sa vad cum fan-ul din tine reuseste sa ia locul ziaristului, in anumite momente. Textul de mai jos, reprezinta unul din aceste momente:

    “Bocanci
    Kyalami 1993. Exista pe YouTube. Urmareste inregistrarea cursei in care Schumacher, cu un Benetton superior in perfomante masinii McLaren pilotate de catre Senna, il depaseste pe acesta. Apoi amandoi intra la boxe, iar Senna iese primul (stia el de ce :) ). Dupa care Schumi incearca si nu poate, pur si simplu nu poate. Pana la urma risca, Senna ii inchide frumusel usa si Schumi ramane in nisip.
    Ce a facut Senna in acel sezon cu o masina slaba ramane incredibil. Mai ales la Donington, pe ploaie. A fost ultimul lui an intreg in F1 si nu parea deloc tocit.
    Cat despre 1994, inceputul de sezon a fost dezastruos pentru Williams. Eu fac un calcul simplist si zic ca daca Hill a mers cap la cap cu Schumi, pierzand titlul doar pentru ca Michael a tras grosolan de volan la Adelaide, probabil ca Senna (doua clase peste Damon) ar fi obtinut titlul al patrulea.
    Dar nu se stie.”

    Felicitari pentru articol.

  31. aleosa,
    Nigel, englezul a fost ajutat sa coboare din masina si sa stea in picioare si nu Senna, brazilianul.

    Bocanci
    cauta te rog emisiunea dedicata lui Senna de catre Clarkson si apoi discutam despre “cunoscatori in ale motoarelor”. Urmareste mai ales interviurile cu ceilalti piloti din generatia actuala.

  32. Doc,

    Apropos de Piturca eu unul nu inteleg cu dreaq are omul asta atat de multa bafta. Va ca tot face liste cu ce achipe isi doreste. Cred ca va dati seama ca toti ceilati vor sa joace cu noi :D .

  33. In 84, la Monaco, parca mai degraba a fost cursa lui Beloff, care era mai rapid chiar si decat Senna, cel ce zbura prin ploaie. Din pacate a avut prea putin timp sa ne arate talentul lui, ce curse am fi avut cu el si cu Senna, mai ales pe piste ude…

  34. Tavi
    Nu e fanul. Pentru mine, Gilles Villeneuve a fost cel mai mare pilot din F1 :)
    Incerc sa-i dau lui Senna ce a fost al lui si lui Michael Schumacher ce a fost al lui. 1994 trebuia sa fie anul luptei lor. Germanul era deja copt, Ayrton nu se tocise.

  35. AG tare.
    Schumi se vaita ca Senna la depasit cu o masina mai slaba si nu se astepta la asa ceva de la un triplu campion mondial :D .

  36. nu mi-a placut niciodata Schumacher dar e departe de ceilalti piloti din Formula 1. are 7(sapte) titluri mondiale si inca traieste…

  37. “Adrian
    pe 16 October 2013 13:53
    Slab articol. Te-am vazut si la emisiune la Digi inainte de cursa, ar trebui sa comentezi alte sporturi”

    Domnul Adrian,
    va rog sa scrieti Dumneavoastra un articol mai tare si
    mai stam de vorba.

    @ AG,
    un articol excelent !!!
    Thanks !

  38. N-am avut rabdare sa citesc toate comentariile.
    Ma frapeaza insa faptul ca va legati de efecte, de fractali, defazari cu pi pe patru, etc.
    Senna a castigat de 6 ori la Monte Carlo. N-a fost efect special, n-a fost pixelul albastru. A fost “pure racing”.
    In duelul cu Senna, Prost a contat numai cand a avut o masina cel putin egala cu a lui Ayrton.
    Senna l-a batut pe Prost in 88. L-ar fi batut si in 89 daca nu FIA n-ar fi fost de partea francezului in “afacerea Suzuka”.
    In 93 l-a umilit la Donington si nu numai. In fine, astea sunt statistici.
    Ce a ramas in urma lui Ayrton sunt emotiile, ca, nu-i asa, “we are made of emotions”.
    Si inca ceva pt amatorii de statistica – numarati victoriile lui Prost din momentul in care Senna a aparut in F1.
    Iar baietii cu frame-uri, pixeli si fractali, va rog eu, analizati ultimile 3 tururi ale cursei de la Monaco din 92 ; sa-mi spuneti si mie daca trasele lui Ayrton au fost sau nu identice de la un tur la altul, cand se apara in fata lui Mansell.

  39. senna a fost un talent urias in pilotaj…………..shumacher era un talent in pregatirea cursei(inclusiv motoarele)….la masini absolut egale nu exista nici un pilot in istorie care sa-l fi batut pe senna………….poate ar trebui sa faca astia niste simulari senna vs altii pe masini egale ca sa putem avea o idee…………..dar mie mi s-a parut mult peste oricine…………….ca s-a batut cu multi asta da, pt ca au fost destui care au pierdut in fata lui desi a avut o masina mai slaba………….rame REGELE pilotajului…………..

  40. As vrea sa fac o mentiune; pentru cei care au vazut recent filmul Rush unde rivalitatea dintre James Hunt si Niki Lauda au dus la rang de “arta” , sper sa nu ma insel, insa in sezonul 1976 parca in prima cursa a sezonului, cea din Spania, James Hunt si al lui McLaren au fost penalizati din simplul motiv ca monopostul avea o latime cu 1.5cm mai mare decat celelalte. Victoria le-a fost anulata si fortati sa modifice masina in plin sezon. Ulterior le-a fost inapoiata victoria , insa vroiam sa exemplific startul slab a lui Senna si celor de la Williams din 1994.
    in 1994 Senna a murit in cursa a3a a sezonului, in primele 2 curse abandonase din cauze tehnice in timpul curselor. Senna a obtinut pole position in toate cele 3 curse in care a luat startul in 94. Pe finalul sezonului 1993 a castigat si ultimele 2 curse inainte de a se desparte de Ron Dennis; asta asa pt cei care vb pe aici ca Ayrton se “ramolise” .
    In ’92 si ’93 Williams a triumfat in F1 prin Mansel si Prost; Prost s-a retras la finele lui ’93 si astfel clauza pe care o stipulase in contractul lui si care prevedea ca nu v-a pilota alaturi de Senna in aceeasi echipa s-a deactivat. Senna vine la Williams Renault in 1994, insa vestea proasta o primesc chiar in prima zi a calificarilor din Brazilia prin care FIA , la presiunile celorlalte scuderii care erau deja cu un pas tehnologic in urma celor de la Williams si care se temeau ca si odata cu venirea lui Senna vor asista la un adevarat “monopol” .
    FIA obliga pe cei de la Williams sa renunte la noua lor inovatia si sa modifice monopostul pana la startul cursei pentru a evita eventualele penalitati.
    Deci clar Senna era mai rapid pe un tur de pista in calificari decat toti piloti si in 1994 la Williams, dar din cauza faptului ca mecanicii nu i-au putut oferii lui Senna o masina fiabila pentru cel putin 50 de ture de circuit intr-un timp record a fost cauza ce a dus la neperformanta si inclin eu sa cred ca si la decesul acestuia. Senna a murit pt ca masina lui a subvirat si ia fost imposibil sa o redreseze in 1.9 secunde atat cat a durat de la momentul defectiunii si pana la impact. Avea o viteza de 319k/h la subvirare si 212km/h la momentul impactului.

    pt @Bocanci : ..care a sugerat ca Senna a murit la timp inainte sa se faca de ras pt ca altii erau mai buni ca el si ca Alain Prost intr-o masina asemanatoare McLaren s-a impus in fata lui, vreau sa-i argumentez ca greseste. Putin stiu ca dupa acel titlu care eu sustin ca a fost furat lui Ayrton da Silva Senna si dat gratuit lui Alain Prost, regretatul campion brazilian a scapat si mai sifonat dupa ce s-a luat in gura cu presedintele FIA incercand sa-i argumenteze ca nu avea dreptate. Era un rebel al pistei si nu suporta jocurile “politice” asa cum spunea el mereu. Alain prost a castigat primele 2 titluri de campion cand Senna era la Toleman si Lotus ; al3lea l-a castigat cu prijinul presedintelui FIA printr-o decizie asupra caruia avea sa revina dupa 2 sezoane, decizie ce l-ar fi incoronat tot pe Senna campion mondial in 1989, iar al4lea titlu Prost l-a castigat cu Williams Renault in 1993 cand Senna era tot la McLaren Honda. Deci cand erau la aceeasi garaj cu masini la fel Prost a castigat doar 1 titlu mondial .

    Spectacolul a inceput sa dispara din cauza ca s-a pus mai mult accent pe siguranta pilotilor dupa moartea lui “Rain Master” ( supra nume dat de comentatorul BBC James Hunt lui Ayrton Senna). Firmele de formula 1 erau obligate la cheltuieli uriase de despagubiri de pe urma pilotilor decedati catre familiile lor, astfel ca FIA le-a impus sa reduca puterea motoarelor si sa regandesca safety-ul cocpiturilor , totul pt siguranta pilotilor.
    Astfel ca viteza pe circuite a fost redusa, anumite curbe si sicane au fost redesenate , iar introducerea DRS-ului de care cineva se plangea fac practic imposibila depasirea unei masini care doar ce a efectuat o depasire.
    Parerea mea este ca ultimul rebel al F1 a fost Juan Pablo Montoya, nu Lewis Hamilton care pare mai rebel in afara masinii de curse decat in ea.
    Traim vremuri in care asistam la cum unii piloti castiga 4 sau 7 titluri mondiale consecutive fara a avea rival si aici dispare competitia.
    Jeremy Clarckson de la Top Gear declara intr-o emisiune din 2010 dedicata lui Senna ; citez: ” N-am fost niciodata un fan al lui Ayrton Senna, mi-a placut de Gilles Villeneuve, dar adevarul e ca Gill era spectaculos in cursa cateodata, in timp ce Senna era spectaculos la fiecare cursa” …si probabil facea referire la faptul ca brazilianul putea dansa cu masina pe pista si o tinea in linie dreapta in acelasi timp chiar si pe ploaie.
    Felicitari pt articol domnul Georgescu, nu trebuie sa-ti fie rusine ca esti acuzat de a fi patimas la adresa lui Senna, toti simtim la fel. Paine si cutitul sunt la tine si daca iti place asa mult , fa o emisiune saptamanala daca iti permit cei de la Digi cu documentare despre fosti maestri ai F1 si implicit despre Senna; multi erau copii si vb doar din ce au citit pe internet.

    Mult Succes !

  41. Parerea mea este ca cel mai bun din istorie a fost Juan Manuel Fangio cu cele 5 titluri castigate in anii 50, cand se murea pe capete concurand in niste tuburi pe roti. Dupa el ar veni eventual Ayrton Sena.

  42. Cand a murit Senna am fost pur si simplu consternat. Dupa moartea lui am tinut cu colegul lui de la Williams din acea vreme, Damon Hill, si dupa ce s-a retras si Hill am renuntat sa ma mai uit la F1.
    Senna avea ceva magic! Imi amintesc o cursa prin 90 si ceva. Senna la McLaren Honda, care erau deja depasite tehnologic de magicele Williams conduse de Mansell si Patrese. La Monte Carlo Senna a reusit sa isi pastreze locul 1 in fata lui Mansell, dupa un final nebun. La sfarsitul, Mansell era atat de extenuat incat nu se putea tine pe picioare. Ce vremuri, ce piloti!

  43. @aleosa…deci si tu ai vazut cursa de la Monte Carlo…LOL!
    @adrian georgescu…cate comment-uri ai, oare te asteptai? ce inseamna pasiunea si talentul pur…imposibil sa nu atraga. Felicitari pt. articol!

  44. Prea multi Alecsi ca sa nu apar si eu!

    Pai da, _S-ul e si pentru Senna! ;)

    Va recomand sa va uitati la filmul “Senna”, fie ca sunteti sau nu fanii lui Ayrton.
    A fost mai mult decat un pilot de F1.

    RIP Ayrton.

  45. @Eliminat Nu am zis ca pot sa scriu eu mai bine am zis doar ca articolul este slab.
    Mai bine zis nu e slab e un cliseu la fel ca autorul lui. Parca e scris de Clarkson, fan Gilles V., despre Senna aceleasi lucruri rasuflate si fumate de mult (nu e neaparat vina autorului).
    Eu unul am continuat sa ma uit la F1 si dupa ce a murit Senna au fost multe sezoane bune chiar daca F1 s-a schimbat radical dupa 1994.

  46. Ayrton inegalabil, fara discutii.
    F1 se stinge incet dar sigur. Se zbat in van cu inovatiile tehnice (kers, drs, pneuri, aerodinamica etc.), Vettel castigand la Suzuka cu 1 bucata depasire pe pista.
    Este ironic cum tehnologia si progresul tehnic, care sunt esenta F1, omoara insusi competitia.
    Pentru curse si adrenalina ma uit la MotoGP.

  47. @ Adrian,
    AG este un scriitor freelance de calitate si Dinsul in sine
    nu este un cliseu. Este si scrie aparte de colegii din GSP.
    Mistoul, sarcasmul, satira din anumite articole si
    cateva din comentarii sunt un cliseu.
    “Trist,dar adevarat” este acest cliseu care predomina gandirea la gramada. Astfel am crescut acasa, cu un complex de inferioritate (de discutat), iar rezultatul este
    o societate cu un fel de “mental disorder”.
    Care sunt solutiile?

  48. dacă, Doamne ferește, o mierlea și Schumi, probabil că acum
    ați fi scris ceva mai elegant la adresa lui. sau poate unii nici n-au auzit de Spa, pe ploaie…

  49. in ziua de azi doar Hamilton are stilul de pilotaj ca al lui senna…doar el mai gaseste spatii imposibile pt deposit cu toate ca in ultimul timp a avut parte numai de jafuri de masini

  50. @Adrian Georgescu: frumos…Un lucru nu-mi da pace de 20 de ani. Noi, oamenii, ne dorim sa putem anticipa si prevenii viitorul. In acel weekend blestemat de inceput de Mai, TOTUL inainte de cursa parea sa fie un avertisment. Barichello (parca) a zburat in decor si s-a ales cu rani usoare, Ratzeberger mort, apoi incidentul de la start…pacat. A fost un mare campion.

  51. @kELOO @aleosa:

    In acea cursa de la Monaco, Mansell a intrat la boxe cu un avans considerabil, iar echipa tehnica (care in acel sezon a dat o multime de rateuri) l-a “ajutat” sa-si piarda avansul. Ce a facut Senna apoi a fost o lectie de pilotaj- si eu am tinut cu Mansell.

  52. Celor ca il acuza pe Senna de incidentul cu Prost…incercati sa vedeti filmul “Senna”.
    In primul rand, Prost (cu ajutorul oficialilor FIA) l-a scos in decor si a castigat titlul cu un an inainte.
    Apoi, Senna a fost din nou victima masinatiunilor FIA atunci cand, dupa ce a cucerit pole poisition-ul, pozitia pe grila de start i-a fost schimbata, daca memoria nu ma insala, pe exteriorul cursei. Ayrton chiar a subliniat asta la sedinta dinainte de cursa.
    Senna a fost un mare pilot. Prost a invatat ce inseamna sa “ai pe cineva”.

  53. @ Ag
    Sa nu uitam ca in ’94 Scchumi a platit cu 3 curse incapatinarea lui Briatore de a nu-i fi permis sa efectueze o penalizare de 5 ecunde, de aici rezultind un steag negru pentru cursa respectiva si alte doua curse suspendare. Pentru o infractiune banala, aceea de a depasi in turul de formare. Ulterrior, a mai fost descalificat dintr-o cursa pe care o cistigase, pentru uzura excesiva a podelei. Din toata afacerea asta, Hill a scos 36 de puncte. Deodata, diferenta aia de un punct este mica pentru un sezon dominat copios de Schumi.

  54. Alex – altul;
    pe 16 October 2013 14:44
    Te inseli . Senna nu l-a scos de 2 ori pe Prost. O data a fost Senna scos de Prost. Au fost chit

  55. yeap alex. daca nu era spiritul de aussie la sam se termina 6-2 6-0. le tavaleste cu asa brutalitate fiindca e antrenata de sturt lancaster.:)

  56. Eroii sunt cei pe care ii privesti copiil fiind,adolescent.Iar Sena a fost eroul meu.Am revazut filmul Sena.Candva o sa il pun si copilului meu.O sa ii povestesc de un om care conducea magistral,de un rebel.In filmul “Sena” oamenii de pe strada reluau obsesiv o fraza: -singurul lucru de care suntem mandrii cand e vorba de Brazilia.Erau vremuri grele pt Brazila.Imi e tare dor de Sena.

  57. Senna a fost singurul pilot pe are l-am vazut pana acum, restul sunt doar niste soferi foarte buni, sau pot fi piloti daca au un elicopter sau avion personal si il piloteaza

  58. Alex, in ’90 Prost a avut sanse mari in ultima cursa, pe Ferrari, o masina inferioara McLaren-ului lui Senna, sa-l depaseasca pe acesta si sa iasa campion mondial. Senna, care avea un pic de Schumacher in el, de fapt invers, pur si simplu a intrat in el si l-a scos din cursa. fanii Senna intotdeauna omit convenabil acest episod.

    Prost si Senna au fost complementari, unul l-a facut mare pe celelalt, foarte apropiati ca valoare, dar pentru ca unul era mult mai “flashy” a fost mai placut de catre fanii amatori.

    in ziua de azi pilotii sunt jochei, conteaza sa aiba conditie fizica mai mult decat aptitudini. masina este mult mai importanta…

  59. Rinnad, in ’94 Schumacher a fost penalizat cu 20 sau 30 de puncte pentru ca a fost prins utilizand un sistem de control al tractiunii. normal ar fi fost sa fie penalizat mai drastic, dar si in F1 este multa politica…

  60. cynic

    Te rog sa nu iei incidentul asta in afara contextului.
    Iti propun sa vizionezi:
    1) 1989 Japanese Grand Prix:
    http://www.youtube.com/watch?v=n50TWnKujrE
    2) 1990 Japanese Grand Prix:
    http://www.youtube.com/watch?v=foiswIS44AM

    Dupa asta te rog sa citesti ce s-a intamplat la calificarile pentru cursa de la Suzuka din 1990.
    http://en.wikipedia.org/wiki/1990_Japanese_Grand_Prix
    sau
    http://www.f1fanatic.co.uk/2010/10/21/20-years-since-senna-took-out-prost-at-suzuka-1990-japanese-gp-flashback/

    Precum vezi, Senna a avut motivele lui.
    Dupa ce citesti si te uiti la clipuri revino te rog sa discutam.

  61. AG

    Si ca sa-ti dau alt raspuns la titlu: “O accelerare cu Senna” si “O frana cu Piturca”, asta pentru ca se apropie evenimentul. :)