Depășirile sunt dese și nu sunt „asistate”. În Formula 1, principalul mod în care se putea depăși era crearea efectului de aspirație în spatele mașinii din față, de care pilotul aflat în urmă putea profita. Pentru a se contrabalansa diminuarea acestui efect, a fost introdus sistemul DRS, care creează artificial premisele depășirii, un fel de Viagra a curselor.
În MotoGP nu e nevoie de așa ceva; într-o cursă vedem uneori mai multe depășiri decât într-un întreg sezon de F1. În „Marele Circ”, pe patru roți, cu mașini foarte stabile și asistate de numeroase echipamente electronice, greșeala aproape că nu mai este posibilă. În MotoGP, pe două roți, deci cu o stabilitate mult mai redusă și cu un spațiu necesar pentru depășire de patru ori mai îngust, orice deviere de la traseul ideal și de la accelerarea/decelerarea perfecte ale celui din față oferă oportunități pentru cel din urmă.
E o competiție mult mai bărbătească. De mulți ani încoace, cultura din „Marele Circ” este una de tip corporatist, ierarhic. Petrecerile, declarațiile belicoase, farsele organizate, chiar și duelurile roată la roată au rămas undeva în trecut. Bernie Ecclestone a pus la punct o mașină de făcut bani, unde riscul este foarte redus, iar câștigul e maxim. În cele mai multe cazuri, la conferințele de presă, piloții folosesc fraze de lemn; dacă unul dă unul o declarație, în câteva ore revine și o „drege”. În același timp, în MotoGP rivalitățile sunt exprimate mult mai bărbătește, și verbal, și pe pistă.
Șanse echilibrate. Anul acesta, între 22 mai și 11 septembrie, în 8 curse am avut 8 învingători diferiți, aparținând a șapte echipe diferite. Așa ceva nu s-a mai întâmplat niciodată în istoria competiției, fiind și un record în ceea ce privește numărul de câștigători în cadrul unui singur sezon. Cu 4 curse înainte finalului, liderul Marc Marquez (248 puncte) este urmat în clasament de Rossi (196) și de Lorenzo (182). Cotele lui Rossi și Lorenzo pentru a lua titlul sunt însă foarte mari.
În același timp, în Formula 1, anul acesta, din 17 curse disputate, 15 au fost câștigate de către piloții Mercedes, Hamilton și Rosberg. În fiecare din sezoanele 2014 și 2015, aceiași driveri au obținut 16 victorii din 19 posibile. Înainte de asta, între 2010 și 2013, am avut parte de o dominație autoritară a lui Sebastian Vettel. Singura luptă interesantă, cea dintre Rosberg și Hamilton, e însă departe de a fi câștigată de primul, având în vedere că, anul acesta, Hamilton a mai triumfat în 4 curse consecutive, exact câte mai sunt până la sfârșit. Cota lui la victoria finală – 4,4 – nu este deloc de neglijat, având în vedere că are de recuperat doar 33 de puncte.
Vizibilitate mai bună. În Formula 1, din pilot zărești doar casca, în timp ce în MotoGP se desfășoară un întreg spectacol la vedere. Greșelile sunt ușor de observat, la fel gesturile pilotului: de la cele de frustrare sau de sărbătorire a victoriei.
Pilotul contează mai mult. În primul rând, e vorba de aportul propriu-zis al omului comparat cu cel al mașinii, dar nu numai. În MotoGP, de pildă, nu este admisă comunicarea radio între echipă și pilot, ceea ce-i dă pilotului un rol de decizie sporit. Pentru a i se transmite informații, echipa are la dispoziție doar panoul arătat la linia boxelor.
În același timp, în „Marele Circ”, se comunică prin radio. Deseori, pilotului i se spune ori i se sugerează ce să facă, căci ordinele de echipă, deși au fost un timp interzise, au fost reinstaurate. La fel, comunicarea radio între boxe și pilot, deși a fost limitată la un moment dat în timpul acestui sezon, a redevenit „la liber”. Bernie Ecclestone, boss-ul F1, o consideră chiar o parte importantă din spectacolul competiției.
Faptul că spusele piloților au ajuns să fie argumente ale spectacolului, prin difuzarea la TV a dialogurilor, spune, de fapt, totul despre plictiseala corporatistă care a ajuns să fie Formula 1.
Voi ce competiție urmăriți mai degrabă: Formula 1 sau MotoGP?
Adenalina este mai ridicata pe 2 roti decat pe 4. Lupta in fiecare an se da in MOTO GP in 4-5 piloti, iar la Formula 1 pilotii Mercedes domina categoric.
Salut.
In ziua de astazi nu mai poate exista grad de comparatie intre MOTO GP si Formula 1. Cea dintai este in continuare definitia adrenalinei, talentului si al rivalitatii in timp ce Formula 1 a devenit o chestie de umplut programul in lipsa de altceva mai bun. Vremurile de glorie ale Formulei 1 s-au dus de pe la sfarsitul anilor ’80 inceputul ’90. Bernie a avut grija sa transforme Formula 1 intr-o intrecere dominata de Bani, Bani si iar Bani. Talentul si indemanarea factorului uman au inceput sa fie din ce in ce mai putin solicitate. Este de ajuns sa ai in spate un sponsor extrem de potent financiar si ai locul in proportie de 60% asigurat. Plus echipele cu firme mari producatoare de masini au un avantaj tehnic in fata celor mai putin „dotate” material.
In Moto GP exista si acolo diferente dar parca sunt estompate de catre piloti si oamenii de la boxe.
Respect pentru articol! Competitia pentru bani, F1! Competitia pentru pasiune si adevar, MotoGP! :)
Bun si la obiect acest articol. Nu exista comparatie intre MotoGP si Formula 1. Pana si Bernie, se instruia anul trecut de la Dorna sa poate sa creasca nivelul de spectacol in Formula 1. Din pacate, odata cu avansul tehnologic ne indreptam catre un viitor sumbru: masina fara pilot. Din fericire vor exista motocicletele si pilotii care sfideaza fizica si pericolul (MotoGP, WSBK, curse TT).
F1, dar sa fie comentata de Miki :))
@dorinho:
Aproape că mi-e dor de el, așa cum mi-e dor și de o durere de șold.