in Sfatul bătrânilor

Familia tradițională în baladele populare românești

Se vorbește atât de mult zilele-astea despre familia tradițională, încât am vrut să văd cum tratau chestiunea strămoșii noștri nu foarte îndepărtați. Și am căutat dovezi exact în inima tradiției: în baladele populare. Păi dacă nu acolo se află bogăția spirituală a poporului nostru și adevărul despre noi, atunci unde?

Am ajuns la câteva concluzii: 

1. Deși există genul baladei familiale, nu am găsit încă în creațiile de gen o reprezentare a unei familii normale la cap.

2. Atât de mult respectau strămoșii noștri familia tradițională, compusă dintr-un bărbat și o femeie, că soția aproape nu există în baladele noastre cele mai reprezentative. Iar când personajul soției apare, îți dorești să nu fi apărut.

Miorița. În balada noastră number one, eroul e suspect de apropiat nu de o femeie, ci de-o oaie. OK, treaba pare consensuală, îi e prietenă, confidentă, sprijin, executor testamentar. La ce s-o întâmpla însă în timpul mulsului nici nu îndrăznesc să mă gândesc! Pe bune, v-ați gândit că baciul moldovean mulge seara oaia cu care vorbește ziua? Vorbesc și în timp ce-o mulge? Asta mi se pare extrem de pervers.

Așa. Ce mai știm? Ciobanul moldovean fie provine într-o familie monoparentală, fie se află în relații foarte proaste cu tatăl, deoarece are grijă să-i transmită care va fi soarta lui doar mamei. Pe care, vă reamintesc, o minte de îngheață apele.

Balada lui Constantin Brâncoveanu. Să remarcăm, pentru început, că doamna Brâncoveanu nu apare deloc în peisaj, de parcă domnul i-ar fi făcut pe cei trei fii, între două bătălii, cu vreun paharnic. De fapt, toată balada e descrierea extrem de plastică a unor omoruri săvârșite cu sânge rece sub ochii tatălui, care le poate opri spunând niște banale cuvinte, pe care însă nu le spune.

Meșterul Manole. Prin comparație, cei din familia Addams sunt niște tipi simpatici pe care îți vine să-i inviți la cină. Așadar, niște meșteri ajung la concluzia că zidurile construite de ei cad peste noapte pentru că n-au zidit o femeie acolo. Nu c-ar fi ei proști meseriași. Balada capătă nuanțe sado-maso, cu țâțișoare și pulpișoare, până ajunge să semene cu un film snuff cu zidari. Și nu doar c-o zidesc pe femeie de vie, dar ea mai e și însărcinată. Un adevărat imn de slavă pentru armonia vieții familiale, însă și un original îndrumar pentru construcții.

Toma Alimoș. Haiducul bea tolănit, dar e atât de singur pe lume, încât n-are nici măcar în cinstea cui bea, până vine Manea și rezolvă problema. În sensul că-l înjunghie. Toma îl prinde apoi pe Manea și-l înjunghie la rândul lui. Pentru că Toma e singur-singurel pe lume, murgul trebuie să rezolve și problema înmormântării, așa că-i sapă o groapă cu copita și-l bagă acolo.

Alcoolism, înșelăciune, crimă, însingurare. Îți vine să ieși în stradă și să-l bați pe primul întâlnit cu șapca udă.

Horea lui Vălean. Uneori, eroul baladei chiar face toate eforturile posibile să-și întemeieze o familie tradițională, dar nu-i iese deloc bine. „Neascultând de sfatul mamei, Vălean  pornește, ca și altădată, în voia aventurilor lui de dragoste. Mândrele îi țin calea în uliță, îl îmbie să intre în casă, unde-i oferă, cu prefăcută dragoste, mâncare sau băutură și-l otrăvesc. E dus la groapă în vaietele mamei care-l dojenește pentru neascultare.”

Sincer, mai bine cu oaia.

Ghiță Cătănuță. După ce parcurgi această minunată creație anonimă, îți dai seama că, la ce temelii epice avem, ar fi trebuit să purtăm toți câte un șoșon pe cap și să ne certăm cu vrăbiile. Ghiță și mândra-i anonimă merg cu lăutarii spre propria nuntă. Ai zice că vom avea în sfârșit parte de-o minunată familie tradițională. Când colo, el îi cere fetei să-i cânte, ea îl refuză, apoi apare un altul care, îmbârligat de femeie, se ia la luptă cu Ghiță. Acesta învinge și, mânios, îi taie capul fostei viitoare soții și-l înfige în vârful unei căpițe.

Stați un pic și imaginați-vă scena: capul cu voal al miresei proptit în vârful unei căpițe. Veșnicia s-a născut la sat. Credeți că s-a terminat? Nu.

Ghiță îi taie și sânii, pe care i-i duce fostei viitoare soacre să-i mănânce, ceea ce se și întâmplă, în timp ce Ghiță, culmea cinismului!, și se minunează de ce vede.

Așadar, treceți și ceva canibalism pe listă.

Cam așa arată familia tradițională în baladele populare românești. Și exemplele pot continua. Și acum, gândiți-vă că aceste balade li se cântau și copiilor în leagăn :)

Tu ce zici?

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

33 Comments

  1. am câteva exemple de familie tradițională care fac de râs orice film de groază. abia astept reportajele din ziua referendumului cu enoriașii mărșăluind către urne.

  2. In sfârșit un comentariu literar cinstit, care se uita la text si nu la tezele din aprilie!
    Daca veneai cu d-astea la treapta sau la bac luai sigur.
    Maxim doi( ca ai copiat gresit)
    Sa vezi in schimb ce de premianți o sa ne schimbe constitutia in mod tradițional

  3. Fratii Grimm au scris cele mai macabre povesti. Reformulez. Fratii Grimm au cules cele mai macabre povesti. DIN CARE SE INVATA EXTREM DE MULT daca cineva cunoaste ce inseamna simbolism. Articolul asta e jenant, daca vrea sa fie comic, nici aia nu e. Daca e serios, ar trebui sa iti stergi internetul de pe comp sa nu mai faci greseli din astea.

  4. Undeva in timp a intervenit cenzura, relatia cu oaia a fost mult mai profunda, daea stie el ceva. De ex, in “oaia nazdravana” – varianta “miorita uncut” – versurile suna asa:
    Oiţă bălană
    Cu lâna bârsană,
    De trei zile-ncoace
    Guriţa nu-ţi tace:
    Apa rău îţi face,
    Ori iarba nu-ţi place,
    Ori nu-ţi vine bine
    Să mai fii cu mine
    Remarcam desigur ultimele 2 versuri, care ne scutesc de alte comentarii…poate totusi simpla observatie ca unele lucruri au fost dintotdeauna la fel, de ex oaia se jura ca gesturile-i reci si cicaleala sunt interpretate gresit, ea nutreste sentimente dintre cele mai alese (Si mult imi e bine/Sa fiu tot cu tine…bitch). Rugamintea mea este sa nu sapam prea adanc in familia traditionala romaneasca…la naiba, toti avem rude cu care nu ne mandrim, dar parca nici sa aflam ca ne-am mancat un var de-al 300-lea de Paste…

  5. @AG

    Avem capra cu trei iezi, stiu, e poveste, OK. Pai daca citim printre randuri, si asta e o familie tipica, in care tatal a plecat de acasa lasand femeia singura cu trei plozi. Nu m-ar mira sa fie chiar zoofilul ala de baci moldovean.

    Bine, bine, dar cine e lupul atunci? Aaaa?

  6. Cred că autorul are niște trăiri pe care, personal, le credeam caracteristice adolescenţei. Şi nu mă refer la cele hormonale. restul alăturărilor şi al concluziilor, mi se par de o ironie asemănătoare cu cea a bancurilor cazone. cât despre „Balada lui Constantin Brâncoveanu”, orice se poate spune, numai că ar fi populară, nu. doar dacă s-o fi inventat bbalada populară cultă. În rest, mă distram cu așa ceva, cred că prin liceu.

  7. Cred ca ai ales gresit . Conform DEX BALÁDĂ, balade, s. f. 1. Povestire în versuri care relatează o acțiune eroică, o legendă, o întâmplare istorică etc. 2. Compoziție muzicală cu caracter epic. – Din fr. ballade.
    Puteai sa te referi la Povesti.

  8. Merg la Casele de copii și particip la organizarea a două tabere vara și una iarna pentru acești copii. Majoritatea nu își cunosc părinții și unele mame nu i-au vizitat vreodată pe proprii lor copii, iar cele care i-au vizitat le-au povestit educatoarelor că au făcut acest copil crezând că prietenul lor le va lua de neveste. Cu aceste promisiuni unele au cate doi sau chiar trei copii la ” centre ” de care.nu le pasă la nici unul din părinții care i-au abandonat. Unele fete care
    au ajuns chiar studente povestesc lucruri de groază. Familia tradițională
    ce nu se sfiiște să aducă pe lume copii pe care îi abandonează……

  9. As fi vrut sa iti aduc contraargumente, dar dupa ce m-am gandit un pic mi-am dat seama ca n-are rost, n-o sa le poti intelege niciodata!

  10. Scrii atit de frumos ca iti urez un 3some cu mia khalifa si serena , oite ros albastre cu 6 degete privind printre jaluzele la depravarea voastra tu fredonind ‘ la ballade de gens heureux ‘ .

Webmentions

  • Zelist Blog » Blog Archive » Care au fost cele mai viralizate subiecte in presa online si pe bloguri, in perioada 10 – 16 septembrie 2018? septembrie 28, 2018

    […] Familia traditionala in baladele populare romanesti – adriangeorgescu.ro 6533 Facebook interactions 13 Twitter trackbacks 9409 Twitter followers […]