in El Comunicante

Reclama Alexa Amazon: limpezimea unui râu de munte

„Oare cum se descurcau oamenii înainte de Alexa?” Acesta e pretextul pentru înșirarea, în cheie umoristică, a calităților asistentului electronic. Dincolo de asocierea cu personalități carismatice, de pastișarea unor episoade cunoscute din istorie și de tragerea lor în cotidian, mai sunt două chestii foarte deștept făcute în acest clip:

1. Modul în care e repetat numele Alexa, în variante ușor modificate: Alessa, Alexine, Alex, Al, Alexi, Alexamis, Alicia. Pare o simplă glumă. Nu e.

În comunicare, repetiția nu funcționează ca o mantră. De pildă, dacă turui într-un clip de câteva ori „Lacium”, sub un pretext pueril, asta nu înseamnă că-l vei fixa în memoria consumatorului, ci că-i vei bate cuie în creier. Dacă însă, hei!, faci asta sub forma unui joc funny, variind jucăuș numele și asociindu-i un sentiment pozitiv, întipărirea chiar se petrece.

2. Comunicarea limpede în regim de viteză.

Dacă am vorbi despre alte arte, această claritatea la accelerare ar fi modul în care Messi, de pildă, reușește să controleze balonul și să dribleze în alergare rapidă. Sau cum Ritchie Blackmore e capabil să cânte extrem de iute la chitară, totuși să auzi fiecare notă, curată, clară și distinctă.

Ce faci când trebuie să faci totul foarte bine, dar mult mai rapid ca de-obicei? Simplu: faci totul după aceeași schemă, fără să se simtă.

Nu întâmplător, vignetele au – cu o precizie de sfert de secundă – aceeași durată: 10 secunde. De ce? După primul episod, creierul își setează inconștient perioada de concentrare pentru următoarele episoade. Și schema e aceeași, pe poante diferite, în gaguri eficiente, să fie „prinse” fără efort:

  • La început, trebuie să înțelegi rapid convenția. Creierul are nevoie de cam două secunde să se „dumirească”, de aceea toate reperele trebuie să fie foarte clare din punct de vedere vizual, să te ajute. Să luăm, de exemplu, vigneta care parodiază Game of Thrones. Până la secunda 3, vei fi înțeles convenția: pasăre, mesaj, domniță, turn, prinț-chemat-în-ajutor.
  • Dezvoltarea poveștii și poanta. În cazul vignetei GoT, se petrece de la secunda 3 până pe la secunda 7. Vulturul mănâncă porumbița (eu așa cred, că e porumbiță :) .)
  • “Suprapoanta”. La secunda 8-9, dragonul mănâncă vulturul. Râzi de raportul creat, creierul eliberează endorfine.
  • Detensionarea pentru următorul calup și final pe reacția prințesei, din care înțelegem că nu e prima oară când se întâmplă.

Amazon Alexa

Există pe YouTube și varianta “interzisă” a reclamei, de două minute, în care sunt vreo două episoade în plus, foarte bune. (Mai interesant, există o continuare a vignetei cu bufonul, mult mai bună.) E o structură mai complexă și, teoretic, mai greu de urmărit și de asimilat.

Vreți să vă spun ceva? Și asta curge limpede și rapid.

Super mesaj, super realizare, dar cred că a costat infinit mai mult decât reclama concurenței pentru Google Assistant, despre care am scris aici.

#elcomunicante

Write a Comment

Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  1. Reclama, dincolo de a fi i haioasă și inteligent concepută, este ‘corectă politic’, prezentând un cuplu lesbi’. Asta a fost primul lucru care mi-a sărit în ochi.