in Gazeta Sporturilor, Sfatul bătrânilor

O specie pe cale de dispariție

Dacă ți-a plăcut, distribuie! :)
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Din 2014, în Formula 1 motoarele V8 de 2,4 litri vor lăsa locul unora de 1,6 litri cu 6 cilindri, iar principalul motiv ține, bineînțeles, de ecologie. Cum din același an, pe durata parcurgerii liniei standurilor, mașinile vor fi acționate de propulsoare electrice, e limpede că, măcar până la introducerea velelor ori a mecanismelor de ceas, așa va arăta viitorul. Totuși, nu înlocuirea unei forme de energie cu alta mă îngrijorează, căci tehnologia va asigura mereu “zvâcul” necesar. Problema mea pare banală la prima vedere: eliminarea zgomotului. 

E posibil ca, în dorința de a salva somonul bărbos din Antile și privighetoarea cu gheb din Colorado, să distrugem o altă specie, pilotul. Zgomotul e parte integrantă din ecuația vitezei terestre. Pentru spectatori, lipsa lui ar plasa acțiunea în spațiile insonore, acolo unde corpurile doar alunecă, nu pe pământ. Or, pilotul de curse e un zeu terestru aflat permanent în luptă cu mediul, căruia îi smulge secretele prin viteză, depunându-și permanent trupul ca gaj pe linia subțire dintre viață și moarte. Urletul motorului, fumul scos de cauciucuri, scârțâitul frânelor, toate sunt dovezi ale acestui efort și ale artei sale.

F1 este un sport al aproape tuturor simțurilor, al forței sublimate mereu în finețe și invers. E poate singura disciplină în care poți vedea, auzi, mirosi și pipăi, iar cumulul senzațiilor este devastator. De aceea, cursele urmărite la televizor sunt mult sărăcite, iar cine a auzit răgetul motoarelor înaintea unui start de Mare Premiu înțelege asta. Scoțând această vibrație din Formula 1 e ca și cum i-ai extrage sistemul osos. Cine-ar vrea să audă un leu torcând ori pe Lemmy de la Motorhead cântând balade cu vocea lui Justin Bieber?

Am urmărit de curând un filmuleț în care o mașină electrică parcurge un tur rapid pe străvechiul circuit de la Nürburgring. Nu întâmplător am scris că mașina a făcut turul: semnul participării omului fiind cu desăvârșire înlăturat, totul părea doar o afacere între automobil, spațiu și timp. Era precum călătoria unui tren pe pernă magnetică. Neînsoțit de vuietul motorului, nu poți fi alături de pilot, ba chiar îl și compătimești puțin, având senzația că el e cel condus de mașină, un biet pasager.

Când după “Gentlemen, start your engines!” se va auzi liniștea, pilotul de curse nu va mai reprezenta pentru noi acea fărâmă de perfecțiune a rasei umane. În miezul cochiliei sale, se va îndepărta, asemenea cosmonautului, și indiferent cât de mărețe vor fi cuceririle sale, va rămâne singur pe-o altă planetă, la umbra steagului înfipt acolo.

Dacă ți-a plăcut, distribuie! :)
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Write a Comment

Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

135 Comments

  1. @ AG,
    eu vă respect talentul Dumneavoastră de scriitor/jurnalist freelance. Bravo!
    De multe ori nu sunt deacord cum priviţi Dumneavoastră lucrurile, dar de data aceasta sunt complect deacord.”F1 este un sport al aproape tuturor simțurilor, al forței sublimate mereu în finețe și invers. E poate singura disciplină în care poți vedea, auzi, mirosi și pipăi, iar cumulul senzațiilor este devastator.”
    Nu vreau să insult pe nimeni, dar dacă sunteţi împotriva acestui articol, recomand una din nuvelele lui Liviu Rebreanu :”

    Prostii :

    Nicolae Tabara pleaca de acasa impreuna cu fiul sau la gara , dis-de-dimineata , ca sa prinda trenul . Este noapte afara inca . Ajung pe peron si se aseaza pe o banca in asteptarea trenului . Intre timp se lumineaza si pe peron mai apare si o baba , care astepta si ea trenul . Ceva mai tarziu se trezeste si hamalul , care dormea in cocioaba sa , apoi apar si alti oameni in gara . Intr-un tarziu vine si vanzatorul de bilete si se face aglomeratie la ghiseu . Se aude trenul apropiindu-se si lumea se inbulzeste la bilete . Nicolae Tabara reuseste sa cumpere bilete intr-un tarziu , trenul pleaca din gara iar acesta incearca sa se urce din mers , dar este dat jos de conductor , care ii spune sa se scoale mai devreme alta data … Nici baba nu prinde trenul . Nicolae Tabara , fiul sau si baba o iau in urma trenului .”

  2. Aveti dreptate.

    Cine se va mai face pilot, cand va disparea si urletul motoarelor la … decolare ?

    Problema se va rezolva simplu, eficient si … ecologic. Pilotul va asculta motoarele (doar) in casti. (Chiar si spectatorii vor putea avea acces!) Acum inca se fac, preponderent, eforturi de antifonare. In viitor, se va face … invers.

    Aparatele foto digitale fac “clic”, desi diafragma a disparut. Ceasurile digitale fac “tic-tac”, desi …

    Civilizatia merge ceva mai rapid decat evolueaza specia in biologie. Si tot tehnica va rezolva si asta, dupa cum se vede.

    P.S.

    Va rog sa nu ma moderati.

  3. @AG,
    The short story “Prostii” is highly representative for the 19th century Romanian peasant, the author bringing into account the dichotomy: the traditional rural lifestyle and the modern arrogant oppressive attitude.
    The present paper approaches analytically the heroes` drama that the contemporary society is humiliating and mocking even violently.
    I may be a peasant, but please do not mock me with your superficial, unsupportable moderation of my civilized comments. Are we still in the 19th century?

  4. Official endorsement from the Malaysian Ministry of Education
    The 2011 Formula One in Schools Technology Challenge World Finals will take place in Kuala Lumpur, Malaysia on September 19-21, organisers have confirmed. The global scheme challenges students to design, manufacture and race CO2 powered miniature race cars and the forthcoming finals have received official endorsement from the Malaysian Ministry of Education.

  5. Stau la Montreal si am avut sansa sa vad pe viu 4 mari premii de formula 1 …Ai perfecta dreptate-unul din principalele atuuri ale Formulei 1 este zgomotul specific…Pacat ca lumea pune botul la prostiile astea ecologiste inventate de nu stiu ce grupuri de interese oculte.

  6. o veste proasta.. aseara, in jurul orei 6:30 pm, justin a fost gasit in apartamentul sau din new york teafar si nevatamat. revenim cu updates la aceasta stire.

  7. @mniezo asteptam cu sufletul la gura =))

    da .. din pacate mai am doar 1 an si cateva curse de F1 de urmarit, noroc ca mai sunt siteuri care uploadeaza cursele lui Senna ca altfel ..
    problema mare lipsa sunetului dar macar pana acuma cand au micsorat volumul motorului la 2,4 l , au avut bunul simt sa mareasca turatiile maxime permise. Acuma or sa reduca motorul la 2\3imi din cat este acuma si turatiile aproape la fel ..
    Long live MotoGP, F1 is about to die

  8. Buna dimineata!

    Eu mereu m-am intrebat de ce se fac atatea restrictii in formula 1. Pana la urma cei mai buni mecanici, constructori, piloti trebuie sa castige. Stiu, ni se spune mereu ca pentru siguranta pilotilor. Nu cred ca e doar asta. Probabil se incearca o egalizare a masinilor, ca luptele sa fie mai stranse.Mie mi se pare injust. De ce eu, daca sunt un foarte bun inovator, sa nu nu fiu lasat sa-mi pun in aplicare inovatiile. Cum ar fi daca in fotbal s-ar interzice un tip de dribling. Ca nu stiu sa-l faca toti. Si in plus, te mai poti si accidenta cand incerci sa-l faci. Sau la tenis sa nu mai serveasca unii asa tare, ca se simte adversarul umilit. Formula 1 e un sport de echipa: ingineri, mecanici, piloti… Cei mai buni sa castige. Daca intr-o echipa diferenta o face inginerul, si nu pilotul, eu nu am nimic impotriva.

  9. aspida

    Manelele deranjeaza. Zgomotul motoarelor nu. Ca doar ce-i mai placut decat sa stai pe o terasa si sa incerci sa ghicesti marca masinii dupa ureche. Comunicarea facandu-se ori prin semne ori urlete.

  10. Distrugem planeta de ani buni si tocmai cand unii incep sa mai faca ceva (fie si doar ca pretext pentru competitii mai echilibrate=mai mult spectacol=mai multi bani, pai ce credeati voi?),
    ne gasim sa hulim?
    Zgomotul motoarelor poate sa revina pe luna, n-am nimic impotriva. Si oricum, il auzim destul noapte de noapte, ca-i plin Bucurestiul de idioti cu bani.

    Adriane, iti inteleg punctul de vedere, dar il dezaprob. Pentru somonul barbos din Antile as fi dispus sa renunt la mult mai multe decat muzica motoarelor de F1.
    Prefer sa ascult curse inregistrate decat sa priveste poze sau filmulete cu somonul si ii explic Adnanei, uite draga, acest animal a fost, dar nu mai este. Insa ce fericiti suntem ca avem macar o poza cu el!
    Cum se chema filmul acela cu Charlton Heston, unde oamenii mancau un fel de materie verde care chipurile provenea din plancton, dar de fapt era facuta din cadavre umane?
    Acolo unde inainte sa mori ti se puneau imagini cu ce fusese odata Pamantul….

  11. Dle Georgescu, un prim semn al varstei? Incepeti sa deveniti conservator. Credeti ca la cursele de formula 1 din secolul al XVIII-lea, adica acelea cu cai, oamenii cereau urlete de motoare? Nu ei apreciau nechezatul. Tot asa, peste un numar de ani, spectatorii vor aprecia vuietele motoarelor electrice – si vor considera zgomotul motoarelor cu explozie drept o galagie desueta. Fiecare epoca, domnule Georgescu, isi are si zgomotele ei. Sa stiti ca si zgomotul unui motor electric poate fi impresionant. Cu zeci de ani in urma, pe vremea cind inca mai circulau troleibuzele TV, acelea gheboase, am fost pasagerul unui astfel de troleibuz care, intr-o seara de sambata, pe circulatie redusa, a facut 12 minute de la Gara de Nord pana in Berceni. Nu cred ca va imaginati ce zgomote a facut acel motor electric in timpul acelei curse, trosnetele contactoarelor (erau mecanice, nu cu tiristoare!) incluse. Mai cred ca Formula 1 insoteste indeaproape tehnologia masinilor de strada, aceea care aduce banutii. Referitor la automobilele comune, moda si tendinta nu sunt doar pentru electric si hibrid, ci si pentru motoarele de mica cilindree cu turbine. Sunt motoare de 1,6 care in turbo scot 200CP si mai bine iar asta in comercial, VW are in serie motor de 1,4 si 180 CP, ca si motor de 1,2 si 105CP. Motorul de 1,2 e bridat la 5000 rpm, adica germanii mai tin deoparte o rezerva de putere de circa 30-40%, pina la 5700 – 6000rpm. Renault lasa sa se inteleaga cum ca va avea curind, inclusiv pe Dacia, un motor turbo de 0,9 si 108CP. Fiat a reusit si el performante interesante in aspirat pe mica cilindree, inclusiv pe Abarth, doar ca in cazul aspirat cuplul nu atinge totusi valorile din turbo, la aceeasi cilindree. Dupa care mai este posibil crestere de puteri cu bi-turbo. Mi se pare normal ca si masinile de curse sa urmeze aceeasi tendinta. Pina la urma e o chestiune de concentrare si investitie. Va amintiti poate vorba tehnica veche: “Daca in automobile s-ar fi investiti ca in electronica, atunci un Rolls Royce ar fi ajuns sa coste cat o lama de ras si ar inconjura Pamantul cu 1 litru de benzina”. Toata stima.

  12. Sunteti pe langa subiect. Un 747 la decolare distruge tot atata oxigen cat o fac toate masinile intr-un weekend de curse. Asa ca daca vreti sa salvati planeta, bagati motoare ecologice in aviatie

  13. @ Adrian Georgescu

    Un sport motorizat nu sta numai in “zgomot”. Daca dintr-un motor turbo de 1.6 l se poate scoate aceeasi putere si se pot scoate aceleasi performante (sau mai bine) ca la un 2.4 l aspirat, nu vad unde este problema? Evolutia nu sta in zgomot. Evolutia sta, dintr-un anume punct de vedere, si in acest downsizing care permite pastrarea performantelor.
    Nu cumva e nasol si ca s-a imbunatatit siguranta masinilor si ca nu mai mor pilotii pe capete? Nu mai fi invechit, pentru ca nu e bine.
    Si daca in final, peste vreo 10 ani, se va trece la motoare electrice, care-i problema? Un motor cu un randament de peste 90% si care nu polueaza nu poate fi decat o evolutie majora.
    Deci, lasati melancolia si salutati evolutia.

    Cu un singur lucru nu sunt de acord in actuala F1 : circuitele de buzunar si cele mici. Mi-as dori sa fie doar circuite de marimea unui Monza (minim), sau de marimea unui Spa (ideal). Si fara circuite de oras. Dar asta e o alta discutie.

  14. @flo+: Intrebare de baraj: de cate avioane + camioane + eventual vapoare e nevoie pentru a duce tot materialul si echipele din Asia in Europa si apoi in America pentru un singur weekend de curse? Am o vaga banuiala ca nu e vorba de un singur zbor.

  15. Frumos articol dar prea melancolic.Urmaresc Formula 1 de 18 ani si sunt un pasionat al sporturilor cu motor in general.Am participat si live la o cursa importanta zic eu din calendarul F1 si anume la Monza.Cand ridici biletul primesti odata cu el si …dopuri pentru urechi.De ce asta?Pentru ca zgomotul este infernal.Nu cred ca poti gasi placerea ascultarii unui motor in acel urlet.Practic sunetul de lucru al motorului este estompat de urletul gazelor de esapament.Daca ar fi sa mergem pe rationamentul dumneavoastra ar insemna ca ar fi de prisos sa urmarim o cursa de WTCC sau una WRC pentru ca acele masini nu produc la fel de mult zgomot cat cele de F1.
    Pe de alta parte F1 este legata de tehnologie si tehnologia este legata de comercial.Cum ar fi acum sa incepem sa plangem dupa masinile care se foloseau pe timpul marelui Fangio?Care aveau motoare imense dar produceau tot atata putere cat poti produce astazi cu un motor de 1.6 litri?Ce se va intampla daca peste 10 ani omenirea va reusi sa produca masini care sa invinga gravitatia si astfel sa nu mai foloseasca roata? Vom plange dupa scartaitull anvelopelor si dupa sarabanda schimbarilor de pneuri?
    Lumea se schimba (pentru ca nu putem spune ca evolueaza mereu) ce astazi este foarte placut peste zece ani poate fi total neplacut iar noi cei din generatia care am placut F1 si pentru zgomotul facut de masini va trebui sa ne adaptam si sa gasim motive noi de a iubi acest sport, astfel vom reusi si noi sa ramanem tineri.

  16. Vad ca multi isi dau cu parerea ca doar e tipic romanului. Si asta e bine, pana intr-un punct.

    Sunt unii care zic ca ar renunta la mai mult sau ar mai introduce si alte restrictii. Probabil acele persoane nu urmaresc fenomenul sau sunt frustrati din alt motiv pe masini non-eco. Sa va intreb eu ceva: cu ce va deplasati zilnic? aveti cumva masini electrice, hybrid sau bicicleta? mergeti pe jos sau cu mijloace de transport in comun (tramvai sau troleu si nu autobuz) ? F1 a adus multe inovatii industriei auto si probabil unii considera ca asa pot forta mana celor care participa sa vina si mai departe intr-o directie bine ingradita. Dar nu cred ca asta e solutia ca sa salvezi planeta.

    E bine sa vii cu inovatii dar in zonele unde conteaza si nu doar de ochii lumii. Va intreb eu cat polueaza pe an F1 si restul sporturilor cu motor si cat polueaza restul vehicolelor atat comerciale cat si industriale.

    Si inca ceva. S-a pomenit de masini mici cu turbo si motoare de capacitate mica care functioneza la turatii mari. In primul rand eu cred ca zgomotul e direct proportional cu turatia asa ca o sa scapam de zgomotul F1 de pe piste si o sa le mutam pe strada. Si cat credeti ca rezista o masina, sa zicem Pasat daca era tot vorba de VW, cu un motor de 1L si 150CP? Asta este marketing. Producatorii nu mai au rabdare sa astepte 10 ani sa iti schimbi masina. Masina va ajunge un consumabil in scurt timp pe care il schimbi la cativa ani ca va fi mai ieftins aiti cumperi unul nou decat sa incerci sa repari motorul uzat mecanic.

    Ar fi multe de discutat despre aceste subiecte dar nu prea isi au rostul. Sunt multi “ECO”logisti pe forumuri, care “ard” hectare de padure anual.

    “Porniti motoarele va rog”

  17. Variatiuni pe aceeasi tema : inteleg marketingul, dar hai ca asta-i prea de tot:

    Pagina de opinii a Gazetei Sporturilor are tradiţia articolelor eveniment şi a opiniilor bine argumentate şi rafinat scrise. Astăzi, ziarul găzduieşte un text în care Adrian Georgescu discută despre moda eco din Formula 1 şi despre pericolul ca sunetul motoarelor, una dintre mărcile emoţionante ale competiţiei, să dispară pentru totdeauna.

    @Darkmoon foarte interesant, de multe ori uitam ca inovatiile din F1 au ca scop imbunatatirea modelelor de serie. Si ca trendul actual nu este sa avem bolizi din ce in ce mai puternici pe sosele …

  18. Robert, dupa tine n-ar mai trebui sa ne obosim sa reclicam, pentru ca oricum in marea schema a poluarii ceea ce facem noi e aproape egal cu zero.
    Aici e vorba de atitudine. Ori iei atitudine, ori nu iei. Iar daca iei atitudine, faci ceva. Cat de putin, dar ceva.
    Argumente de genul ” de ce sa fac ceva, oricum nu conteaza nici cat negru sub unghie” am auzit destule.

  19. Buna ziua tuturor.
    Simon
    Nici eu nu inteleg de ce intrati numai dvs. in moderatie. Cred ca “tehnologia” isi alege o victima si o inghesuie intr-un colt. Nu pot decat sa va scot mesajele din moderatie si sa le aduc nealterate in spatiul public.

  20. adnana, eu nu am zis sa nu reciclezi. Una e sa reciclezi si sa faci ceva cu cap si alta e sa te faci ca reciclezi doar de ochii lumi ca sa fi la moda.

    E bine sa iei atitudine dar nu pe un forum ci afara pe strada. Eu nu ma fac mare ecologist pe forum doar ca sa le dau apa la moara la altii.

    Si eu mai separ deseurile (cand exista posibilitatea), si ma duc pe jos pana la cumparaturi sau la lucru (chiar daca cateodata trebuie sa parcurg km in poluarea din oras), dar nu ma laud de fiecare data ca vai doamne ce ECO sunt si ce mare lucru am realizat si nici nu ii iau la rost pe cei care sa zicem, aparent nu ii intereseaza. Atata timp cat nu e dictatura ECO fiecare face cum crede ca e mai bine si contribuie cum poate. Sunt multi fanatici pe lumea asta si nu cred ca e nevoie de si mai multi.

  21. adnana
    Cred ca sunt 1.000 de filme de genul acesta. Ecologismul, cand isi depaseste ratiunile, devine industrie si produce.
    Acum, a pune semnul egal intre Formula 1 si idiotii care-si tureaza motoarele prin Bucuresti e o greseala de argumentatie. Nu exista nicio legatura intre motorsport si baietii astia.

  22. Asta cu sunetul e un moft părerea mea, nu-mi pasă, dar se poate rezolva ușor. Eu aș da câte 1-2 puncte bonus pe etapă celei mai zgomotoase mașini și apoi să vedeți că și cu mașini electrice vor fi zgomote uriașe, poate chiar mai mari decât acum.

  23. Darkmoon
    In prima parte a argumentatiei, imi propuneti o tema falsa. Evident, purtam marca vremurilor in care traim. Nascandu-ma in secolul trecut, nu am nostalgia lui, ci reflexele pe care mi le-a dat.
    Eu propun, deloc “răscolitor” :D , tema pierderii legaturii cu pilotului prin disparitia semnelor care ne livreaza arta lui.
    In partea secundă a postării, spuneţi exact ce am spus şi eu într-o propoziţie:
    “Totuși, nu înlocuirea unei forme de energie cu alta mă îngrijorează, căci tehnologia va asigura mereu “zvâcul” necesar.”

  24. robert
    Evident, un sport motorizat nu sta numai in zgomot. Ati urmari insa o cursa cu masini electrice cum este cea din filmuletul pe care l-am postat?
    Eu, cu sinceritate, spun ca as incerca, dar ca prin turul 3 m-as duce la o bere.

  25. Sunetul acela infernal poate fi si muzica. Dar daca muzica asta va fi la 10.000 rpm in loc de 19.000 rpm, care-i problema?
    Eu unul am preferat mereu sa-mi pun dopuri in urechi atunci cand am participat la curse (ca si spectator, evident) decat sa-mi “atac” urechile.

  26. Eu sunt fan al motoarelor electrice. Sunt inginer automatist de meserie, si imi place la nebunie cand vad cum merge un motor/ merg motoarele electrice de pe locomotive. La un alt nivel, de-abia astept sa fiu client de masina electrica. Idem, sa vad curse de masini electrice.

  27. Am doar 3-4 intrebari:
    1 Cum iti imaginezi ca va suna un motor V6 turbo? E foarte posibil sa fi condus un astfel de motor. Poti da un search sa vezi cam ce autovehicule sau motociclete au un astfel de motor.
    2 Daca ai vazut F1 pe “viu” in ultimii ani chiar ti s-a parut “cool” zgomotul pitigaiat al motoarelor? Oare de ce nu se poate “admira” fara masuri de protectie?
    3 La ce perioada din F1 te gandesti cand ne expui farmecul “zgomotului”: la perioda cu motoare V12, V10 peste 3000cmc, la perioada motoarelor turbo, la inceputul acestui an sau acum cand din cauza dispozitivului de evacuare cand motorul nu se afla in sarcina, zgomotul seamana cu cel al unei rasnite de cafea?
    Eu zic ca merita “rumegat” mai bine acest subiect inainte de publicare. Nu in ultimul rand eu zic ca stilul nuvelistic in care ai imbracat stirea nu cadreaza cu subiectul si in mod special cu informatiile de ordin tehnic. Incearca sa iti mulezi stilul in functie de subiectul ales.

  28. O sa ne obisnuim…. la modul cum wrestlingul in USA a ajuns, asa si noi probabil vom fi educatisa devenim, dupa reteta WWE-ului,care e dovada de cum se vinde teatru pe bani foarte foarte multi…. nu vedeti cu ce viteza se indobitoceste rasa umana? daca nici ce sex avem nu mai stim sau avem dubii destui dintre noi, nu vad de ce sa nu resuim sa mimam ca vom simti ceva cand o sa-l privim pe Vettel cum trece in liniste pe langa Button…sa nu cumva sa il trezeasca din somn la 280km/h. Fotbalul, Boxul, si altele incep sa fie din ce in ce mai…teatru. a venit cumva vremea si formulei 1?? Nu m-as mira. ei mimeaza ca se bat, noi mimam ca nu ne prindem, insa singura chestie reala e banu’ dat pe bilet. Traisca capitalismul!

  29. robert
    Mai există o întrebare la care dvs., ca inginer automatist, ne-aţi putea răspunde. Energia electrică necesară pentru punerea în mişcare a unei astfel de maşini nu se obţine, în prezent, tot cu preţul poluării sau al riscului?
    Adică, partea vizibilă este nepoluantă, însă nu cumva generarea ei nu ne duce tot în zona centralelor nucleare, de pildă?
    Nu cred că, în prezent, elicele eoliene din toată lumea pot produce atâta energie cât să organizeze un sezon de Formula 1.

  30. In prezent, ca sa am benzina/motorina, poluez enorm : extractie, transport la rafinarie, rafinare, transport la pompa, ardere pe strada/circuite etc. Ca sa produc energie electrica, poluez prin ceea ce exista deja : centrale electrice, hidro, termo etc. Incet-incet, in tarile cu apa calda, au aparut paduri intregi de eoliene atat pe uscat cat si pe apa. In paralel, se incearca si folosirea celulelor fotovoltaice. Asa cum tari precum Danemarca, Suedia, Olanda etc. au excedent de energie electrica, pnetru ca au investit, in paralel cu energia “conventionala”, si in energie verde, asa toate tarile dezvoltate pot avea. Si Romania poate ajunge in aceeasi situatie. Deci, ca sa am masina electrica, poluez prin metodele conventionale + producerea bateriilor.
    Insa poluarea asta este mult mai redusa decat cea pe care o avem acum din urma masinilor cu motoare cu ardere interna (am enumerat mai sus traseul petrolului).

  31. adnana, pentru tine – ca si pentru multi altii – “a lua atitudine” inseamna pur si simplu doar egoismul de a-ti oferi tie un conform mental. Iluzia ca “faci ceva” (in realitate nu faci absolut nimic cu asta, acesta e tristul adevar – poate ca e bine ca sa ti-o spuna cineva de-a dreptul si nu pe ocolite!) purtand tricouri cu “Salvati balenele” – tricouri sintetice, produse de o fabrica ce polueaza chimic! – sau agitand pancarte cu “Salvati padurea tropicala” – pancarte DIN LEMN, scrise cu vopsea a carei recipient ne-biodegrdabil a fost aruncat dupa golire! – tine de ipocrizie sau, in cel mai bun caz, de inconstienta constand in a te minti singur(a)…
    Lasa, te rog, Formula 1 asa cum este ea! Se rasuceste Ayrton Senna in mormant cand aude de “motoare eco”… Cand vreau liniste, ma duc sa joc sah (am un turneu chiar la sfarsitul lunii), tenis sau ma uit la snooker; cand ma uit la F1 vreau sa si AUD ce se petrece pe pista!

  32. ne putem imagina
    1. Nu am o problema cu marirea eficientei, dimpotriva. Imi place faptul ca, pe an ce trece, dintr-un produs mititel obtii un bici tot mai mare. Ar putea fi configuratii de motor in V, in linie, in Y sau în Ţ. Problema mea, strict personală, de altfel, este posibila si indepartata introducere a masinii electrice in curse. Zumzaitul ei ma indeparteaza.
    2. Sunetul din ultimul timp al motoarelor e greu de suportat, e preferabil totuşi acelui fâşâit de foen.
    3. La toate perioadele – există un “paletar” în cel de-al doilea filmuleţ -, chiar şi la cea din urmă. Repet, în sporturile cu motor, acel zgomot e preferabil celui de foen.
    Cât despre stil, permiteţi-mi să-l aleg eu. Pentru mine, problema e una: dispărând zgomotul, una dintre “dovezile” artei pilotului, nu cumva il instrainam? Ce informatii tehnice? Daca vreti duceti discutia intr-o zona in care va simtiti confortabil, nu ma deranjeaza. Puteti sa o faceti, dar nu aceasta tema am propus-o eu.

  33. Cand te uiti la F1 doar la TV, e simplu sa spui ca vrei sa auzi. Ca doar poti da sonorul mai incet. Du-te pe pista si apoi mai vorbim. Sa vad cat de mult poti sa suporti ceea ce vrei sa auzi.

  34. Pilotul si de altfel, arta pilotului, evolueaza, se schimba de la o zi la alta, functie si de tehnologie. S-a dus tehnica varf-calcai, acum se franeaza cu stangul. S-a dus pilotajul din epoca melancolica, atunci cand pilotii erau eroi, dar si mureau pe capete. In F1, in raliuri etc.
    F1 este un varf de tehnologie –> o data cu acest progres, se ajusteaza si pilotajul.
    Parerea mea este ca nu se pierde nimic. Atata timp cat un 1.6 turbo este mai rapid ca un 2.4 aspirat care poate este mai rapid la randul lui decat un 3.0 aspirat, nu vad unde este problema ca motorul nu mai suna la 19.000 rpm, dar o face la 10.000 rpm.

  35. robert
    E clară diferenţa, nu pot însă să nu remarc că aţi uitat centralele nucleare din lista pe care aţi dat-o.
    Cu cea de-a doua replică, deveniţi răutăcios, adresându-vă ca un sergent soldaţilor neinstruiţi. Repet, chiar şi acest zgomot piţigăiat e preferabil absenţei lui.

  36. Nu am uitat centralele nuclear-electrice. Din graba, in loc de centrala nuclear-electrica, am scris doar centrala electrica. NU am vrut sa fiu rautacios, dar asta e adevarul. Unii vorbesc doar din ce vad la tv, in acest caz putand ajusta sonorul.

  37. Tin sa precizez din start ca sunt fan Formula 1 si si mie imi place sunetul respectiv.

    Dar nu inteleg de ce nu ar putea amplifica zgomotul produs ca sa semene (ca nivel) cu zgomotul de acum?
    Va e frica de senzatia de fals? Eu as zice ca e doar o amplificare, deci nu e nimic fals in asta.

    Si oare cum am reactiona daca acum am afla ca zgomotul pe care il auzim acum e deja amplificat, si nu e cel “real”.

  38. Eu zic ca doar pe jumate functioneaza comparatia cu sanii.
    La motoare e o idee, sa ii zicem, nobila in spate, pe cand la silicoane nu gasesc o motivatie comparabila.

    Si daca operatia la sani schimba vizibil aspectul produsului final, la motoare daca reusim sa ne apropiem bine de ce avem azi, din punctul meu de vedere ar fi ok…

  39. Daca am ajuns sa fim atat de orgoliosi incat sa preferam moartea unor animale/fiinte, doar ca sa ne satisfacem un capriciu…atunci ne meritam soarta.

  40. Micki Alexandrescu

    Nu stiu ce nick va onorati pt ca eu nu am auzit de dvs. Dar trebuie sa recunosc eu sunt mai proasta. Dupa nick si comentariu pareti si inteligent si frumos si intelept.

    Daca ar fi dupa mine ati invata sa mergeti pe bicicleta.
    As folosi masinile de formula 1 ca ghivece de flori pe care le-as planta in mijlocul soselelor bucurestene.
    Vad deja comentatorii de F1 facand reclame pt Intratuin si prezentand amanuntit florile si felul in care pot fi ingrijite.

  41. Adi, iti inteleg ideea din articol dar ma intreb daca nu cumva porneste de la o premisa partial falsa. Noile motoare vor fi intradevar eco si de 1,6 L dar parca s-a spus ca vor fi totusi motoare TURBO.Din umilele mele cunostinte motoarele turbo au la randul lor un zgomot caracteristic, specific sporturilor cu motor, adica un zgomot care desi mai gros si mai energic decat bazaitul ascutit al actualelor propulsoare, ar indeplini totusi toate functiile acuustico-estetico-rommantice a caror disparitie o deplangeai. Daca nu gresesc f1 a mai parcurs anterior o epoca turbo si nimeni nu s-a plans

  42. Senna’s dead, Mansell has retired, the Villeneuves are gone, Lauda is a planes’ pilot, Schumi is old and rusty, Prost is driving Dacias. The pilots are gone. F1 IS dead. Who the f*** cares about sound? Just bury the damn thing, don’t try to save it. Euthanise it.

  43. Daca se ajunge acolo, jur ca nu mai calc niciodata pe un circuit F1. Pai, frate, imi tremurau genunchii si mi se facea pielea de gaina cand auzeam cum urla motoarele. E o senzatie pe care nu o poti uita. Eram gata sa bat un pilot si sa ma urc eu la volan sa vad cum e. Bla bla … Fara zgomot F1 e ca fara izmene in mijlocul iernii. O sa dispara.

  44. @adnana
    “soylent green” se numea filmul cu ch. heston. dar ala nu era un film umanist. Cha. heston insusi era un tip de dreapta, conservator (ba chiar fascist), iar mesajul real al filmului era reactionar. nu stiu, dar eu, ca om de stanga, socotesc socialismul (si in consecinta umanismul) complet opuse ecologismului. pentru cineva de stanga, conteaza in primul rand omul, pentru un ecologist conteaza cainele omului (sau somonul barbos). cu prejudecatile astea idioate au pe constiinta industrii intregi si sute de milioane de oameni

  45. pawn
    De acord cu dvs. până la un punct. Ecologismul începe să-l pună pe câine înaintea omului doar din momentul în care exagerează şi-şi devorează sensul iniţial. Există ecologism centrat către om, şi e predominant, după cum există şi partea lui tumorală, pentru obţinerea imaginii sau în care contează doar propriile câştiguri, nu mediul. De aceea nu aş generaliza.

  46. pacat,e trist ce se intampla…nu suport formele astea de ipocrizie…vezi doamne,prin asta o sa salvam noi planeta:scazand 0,8 litri din capacitatea cilindrica a unei masini de formula 1.cred ca daca ar face cineva un calcul simplu ar realiza ca inchiderea unei singure fabrici pt o durata de un an ar echivala cu economia care se face acum la f1 in 20 de ani.mie mi se pare o masura stupida,care continua sa inrautateasca un sport care este deja pe o panta descendenta de ani de zile…

  47. Adrian Georgescu: nu propun eu teme pe blogul dumneavoastra. Atunci cand propun teme, le propun pe blogul personal. Urmarea este ca prima parte a comentariului meu nu reprezinta o tema si cu atat mai mult falsa, ci niste consideratii simple. Eu insumi sunt un pasionat de sonoritatea motoarelor cu ardere interna – imi recunosc conservatorismul – si nu voi achizitiona vreodata un automobil electric, in partea de viata care mi-o mai fi ramas de trait. Referitor la partea a doua a comentariului, nu cred ca e ceva rau in faptul ca am exprimat, in moduri diferite, aceleasi idei: cu atat mai multi oameni le vor intelege. Toata stima.

  48. durden
    Nu reducerea capacitatii e problema, monser. Aia e chiar OK, mai ales ca se vor reintroduce turbinele. Motoare mai mici, mai economice, mai “verzi”, asta e bine. Numai să nu “tacă”.

  49. Multumesc pentru comentariile “dure” de care am parte.
    Din pacate, va voi dezamagi profund. Nu sunt unul dintre ecologistii aceia pe care se pare ca ii detestati atat de mult.
    Nu ma agit si nu fac valuri, dar am si eu convingerile mele si am simtit nevoie de a le exprima aici. Cat despre partea cu “a lua initiativa”, asta e problema mea personala si discreta.
    Ceea ce am vrut sa spun si are legatura cu acea parte din acel film in care oamenii mureau fericiti privind imagini despre cat de frumoara fusese Terra odinioara (adicatelea chiar prin zilele noastre) este ca suntem prea egoisti, gen durden.
    E foarte usor sa ma faci ipocrit si sa comentezi ca oricum nu salvezi planeta cu putinul acela, asa ca de ce sa te mai deranjezi sa o faci!!!
    Pai atunci hai sa nu mai facem absolut nimic, pentru ca oricum e prea putin si poluarea majora vine de la marile corporatii. Iar cum noi suntem niste nimeni, ca poluam mai mult sau mai putin oricum nu conteaza!
    Doar ca 5-6 miliarde x putinul ala aproape nimic face totusi ceva, ceva semnificativ.
    Daca faptul ca o spun ma face ipocrit, atunci sunt ipocrit si prefer ipocrizia decat egoismul vostru.

    Nu stiu de ce, reactiile voastre vehemente imi amintesc de reactiile unora dintre conducatorii auto carora le tot reprosez in trafic ca arunca mucurile de tigara pe jos in loc sa foloseasca scrumiera pe care orice masina o are in dotare. Dar, in fond, de ce sa-si murdareasca si sa-si imputa ei masina, nu?

  50. Adriane, vorbeai de zgomot asa ca mi-am permis sa fac aceasta paralela. Am fost si eu un fan infocat al F1, de pe vremea lui Senna pana pe la inceputurile dominatiei lui Schumacher, cand, tocmai din cauza prea multor inovatii tehnologice, F1 devenise foarte plictisitoare si mult prea “technology dependant”. Hai sa fim seriosi, talentul pilotilor nu prea conta, decat poate in pregatirea masinilor (setarile! si Schumi era un as in asta) INAINTE de cursa.
    Cat despre silicoane… cati barbati nu prefera cu silicoane decat fara?:)
    Iar despre metafora cu silicoanele, vuietul de pe Wembley va spune ceva? L-au vrut si pe noul Wembley si l-au obtinut!

  51. Stai ca am facut o paranteza si am uitat ceea ce vroiam sa spun.
    Cata vreme tu faci o alegere (metaforica desigur) intre salvarea unor specii de animale pe cale de disparitie si salvarea
    (ipotetica totusi, pentru ca pe Luna vom putea tura motoarele la maxim) a zgomotului de motoare specific F1, atunci imi permit si eu as fac o comparatie cu un alt fel de zgomot de motoare.
    Mai ales ca, asa cum spuneam, dar poate am fost prea criptic, chestia asta cu “eco” e pretextul si nu motivul schimbarilor curente si tot ce se poate si al unor schimbari viitoare.
    Adevaratul motiv il reprezinta banii si trendurile productiei de automobile de masa, plus unele avantaje financiare pe care le poti obtine daca esti “verde”.
    Nu cred ca nici un fabricant de motoare, mai putin Ferarri, e interesat sa investeasca in cercetari care se indeparteaza din ce in ce mai mult de trendul pietei si nici nu cred ca mesajul meu “eco” (multumesc, apropo, nici nu stiam ce mare activist sunt!!) ar avea alt ecou daca am privi lucrurile simplist doar din acest punct de vedere: motoarele testate prin F1 sunt viitoarele motoare de pe noile produse de serie ale companiilor producatoare de masini care motorizeaza echipele de F1. Asa ca daca 3-4 masini nu polueaza cine stie ce, deja daca vorbim de vreo 100.000 …

  52. pfff … erata …a se citi : nu cred ca mesajul meu ar avea acelasi ecou daca am vorbi de reducerea poluarii pentru milioane de masini.

  53. Nu vreau sa fiu foarte conservator, dar Adrian Georgescu are dreptate aici. Ce farmec mai are o cursa, chiar de F1, pot sa fie si altele fara turarea la maxima a motoarelor? In general, nu observati ca noi suntem mai catolici decat Papa? Si, intr-adevar, aceasta turare a motoarelor nu are nici cea mai mica legatura cu ce se intampla prin Bucuresti si nu numai. Dar, de, e la moda acum, e in trend sa fii ecologist cu orice prilej!Chiar daca poate nici nu stii prea bine ce inseamna asta sau daca te analizezi mai atent faci o groaza de lucruri care in nici un caz nu au de-a face cu ecologia! As ca, va rog, lasati-o mai moale cu aceasta falsa problema si lasati pilotii sa-si tureze motoarele! Nu de aici e sfarsitul lumii! Mia ales ca am impresia ca multi dintre ecologistii de mai sus care au postat comentarii nu sunt pasionati de curse! Si deci nici nu prea stiu despre ce e vorba.

  54. N-ati prea fost pe la curse, asa-i?
    Cred ca mai este pista de motocros de la Moreni, puteti incerca.
    Cred ca sa face o confuzie intre vibratiile produse de puterea motoarelor si zgomot.
    Zgomotul nu incanta pe nimeni, toata lumea poarte “racing headset” mai mult sau mai putin sofisticate,
    doar pentru a anihila zgomotul.
    Locuiesc nu prea departe de o pista de curse auto si o alta pentru curse de cai.
    In zilele de curse auto plec de acasa, totul vibreaza, mirosul de ulei ars si gaze de esapament se simte pe multe mile, corpul intra in rezonanta cu
    trepidatiile solului, e ceva unic, probabil de senzatia asta vreti sa vorbiti, nu de zgomot.
    Inca ceva, la cursele de cai pamantul vibreaza la fel dar nu e zgomot. pamantul miscandu-se sub copita atrage publicul, nu nechezatul cailor.
    Adnana, filmul se numeste Soylent Green cu Edward G. Robinson iar Pastorala se impleteste minunat cu imaginea, profesionisti!

  55. Dar unde sunt cursele de cvadrige?! Le mai vedem doar cand se da Ben Hur in reluare. Si n-am murit!
    Oricum, de cand nu mai e Schumacher, F1 nu mai face doua parale. Si asta v-o spune unul care se uita de pe vremea lui Bacalu si care i-a vazut pe Clark, Hill, Stewart, Fittipaldi, Piquet, Lauda, Senna, Prost, Mansell etc
    Mai bine la snooker!

  56. In viata mea n-am urmarit mai mult de 10 min dintr-o cursa de F1, Nasqar, raliuri , sau moto.
    pur si simplu nu-mi plac sporturile cu motor pt ca mi se pare ca notiunea de sport se refera la altceva.
    Stiu ca ma insel , am bunul simt sa-mi dau seama ca vor veni potop de rosii, dat fiind locul unde fac acest comentariu dar pur si simplu mie imi plac sporturile cu mingea , de la cea de celuloid , pana la cea care se arunca la cos, sau cele in care oamenii se intrec pe anumite distante, cu obstacole sau fara dar neajutati de nici o podoaba tehnologica.
    Si imi mai plac si sporturile de contact…in special boxul.
    Asa , deci scopul comentariului e sa aflu , dupa ce ma curat de sucul de rosii, daca e ceva in neregula cu mine fiindca nu imi plac sporturile cu motor.

  57. @sandmann – si pe mine ma plictisisesc sporturile astea cu motor, dar stiu ca pentru a fi pilot ai nevoie de o conditie fizica serioasa. Desigur, asta nu inseamna ca tehnologia, adica proiectantii, inginerii, constructorii etc nu au un rol mult mai important decit cei care proiecteaza si testeaza echipamentul de protectie la hochei, de exemplu.

    Cu alte cuvinte, nu e nimic in neregula ca nu-ti plac sporturile cu motor. Sincer, ar fi ceva in neregula daca ti-ar placea doar fotbalul, de exemplu, si ai sustine sus si tare ca e cel mai cel sport din lume. (cel mai cel sport din lume e hocheiul, desigur.:D glumesc, evident)

    Apoi, ma irita la culme notiunea de a fi ECO pentru ca asa e moda, dar ma irita si mai mult indivizii care spun ca poluarea e un moft, inventat de grupuri de interese oculte, cum spunea un domn mai sus… Umblati putin prin lume si va veti ingrozi. Nici nu ma refer la tara noastra, unde regulile nesimtirii si ale nepasarii par a fi singurele pe care majoritatea romanilor le respecta plini de entuziasm.

    Cred ca treaba asta in F1 – reducerea motoarelor – e mai mult o treaba de imagine. Dar e ceva, e un gest… Sa fie binevenita!

  58. Intr-adevar, e ca si cand la tenis n-ai mai auzi icniturile jucatorilor, nu pare ca se forteaza nimeni.
    S-au inventat ele vuvuzelele, crezi ca nu se inventeaza motorul de 1600 cmc fara teava de esapament?

  59. Acum o luna am fost si noi (eu si cu juniorul, mare amator de masini) – ca musca in lapte – la o cursa NASCAR (din lipsa de Formula 1).
    Tot cam dupa trei ture am plecat si eu sa beau o bere, ca AG urmarind masinutzele electrice.
    Dar nu de asta am plecat. Am plecat ca-mi pocneau urechile. Fusesem in Februarie la lansarea navetei Discovery in Florida si puteam sa jur ca intensitatea zgomotului acela nu poate fi egalata de nimic altceva.
    Aiurea, zgomotul la NASCAR a fost infernal la patrat, un spectator de linga mine mi-a dat – din mila- dopuri (ei aveau antifoane extra large) – si tot n-am rezistat.
    Dar cred ca e si autosugestia de vina – imi planificasem de-acasa sa introduc si NASCAR-ul pe lista sporturilor tabu, plictisitoare, alaturi de basebal si fotbal american.
    Nu stiu cit e de cert daca mai prindem anul 2013 ( sau nu-l prindem) insa e cert ca eu n-am sa mai merg niciodata la NASCAR.
    Bineinteles inca tot visez ca am sa vad o cursa de Formula 1, asta e altceva, e arta.

  60. Curs de NLP (neurolingvistig programming). Lectia 1. In sala din 5 in 5 minute se aude un zgomot asurzitor de bormasina. Toata lumea e nervoasa la auzul zgomotului. Profesorul zice: de fiecare data cand auziti zgomotul veti primi o bucata de ciocolata. Dupa o ora zgomotul nu mai era enervant. era chiar placut pentru unii; abia asteptau sa-l auda.
    asa e si cu zgomotul si mirosul de la motoarele termice: e neplacut si nedorit, dar unii au ajuns sa-l asocieze cu ceva placut.
    Iar relativ la vele si la progres: este complet pe dinafaral un motor electric e MUUUULT mai performant decat unul termic; problema e doar cu stocarea energiei.
    P.S. nici OZN-urile nu fac zgomot. si nu cred ca au vele

  61. Eu trebuie sa recunosc ca nu am recunoscut niciun ecologist pe aici. Nu stiu unde ii vedeti voi dar eu nu am vazut niciunul. Daca vedeti unul spuneti-mi va rog si mie. Vreau sa ne infratim. Sa pot atasa nick-ului meu …infratit cu..
    Eu fac intotdeauna totul pt a fi in pas cu moda. Am devenit chiar si ecologista tot din acelasi motiv.

  62. @ adnana,
    ” ca-i plin Bucurestiul de idioti cu bani.”
    Ce au banii cu idioţii ? Aveţi probleme cu cei care au bani?
    ” Urletul motorului, fumul scos de cauciucuri, scârțâitul frânelor, toate sunt dovezi ale acestui efort și ale artei sale.

    F1 este un sport al aproape tuturor simțurilor, al forței sublimate mereu în finețe și invers. E poate singura disciplină în care poți vedea, auzi, mirosi și pipăi, iar cumulul senzațiilor este devastator.”

    Este vorba de ceva sentimental, nu de a distruge planeta. Eu prefer frumuseţea femeii minus silicon, botox,etc…ceva sentimental(părerea mea). Noi avem cluburi de oameni care ne place maşinile din anii ’50,’60 şi ne întîlnim la show săptămânal. Nu mai sunt la fel maşinile de azi ca cele din anii ’50, dar este ceva sentimental să le mai vedem, auzi, mirosi, pipăi…
    ”Distrugem planeta de ani buni”… vă rog să nu mă implicaţi, sau mai bine vă rog să explicaţi.

  63. @ robert,
    mediul de viață devine nociv din cauza materiilor chimice reziduale, a deșeurilor industriale, a gazelor de eșapament etc.
    Ce credeţi despre poluarea atmosferei de o erupţie vulcanică?
    Mulţi experţi sunt deacord că o erupţie vulcanică dăunează atmosferei mult mai mult decât oamenii/industria/maşinile, inclusiv Formula 1.

  64. Vesti bune pt ecologisti. Daca pana acum se vorbea despre curent verde in curand va aparea si cel galben. In Scheemda (NL) se produce curent din urina. Deci in curand vom fi cu totii ecologisti. Ori vreti ori ba.

  65. Acum sa va vad domnilor. Ce faceti? Cereti wc-uri separate? Pt ca nu sunteti de acord ca urina voastra sa fie folosita in folosul mediului?

  66. Stai sa ajungem sa o bem :)

    P.S. referinta la Arrakis, evident.

    P.P.S. Rugby, ciclism si hockey. Pe urma sah, bridge … :)

  67. ..da, placerea de a percepe cu toate simturile..
    Si muzica pe boxe e superioara ascultarii la casti tocmai datorita frecventelor joase care se percep cu intreg corpul.
    Ferice de acei cam 100 de “anormali” din intreaga lume care datorita unei”deficiente”percep o data cu sunetul si imagini(niste sinusoide colorate, caniste panglici..)

  68. @AG – rugby si hochei! perfect! la restul putem negocia. :))

    doua lucruri astept cu extrema nerabdare zilele astea: Cupa Mondiala din Noua Zeelanda si noul sezon NHL.

  69. @adnana – daca ai de dat 60 de euroi pe tot sezonul (parca atit a fost anul trecut, anul asta s-ar putea sa fie mai scump cu 10%), iti recomand hockeystreams.com. Partea cea mai buna e ca baietii au arhiva – adica nu trebuie sa stai sa vezi meciul noaptea, la 2, poti sa-l vezi cand ai tu chef, iar calitatea e excelenta. Ii folosesc de vreo doi ani si am doar cuvinte de lauda pentru ei, cu exceptii minuscule. Daca nu vrei sa dai bani, e imposibil sa nu gasesti streamuri pe net, dupa ce incepe sezonul.

  70. @adnana: fiind interesat in NFL ca si NHL, am gasit o gramada de stream-uri free pe net (folosind google, but of course). NFL va imbratisa pasiunea ta pentru rugby (locuiesc pe insula britanica si stiu ce spun lol), asa cum NHL imbratiseaza efortul sustinut al unui ciclist… totul intimplindu-se intr-un cadru mai restrins

  71. @AG: va felicit pentru articol, trebuie insa a cadea de acord ca fiecare din noi are dreptul la o opinie… ceea ce nu trebuie sa uitam ca o singura opinie nu e corecta/valabila/buna de considerat pentru noi toti aflati intr-o dezbatere. cu cit mai multe opinii, cu atit mai multa diversitate ceea ce duce la progres (ori ar trebui). macar din punctul de vedere al cunoasterii. eu va inteleg puntul de vedere, din pacate pentru mine F1 a murit odata cu scoaterea din circuit a motoarelor V10. voi ramine tot timpul la parerea ca F1 a insemnat evolutie technologica si sport, iar cind evolutia technologica a devenit ingradita atunci sportul a avut de pierdut. ceea ce nu inseamna ca ceea ce se intimpla acum, reducit motoarele la V6 e involutie, ci doar o evolutie intr-un alt sens. prea departe de ceea ce imi facea parul sa se zburleasca la fiecare cursa. priviti va rog si cealalta parte a acestei chestiuni – daca F1 inseamna pentru dumneavoastra zgomot si sport, pierzind zgomotul poate veti cistiga altceva ca o compensatie naturala… veti realiza ca societatea a invins din nou ceea ce nu este tocmai rau. iar pilotul de F1, saracul… well pilotul se va adapta asa cum s-a conformat si cu reducerea capacitatii motorului de la V10 la V8. pina la urma nu e tocmai rau sa mergi la o cursa F1 ca la iarba verde, un zumzet mic acolo ca de albina etc etc – totul e diferit iar unii vor simti lipsa a ceea ce au apreciat atita vreme (cum bine ati spus si dumneavoastra intr-unul din raspunsuri). cu respect de pe insula mare a britaniei – pun intended

  72. AG

    n-o fi pt tine.mie,personal,nu-mi plac motoarele mici cu turbine care sa dezvolte sute de cai.poate singura exceptie la nivel de strada e TSI-ul de la VW.solutia mi se pare un motor aspirat natural ca pe SLS AMG.dar presupun ca este si mai greu si mai scump de facut.oricum,ce ziceam si eu e legat si de sunet.evident ca e printre cele mai importante elemente

    adnana

    stai chill ca nu sunt egoist.inteleg toata mania asta cu ecologia si chiar sunt de acord sa se faca ceva in legatura cu asta.insa,te rog eu,lasa-ma cu poluarea de la automobile.lasati-ma si pe mine si pe jeremy clarkson sa ne mai bucuram de putinul petrol ramas si pana atunci salvati si voi cateva animale si inchideti cateva fabrici.crede-ma,nu cu poluarea de la automobile trebuie inceput

  73. durden, uite asta cu voi va irita. M-ai bagat tu asa, cu de la tine putere, intr-o anumita categorie. Ma repet, iar, din nou, inca o data, in fine, daca la orice initiativa, oricat de mica, strambam din nas ca nu de acolo vine poluarea majora, nu mai facem nimic.
    Asa ca, te rog eu, lasa-ma ca sa te las. Nu de alta, dar daca vom continua pe linia asta, peste cateva zeci de posturi o sa ma duc sa cumpar dinamita si sa incep sa arunc in aer fabrici poluante. Daca tot m-ati inebunit cu “eco”…

  74. Din gsp.ro citire:

    Oare intrece “opiniile bine argumentate şi rafinat scrise” cu care era gratulat tot in gsp.ro postul de fata al lui AG?
    Of, ma omoara modestia astora de la gazeta… :)

  75. hopa, m-a facut careva de o bucata de text:

    Cristian Geambasu, rafinat si lucid despre “Loti, filozoful bunastarii”

  76. Pentru mine, simfonia in F1 este adorabila, linistitoare, acceptabila
    si refuz sa-mi acopar urechile sa stric frumusetea cursei, asa ca fiind multumit cu asta, nu mai aud criticle nevestei.
    Viva simfonia in F1.

  77. ” nico
    pe 18 August 2011 01:04 Eu trebuie sa recunosc ca nu am recunoscut niciun ecologist pe aici. Nu stiu unde ii vedeti voi dar eu nu am vazut niciunul.”
    ”nico” are dreptate !
    @ adnana,
    ”Nu ma agit si nu fac valuri, dar am si eu convingerile mele si am simtit nevoie de a le exprima aici.”
    Convingerile Dumneavoastră ,minus dovezi, eu le respect, dar sunt doar convingeri.
    Faptele sunt altele…Mai bine nu vă agitaţi şi studiaţi cum planeta noastră este poluată de erupţii vulcanice şi incendii foriestere naturale vs. poluarea cauzată de oameni!

  78. somonul barbos din antile, privighetoarea cu gheb din colorado, niste argumente a care nu trezesc nici un zambet, pseudo amuzante, prea des folosite de jurnalistii auto atunci cand se pregatesc sa preamareasca cate un monstru mecanic.

    inteligenta Dvs, domnule autor, nu ar trebui sa fie contrariata de disparitia zgomotului din f1. in rest, textul e banal, deloc sclipitor.

  79. Umberto Eco nu si-a pus doar numele pt a fi in pas cu vremurile domnia sa si-a intitulat si o carte ” In numele
    trandafirului”. Deci dansul se numara printre ecologistii de rasa.

  80. Eu prefer sa aud zgomotul motorului unei masini cand se apropie, asta vis-a-vis de cele electrice. Cat despre motoarele livrate masinilor F1, stiu ca acum sunt 4 furnizori: Mercedes, Ferrari, Renault şi Cosworth. Asadar experienta F1 va beneficia acestor producatori. Nu ca ei nu ar sti deja sa le faca mici si supraturate. Daca este sa ne gandim la raspindirea in mase a unor noi motoare mici si turate, in prezent exista motoarele FIAT 1,4turbo multiair de 170cp. Fara sa fiu inginer, am impresia ca este de mai mare incredere/fiabilitate un motor mai mare, care functioneaza la turatii mai mici. Se pare ca imi plac basii, si nu contratenorii.

  81. Pe același principiu, hai să măcelărim în continuare puii de focă, pentru că nimic nu se compară cu atingerea pufoasă a unui guler de blană, să continuăm să spintecăm delfinii, pentru că de sute de ani așa ne arătăm bărbăția în Danemarca, să dinamităm peștele din râuri, că nu degeaba s-a descoperit praful de pușcă. Hai să continuăm să fim barbari, pentru că există o nostalgie a mizeriilor pe care le facem cu titlu de tradiție. Desigur, pare o exagerare, pentru că nu F1 reprezintă marea amenințare la adresa mediului, însă evoluția noastră ca specie va trebui să elimine ”răgetul motoarelor”, înlocuindu-l cu un bâzâit lipsit de testosteron, emis de motorul electric. Dacă vrei să și respire copiii tăi, nu doar să se excite masculin la supraturații…Face parte din procesul evolutiv, și F1 nu face excepție. În esență și la scară mică, Marele Circ reprezintă – la rândul lui – o formă de barbarie. Și oricât te-ar înfiora pe tine în masculinitatea ta puerilă huruitul pistoanelor, ”somonul bărbos din Antile și privighetoarea cu gheb din Colorado” ar trebui să aibă prioritate în fața unor cilindree care-ți gâdilă ție simțul auditiv discutabil…

  82. Adrian Georgescu scrie cu stil cultivat, pe subiecte controversate. Si mai are o calitate: este printre putinii ziaristi care raspunde comentariilor cititorilor! Felicitarile mele, maestre Adrian Georgescu pentru articole si corectitudine fata de cititori! De multe ori, ma bucur ca abordezi si alte teme decat fotbalul romanesc, al carui nivel nu merita efortul unor gazetari de calitate.

    ‘De bucurie rar avuram parte…’

  83. @ petre,
    “inteligenta Dvs, domnule autor, nu ar trebui sa fie contrariata de disparitia zgomotului din f1. in rest, textul e banal, deloc sclipitor.”
    Ce argument aveti Dumneavoastra? Textul nu este banal, este doar ceva sentimental despre
    competitie, tehnologie, nici decum un monstru mecanic.

  84. @ Formula unuia,
    eu nu am macelarit nici un pui de foca, nici un delfin,
    nici nu sunt barbar. Cred ca majoritatea dintre noi avem grija si
    ocrotim ce si cine este imprejurul nostru. Hai sa nu exageram
    si sa realizam ca Formula 1 nu prea dauneaza atmosferei, iar noi
    putem sa facem un efort sa nu poluam atmosfera cu
    isterii.
    @ bach,
    Amin!

  85. @simon templar – fara rautate, va spun ca ar trebui poate sa mai renuntati la tonul pedant, atotstiutor pe care postarile dv. il respira prin toti porii… Teoria planetei care se polueaza singura e usor jenanta. Cati vulcani erup zilnic? Cine cauzeaza majoritatea incendiilor forestiere? Vreo veverita fumatoare, probabil. Asa cum cu siguranta fauna marina are cea mai mare vina cand e acoperita de petrol…

  86. Stupid primul video. Nu rezist sa ma uit la el. Iti dai seama ca doua ore ar fi chin.

    Ai perfecta dreptate. Totusi, cred ca atunci cand va scadea numarul spectatorilor, isi vor da seama de greseala si vor fi obligati sa revina asupra deciziei.

    Hai sa fim seriosi! Sunt de acord sa bagam masini electrice pe strazi…dar nu intr-o competitie care nu se desfasoara in fiecare zi.

    Tocma cu F1 s-au trezit sa inceapa ecologizarea planeti? F1 polueaza cel mai mult?

  87. mala

    Eu zic ca ne-ati facut cu arbitrul si ca sunteti o echipa de simulatori, dar daca tu zici ca-i tiki-taka, te cred :P

    Sau poate e de vina calitatea oualor :D

  88. scuze caiac-canoie
    noi nu am avut pe nimeni la saritura in inaltime???
    hai ca am scris ..dar ati inteles ;)
    mi-a placut stafeta ,si comentariile dmnului Marasescu ,prevestea si picau :lol: ,favorita e stafeta rusiei ,dar nu se stie pana la sfarsit :) ))

  89. weekend execrabil cu liverpool furind pe arsenal cu doua goluri din opsai a lui huarez si dinamo batind sportul cu acelasi fatidic 2-0 dupa ce tusierul a dat a dat aut pentru dinamo si nu pentru sportu.noroc ca a fost lol pe-aici si comentariile lui m-au inseninat un pic.va iubesc pa pa!